گیلان - رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر از پایان سرشماری زمستانه حیات‌وحش در منطقه شکار ممنوع اشکورات رودسر و افزایش ۲۰ درصدی جمعیت کَل و بزکوهی در این منطقه خبر داد.

جمعیت بزکوهی در منطقه شکار ممنوع اشکورات رودسر ۲۰ درصد افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، علی درویشی با اشاره به همکاری ماموران یگان حفاظت اداره محیط زیست و پاسگاه سر محیط‌بانی اشکورات این شهرستان اظهار کرد: در زیستگاه‌های شاخص و کوهستانی حیات‌وحش منطقه شکار ممنوع اشکورات عملیات آماربرداری و پایش وضعیت حیات وحش کل و بزکوهی به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به سرشماری حیات‌وحش در منطقه مذکور افزود: طی دو نوبت اواخر آذر ماه و نیمه نخست دی ماه سال جاری سرشماری انجام گرفت و حدود ۴۰ درصد مساحت کوهستانی و صخره‌ای زیستگاه کل و بزکوهی زیرپوشش سرشماری قرار گرفت.

به گفته وی، انجام سرشماری و برآورد جمعیت گونه‌های شاخص جانوری منطقه شکار ممنوع اشکورات در راستای اجرای شاخص‌های اختصاصی ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست و سند برنامه راهبردی محیط زیست انجام می‌شود.

درویشی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه به منظور پایش مستمر محیط زیست، ارزیابی زیستگاه‌ها و برآورد تقریبی جمعیت حیات‌وحش برای برنامه‌ریزی اصولی در مدیریت زیستگاه‌ها و ارتقای سطح حفاظت مناطق و پایداری زیست بوم‌ها دستورالعمل‌هایی در نظر گرفته شده که اداره‌های محیط زیست در مناطق تحت مدیریت خود ملزم به اجرای آن هستند.

وی نصب دوربین‌های تله‌ای هوشمند برای ثبت تصاویر و پایش جمعیت وحوش در مناطق صعب‌العبور و زیستگاه‌های حساس جانوری سرخ تله اشکورات را از اقدام‌های مهم و موثر اداره حفاظت و محیط زیست رودسر خواند.

این مسؤول تصریح کرد: گشت و کنترل اجرایی ماموران در حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی مناطق همراه بوده و ضمن ثبت تصاویر حیات وحش در بازبینی دوربین‌ها تصاویر تعدادی از شکارچیان در منطقه سرخ تله اشکورات ثبت و پرونده در محاکم قضایی تحت رسیدگی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر از افزایش ۲۰ درصدی جمعیت کَل و بزکوهی منطقه شکار ممنوع اشکورات این شهرستان خبر داد و افزود: گشت و کنترل و حفاظت شبانه‌روزی این منطقه در روند افزایشی جمعیت حیات‌وحش تاثیرگذار است.

وی مساحت منطقه شکار ممنوع اشکورات را حدود ۴۰ هزار هکتار خواند و گفت: منطقه مذکور گنجینه ارزشمند تنوع زیستی شامل کل، بزکوهی، پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، شوکا، انواع پرندگان، دوزیستان، خزندگان و گونه‌های گیاهی سرخدار، زربین، راش، افرا، نمدار، شمشاد، بلوط، سوسن چلچراغ و... است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.