اراک- عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: غفلت از توانمندی و نقش زنان در پیشبرد مسائل جامعه به معنای هدر رفت سرمایه ها برای کشور است.

غفلت از توانمندی زنان هدر رفت سرمایه های اجتماعی کشور است

به گزارش قدس آنلاین، زهرا شجاعی روز چهارشنبه در همایش نقش زن در توسعه در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند ، افزود: ثروت ملی هر کشوری شامل منابع طبیعی، منابع فیزیکی، منابع انسانی و سرمایه اجتماعی است که برای حفظ و ارتقاء منابع انسانی و سرمایه اجتماعی محوریت بر توسعه انسانی و شاخص های کلیدی آن است.
وی اظهار کرد: زن عامل و بهره بردار توسعه است و نمی توان نقش او را به عنوان نیمی از جمعیت انسانی جامعه نادیده گرفت چرا که چنین شرایطی برهم زننده روند رشد متوازن و عاملی در دامن زدن به آسیب ها است.
استاد دانشگاه و صاحب نظر حوزه زنان و خانواده خاطرنشان کرد: اگر منابع طبیعی و فیزیکی در هر جامعه ای دست نخورده بماند آسیب چندانی قابل تصور نیست؛ اما اگر از رشد، سواد آموزی هدفمند، باروری مهارت ها و ایده ها در بخشی یا قشری از جامعه غفلت شود؛ نمود آن با مسائلی بروز می کند که هزینه های سنگینی دارد.
شجاعی عنوان کرد: اینکه مدیریت، رصد و پیشبرد امور زنان و خانواده باید در نظام هدفمند و با ابزار آن دنبال شود، به معنای نگاه تعصبی و افراطی به حوزه زنان نیست بلکه این تشکیلات امکانی ایجاد می کند که در موضوعاتی که زنان با عقب ماندگی، تبعیض و یا بازدارندگی مواجه اند، آسانتر مشکلات را گره گشایی کنند.
وی یادآور شد: بالا بردن نرخ مشارکت اجتماعی با نگاه متعصب جنسیتی و نادیده گرفتن زنان محقق نمی شود بلکه توسعه متوازن محصولی از حلقه های هدفمند توسعه محور است که با توان عموم جمعیت کشور دیده می شود.
این استاد دانشگاه بیان کرد: بسیاری از آسیب های اجتماعی و مسائل درون کانون خانواده با ارتقاء آگاهی و مشارکت هدفمند زنان قابل مهار است و نگاه برنامه ریزی برای حوزه زنان و خانواده نه با محوریت مسائل زنان، بلکه با افق دید مصالح ملی باید دنبال شود.
شجاعی در بخشی از سخنانش خانواده معنوی را هسته مرکزی جامعه سالم خواند و گفت: عناصر آرامش بخشی، مودت و محبت باید در خانواده نهادینه شود و قرآن کریم در این خصوص توصیه های کلیدی دارد.
وی عنوان کرد: در قرآن کریم ملاک برتر انسان ها بر یکدیگر تقوا، جهاد و علم نام برده شده و هیچ ملاک جنسیتی در این خصوص وجود ندارد.
وی همچنین عنوان کرد: باورهای نادرست و چارچوب های سنتی و خرافی در حوزه زنان و مردان باید شکسته شود چرا که زن و مرد از منظر اسلام مکمل هم هستند و اما به لحاظ تفاوت های فیزیولوژیک ممکن است برخی حقوق و مزایای آنان، تعاریف و ویژگی های خاص داشته باشد، اما هرگز این مهم نباید با تبعیض و تعصب بیامیزد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.