فارس- نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه هدف از جایگاه سومین حرم اهل‌بیت(ع) ایجاد فضایی جدید برای فعالیت‌های معنوی، اسلامی‌، انقلابی و ارزشی بود، اعتقاد دارد که این جایگاه به‌درستی درک نشده است.

جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) بدرستی تبیین نشده است

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله اسدالله ایمانی چهارشنبه در دیدار صمیمانه با اصحاب رسانه استان فارس، گفت: جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) و دورنمای آن گشایشی بود که رهبری معظم انقلاب برای شیراز پیش‌بینی نمودند تا مسئولان در این فضای جدید آزادتر خدمات معنوی، اسلامی، انقلابی و ارزشی را ارائه دهند.

وی اضافه کرد: قرار بود فضایی باز شود در مقابل فضایی که در گذشته قبل از انقلاب باز کرده بودند و به نوعی جبران شود فضای طراحی شده دیگران برای این شهر، اما با کمال تاسف آنچه باید دنبال شود، نشد. حال یا توجیه نشده‌اند یا نخواستند که توجیه شوند.

آیت‌الله ایمانی با ابراز نگرانی در خصوص برخی مسائل و برخورد بعضی مسئولان با موضوع سومین حرم اهل بیت(ع)، گفت: حرم سوم اهل بیت(ع) الزامات فیزیکی، ظاهری، معنوی، فرهنگی و ارزشی دارد، باید فضاسازی‌هایی دنبال آن باشد، اما همه‌جا با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌ایم و موانعی بر سرراه قرار گرفته است.

او با تصریح اینکه در این موضوع مجموعه‌ای باید کانون توجه قرار گیرد، لزوم ایجاد دسترسی مناسب و تسهیل دسترسی به این مجموعه را تذکر داد و گفت: اینکه برای یک خیابان ۸۰۰ یا ۱۰۰۰ متری نیازمند مشاور حقوقی، قضائی، راهور، امنیتی و ... باشد و ده‌ها گروه مشاور دعوت شوند جای سئوال دارد.

آیت‌الله ایمانی گفت: اینکه آیا پل‌های معلقی که ساخته می‌شود یا ساخته نشده فرو می‌ریزد، مشاور داشته یا نداشته. مشاور داشته و فروریخته یا نه، این‌که آن همه خیابان موازی هم در شهر احداث شده آیا نیاز به مشاوره نداشته و حالا احداث یک خیابان بافت را می‌شکند و خانه‌هایی را به هم می‌ریزد و ... من متحیر مانده‌ام.

امام جمعه شیراز گفت: زمانی خانه‌های جنوب حرم مطهر احمدابن موسی(ع) را به ثمن بخس خریدند و یک خیابان احداث کردند، نه مشاور نیاز داشت و نه میراث حرفی زد و اینکه آن خیابان را با شرکت تواسل معامله کردند و آن شرکت ۱۰۸ میلیارد تومان پول گرفت و آن را واگذار کرد و برای همیشه جنوب حرم را قفل کردند و امروز برای احداث یک خیابان به این همه مشاور نیاز داریم. جای سئوال دارد.

آیت‌الله ایمانی همچنین در خصوص شورای فرهنگ عمومی، با تاکید براینکه این شورا هیچ بودجه و اعتباری در اختیار ندارد و در دستگاه‌های اجرایی و دولتی هم اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است، گفت: شورای فرهنگ عمومی استان فارس یک محل و مرکز پژوهش و تحقیق دارد که متشکل از اساتید دانشگاه و فرهنگوران است و مطالب به این شورا ارائه و در ابعاد مختلف بررسی شده و در نهایت به صحن شورا ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: مرکز پژوهش و تحقیق تصمیم‌ساز است و صحن شورای فرهنگ عمومی تصمیم‌گیر. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به‌عنوان دبیر شورا باید مصوبات را به استانداری ابلاغ کند و استاندار نیز ملزم خواهد بود که این مصوبات را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کند.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی در طرح‌ها تا تصویب دخالت دارد، خاطرنشان کرد: البته نهاد نمایندگی پیگیری‌های خود را انجام داده و می‌دهد اما بعد از مدت‌ها پیگیری و شنیدن و دریافت جواب‌های سربالا، به یک‌باره چندین مصوبه شورا طی یک نامه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

امام جمعه شیراز در بخشی از این نشست، رسانه‌های فارس را مجموعه‌ای تاثیرگذار و همراه ارزیابی و اضافه کرد: اساسا کار رسانه و مطبوعات، پیش‌برندگی است، البته مجموعه‌های مختلفی این رسالت را عهده‌دار هستند اما جایگاه رسانه ویژه است.

او با بیان اینکه باید جایگاه رسانه حفظ شود، گفت: اگر رسانه را تضعیف کردیم، جایگاه آن را به‌خاطر ایده‌ها و منافع حزبی و گروهی تحت تاثیر قرار دادیم، قدرت جلوبردن و پیش‌برندگی رسانه را ضعیف و دچار آسیب و آفت کرده‌ایم.

آیت‌الله ایمانی، با تاکید براینکه فرهنگ هویت هر جامعه‌ای است، گفت: با کمال تاسف حکومت‌ها و حکومت‌گران در شرایطی نیستند که برای مسائل فرهنگی جاضر به سرمایه‌گذاری جدی باشند. در طول تاریخ بشر اینچنین بوده است و این مشکلاتی را برای جامعه به‌وجود آورده.

او اضافه کرد: حرکتی که بعضی کشورهای منطقه در ایجاد گروه‌های تکفیری انجام داده‌اند، یک کار فرهنگی بود که از صد سال قبل شروع شد. حکومت‌گران در این کشورها، از آغاز یک بخش از درآمدهای نفتی خود را به چنین اقدامات تبلیغی و فرهنگی آنهم نه در یک کشور که در تمام جهان اختصاص دادند و امروز آن سرمایه‌گذاری صد ساله، نظم و امنیت جهان را برهم زده و اساس مبنای اسلام را زیر و رو کرده است.

آیت‌الله ایمانی با تصریح اینکه ریشه آل‌سعود به یهود باز می‌گردد، گفت: نتیجه کار صدسال قبل آنها و آنچه امروز توسط گروه‌های تکفیری انجام می‌شود، به ضرر تمام دنیا و تنها به نفع اسرائیل است.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: این یک قاعده کلی است که هر کس با نسل امروز کار کرد و برای آن پول هزینه کرد، آینده متعلق به او خواهد بود و این از مشکلات اساسی به‌شمار می‌رود که باید برای آن فکر و برنامه داشته باشیم.

در این جلسه تعدادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در استان فارس، دیدگاه‌ها و مسائل مورد نظر خود را مطرح کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.