اردکان - فرماندار اردکان گفت: کیفیت آب مصرفی در شهرستان اردکان بسیار پایین است انتظار می‌رود شرکت آب منطقه‌ای استان با همکاری آب و فاضلاب شهری زمینه بهره‌مندی مردم این شهرستان از آب باکیفیت را فراهم نمایند.

کیفیت آب اردکان بسیار پایین است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی فرمانداری اردکان، هادی مقیمی در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان اظهارداشت: به‌واسطه خشکسالی‌های پی‌درپی، کاهش نزولات جوی و برداشت بی‌رویه از آب سفره‌های زیرزمینی با توجه به افزایش قدرت موتورهای برداشت آب، پایداری منابع آبی از بین رفته و لزوم حفاظت از منابع آبی را دوچندان کرده است.

وی با اشاره به شاخص اندازه‌گیری شوری آب و درصد بالای آن در  آب شهرستان اردکان، تغییر پارامترهای مورد استناد در تخصیص میزان آب به شهرستان‌ها را خواستار شد و افزود: در روند کنونی، آب انتقالی صرفاً بر اساس جمعیت شهرستان‌ها توزیع می‌شود؛ در حالی که در تقسیم عادلانه باید مؤلفه‌هایی نظیر کیفیت شوری آب نیز لحاظ گردد.

فرماندار اردکان نقش فرهنگ‌سازی و آموزش در کاهش مصرف آب را مهم ارزیابی کرد و گفت: در شرایط کنونی باید با اصلاح و تغییر الگوی کشت و جلوگیری از توسعه سطح زیر کشت، میزان هدررفت آب را کاهش دهیم.

مقیمی تصریح کرد: شهرداری‌ها موظف‌اند به‌صورت ویژه موضوع جداسازی آب شرب و فضای سبز را دنبال کنند، کمااین‌که اقدامات خوبی در شهرداری‌های اردکان و احمدآباد انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد نیز در این جلسه گفت: برآورد می‌شود حدود ۱۱۶ میلیارد مترمکعب آب از منابع تجدیدشونده وجود داشته باشد که از این میزان، هفت‌دهم درصد معادل حدود ۸۷۰ میلیون مترمکعب در استان یزد است.

محمد مهدی  جوادیان‌زاده افزود: با توجه به این‌که استان یزد یک و پنج دهم  درصد از جمعیت و پنج و پنج دهم  درصد از مساحت کشور را تشکیل می‌دهد، با وضعیت کنونی منابع آبی و بارش شصت وهشت دهم میلی‌متری در سال ۹۵-۹۴، در فقر آبی شدید به سر می‌بریم

وی خاطر نشان ساخت: بارش سالیانه در استان یزد تا امروز، بیش از ۸۲ درصد و در شهرستان اردکان، ۸۵ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان این‌که با رشد صنعتی اردکان، سالیانه ۱۰ میلیون مترمکعب آب در این بخش مصرف می‌شود، افزود: این در حالی است که مصرف آب در بخش کشاورزی به بیش از ۸۱ میلیون مترمکعب رسیده و لازم است با اصلاح شیوه‌های کشت و بهبود الگوی مصرف، این میزان کاهش یابد.

جوادیان‌زاده تصریح کرد: دشت‌های ابرکوه و یزد-اردکان در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار گرفته‌اند، بدین معنی که علاوه بر افت شدید سطح آب، نشست زمین نیز در آن‌ها رخ داده و به‌همین دلیل در نظر داریم با اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی به‌صورت دوره‌ای، نصب کنتورهای هوشمند و... از ادامه این روند جلوگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.