گیلان- تنها پارک بانوان در منطقه منظریه رشت، فضایی امن و آرام را برای ورزشدوستان به وجود آورده است؛ بانوانی که حتی از مناطق دورتر شهر برای ورزش و دورهمی‌های دوستانه و استفاده از فضای سبز به این بوستان می‌آیند.

طمع ایجاد درآمد در کمین تنها پارک بانوان رشت

قدس آنلاین - نرجس غلامپور: چند روزی است که بانوان بهره‌بردار از تنها پارک بانوان رشت، از گودبرداری مسیر پیاده‌روی این پارک توسط کارگران شهرداری نگرانند زیرا مسیر پیاده روی آن‌ها با این حفاری قطع شده است.

آن‌ها بانوانی هستند که در گرمای تابستان و در سرمای زمستان همیشه همراه این پارک بوده‌اند و عده ای از حضور روزانه خود در این پارک خاطره دارند. در جمع آن‌ها بانوانانی که پای ثابت پارک هستند، مشاهده می‌شوند که سال‌های زیادی است برای سپری کردن اوقات فراغت و ورزش روزانه به این پارک کوچک می‌آیند.

پای درد دلشان که می‌نشینی از شرایط بد اقتصادی و هزینه‌های سرسام آور باشگاه‌های خصوصی گله دارند و این فضای سبز بدون هزینه را روزنه ای برای حفظ سلامتی شان می‌دانند.

تنها پارک بانوان رشت زیرساخت‌های مناسب ندارد

پارک منظریه رشت که به عنوان محلی برای تفریح بانوان معرفی شده، در حقیقت زیرساخت لازم را ندارد.

وجود ساختمان‌های مسکونی در اطراف پارک و همجواری با مکان ورزشی مختص آقایان یکی دیگر از مشکلات پارک بانوان منظریه رشت است.

یکی از بانوان ورزشکار پارک می‌گوید: من و دوستانم ۱۵ سال است به طور مداوم به این پارک می‌آییم. اینجا را متعلق به خود می‌دانیم، بنابراین پیش از انجام کنده کاری‌ها در تنها پارک مخصوص بانوان رشت می‌بایست از ورزشکاران نظرسنجی می‌کردند.

وی می‌گوید: از طرفی جلوی در ورودی پارک یک تابلو «ورود آقایان ممنوع» نصب شده است، اما بارها شاهد بوده‌ایم که نگهبان جلوی در حضور نداشته و بعضی از آقایان وارد پارک شده‌اند که با اعتراض بانوان پارک مواجه شده و بیرون رفته‌اند.

بانوی دیگری می‌گوید: مشکل دیگر این پارک وجود نگهبان مرد است. اگر پارکی مخصوص بانوان است، پس نگهبان و باغبان‌های پارک هم باید خانم باشند.

پروژه پارک مغایرتی با ورزش بانوان ندارد

در همین حال مدیر عامل سازمان عمرانی و بازآفرینی شهرداری رشت در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به پروژه گودبرداری‌های جدید پارک بانوان رشت می‌گوید: این پروژه مشارکتی از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شهرداری رشت در حال اجراست که قسمتی از بودجه آن از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تأمین شده و قسمتی هم در تعهدات شهرداری رشت است.

عاطفه چیرانی می‌افزاید: ایجاد پروژه پارک بانوان منظریه رشت به درخواست‌های مکرر بانوانی صورت گرفت که دارای ظرفیت‌های هنرهای صنایع دستی بودند و تمایل داشتند، هنرهای خود را در معرض دید بانوان علاقه مند به این حرفه بگذارند. از این رو تصمیم گرفته شد که مرکز صنایع دستی ثابت در قالب ساختمان با امکانات فضای سرمایشی و گرمایشی در تنها پارک بانوان رشت ساخته شود.

به گفته وی ابتدا قرار بود ۱۰ غرفه صنایع دستی در پارک مستقر شود، اما سرانجام تصمیم گرفتیم برای استفاده درست از فضا ۱۰ غرفه را به صورت تجمیع در قالب یک ساختمان بنا کنیم.

وی ادامه می‌دهد: ما نمی دانیم چرا بانوان مانع کار کردن کارگران پروژه می‌شوند، در حالی که عملیاتی شدن این پروژه به نفع بهره برداران از پارک بانوان است و کسی نمی‌خواهد به پارکی که متعلق به آن هاست، خدشه‌ای وارد کند.

وی اجرای این پروژه را سبب افزایش سرزندگی پارک و جذابیت‌های بیشتر برای پارک با فضای کارگاهی و فروشگاهی می‌داند و می‌گوید: این پروژه با ورزش بانوان مغایرتی ندارد و بانوان، منافع ساخت پروژه را پس از اتمام کار پارک لمس خواهند کرد.

مسیر پیاده‌روی بانوان اصلاح خواهد شد

چیرانی در مورد مسیری که برای پیاده‌روی بانوان قطع شده، تأکید می‌کند: حتماً مسیری جایگزین خواهد شد و چمن حاشیه با اصلاح برای دسترسی به پیاده‌روی آماده می‌شود.

وی می‌افزاید: شهرداری تمایل دارد، بودجه مشارکتی اختصاص یافته را برای بهسازی، کف‌سازی و نصب دستگاه‌های ورزشی و دیوارچینی پارک، برای بانوان هزینه کند که اگر با مقاومت بانوان مواجه شود آن‌ها مجبورند، بودجه را در جای دیگر صرف کنند.

به هر حال بانوان شهر رشت انتظار دارند که به خواسته بحق آن‌ها رسیدگی شود.

 پروژه پارک بانوان رشت مسکوت ماند

در پی اعتراض بسیاری از بانوان و درخواست جلوگیری از پروژه  گودبرداری پارک - که بنا بود ساختمان و غرفه های صنایع دستی در آنجا ساخته شود- فاطمه شیرزاد عضو شورای شهر رشت، مدیر منطقه ۲ شهرداری و چیرانی مدیر عامل سازمان عمرانی و باز آفرینی رشت در  بازدید میدانی با نمایندگان مردم گفت و گو کردند.

 در این بازدید، بانوان دغدغه ها و نگرانی های خود بازگو کردند و قرار شد تمهیدات ویژه ای در این خصوص توسط مسؤولان شهری اندیشیده شود.

گفتنی است، گروهی از بانوان معترض به اموال پیمانکاران پارک  آسیب رساندند.

گزارش خبرنگار قدس آنلاین حاکی است: پس از این اتفاقات  با  نظر شهردار منطقه ۲ رشت، این پروژه تا یافتن راه حل مناسب مسکوت می ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.