رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، گفت: بیشترین عوارضی که از استعمال مواد تقلبی از مراجع ذی صلاح گزارش‌شده در رابطه با مواد تزریقی مانند بوتاکس و ژل است.

عوارض مصرف بوتاکس تقلبی/ مراقب محصولات قاچاق باشید

 به گزارش «قدس آنلاین»،  دکتر مصطفی اسماعیلی اظهار کرد: محصولات آرایشی دارای مجوز که از مسیرهای قانونی وارد کشور می شوند حتما معتبرند اما فرآورده های تقلبی که حجم شان هم کم نیست، معمولا به‌صورت قاچاق و از مسیرهای غیر رسمی وارد می شوند. و ارزان‌ بودن قیمت آن به‌ دلیل پرداخت نکردن عوارض گمرکی باشد اما هیچ تضمینی برای دارا بودن کیفیت یا  سلامت در موردشان وجود ندارد.

وی افزود: اینکه چگونه این فراورده ها حمل شده است  یا در کجا انبار شده اند خود شبهات اساسی است که در مورد  ماهیت این فرآورده ها وجود دارد.

اسماعیلی گفت: تقلب در  فرآورده های آرایشی و بهداشتی عموما به صورت الصاق برچسب تقلبی روی محصول غیرمعتبر یا بسته بندی به شیوه ای است که شبیه نمونه اصل جلوه کند.

وی تاکید کرد: یک محصول تقلبی را با هر ماده‌ای که به ماده اصلی مشابهت داشته باشد می‌توان ساخت و این کار صرفا مشمول لوازم ‌آرایشی و بهداشتی هم نیست و در بسیاری از  محصولات امکانش وجود دارد.

اسماعیلی ادامه داد: تقلب در محصولات آرایشی می‌تواند بگونه ای باشد که مثلا ماده مؤثر لازم، همانند نرم‌کننده یا ترمیم‌ کننده در محصول بکار نرفته باشد. یا محصول تاریخ‌ مصرف گذشته را به‌عنوان محصول قابل‌مصرف قالب کنند، همچنین  این یک مورد است که این مواد، خاصیتی را که از آن انتظار می‌رود نداشته باشد مورد  بدتر آسیب های جدی ایست که می تواند متوجه سلامت افراد شود.

رئیس اداره آرایشی بهداشتی سازمان غذا و دارو، گفت: بیشترین عوارضی که از استعمال مواد تقلبی از مراجع ذی صلاح گزارش‌شده در رابطه با مواد تزریقی مانند بوتاکس و ژل است.

وی افزود: مصرف بوتاکس تقلبی گسترده است اما توزیع آن از طریق دست‌فروشان اتفاق نمی‌افتد بلکه بازاریابان آنها با مطب پزشکان تماس گرفته و درب مطب تحویل تحویل می هند.

اسماعیلی گفت: در چنین مواقعی اگر محصول معتبر به مصرف‌کننده آسیب وارد کرده باشد، ما واردکننده و تولیدکننده آن را می‌شناسیم و می‌توانیم پیگیری و متخلفان را به دادگاه احضار کنیم اما محصول قاچاق هیچ نوع راه حل پیگیری ندارد چرا که تولیدکننده و واردکننده آن مجهول است.

وی در پایان افزود: در رابطه با محصولاتی مانند ریمل، خط چشم، رژ لب و... که مصرف روزانه دارند گرچه  معمولا شکایتی گزارش نمی‌شود، اما یکی از ایرادات اصلی این است که خاصیتی که از محصول انتظار می‌رود، مشاهده نمی شود. در این صورت سرمایه های اقتصادی زیادی تلف می شود و بدتر از آن، این است که عوارضی مثل ایجاد التهاب یا حساسیت پوستی متوجه فرد مصرف کننده این قبیل محصولات تقلبی می شود که ممکن است سرانجام تلخی برای او داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.