میچل تنها چهره سیاسی بریتانیایی است که طی دو سال گذشته به یمن سفر کرده و گفت سیاست‌های دولت بریتانیا در فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی و در کنار آن کمک‌های میلیون پوندی به این ائتلاف متناقض و ناسازگار است

بازی کثیف انگلیس در یمن

قدس آنلاین/ احمد یوسفی صراف| اوضاع این روزهای یمن با ورود نظامی عربستان به خاک این کشور بیش از پیش اشفته شده است. حمایت مستشاری انگلستان از این هجوم عربستان نیز ترکیب قوای منطقه غرب آسیا را تحت تاثیر قرار داده است. انگلستان با فروش چشم گیر تسلیحات نظامی به عربستان به دنبال آن است که مانع از استفاده استراتژیک از موقعیت جغرافیای یمن بر علیه منافع غربی ها در غرب اسیا شود.اما با مقاومت ستودنی مردم یمن عربستان تا کنون نتوانسته مامور خوبی برای حفظ منافع انگلیسی ها در منطقه باشد. در همین راستا «اندرو میچل» از اعضای حزب محافظه‌کار و نماینده پارلمان بریتانیا در گفت‌وگو با روزنامه تلگراف گفت اگر دولت، سیاست خود را در یمن تغییر ندهد، تروریست به خاک بریتانیا کشانده خواهد شد.حمایت بریتانیا از ائتلاف سعودی علیه یمن ترور را شعله‌ورتر  می‌کند و می‌تواند به تهدیدات علیه اروپا بدل شود.

مخالفت نماینده پارلمان انگلستان با حمایت این کشور از عربستان

میچل تنها چهره سیاسی بریتانیایی است که طی دو سال گذشته به یمن سفر کرده و گفت سیاست‌های دولت بریتانیا در فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی و در کنار آن کمک‌های میلیون پوندی به این ائتلاف متناقض و ناسازگار است.

وی همچنین هشدار داد، دولت بریتانیا در معرض تخریب یک حکومت مستقل است و هشدار داد جوانان یمنی در آستانه تبدیل شدن به افراطیونی علیه بریتانیا هستند.

میچل که تازه از سفر به یمن بازگشته خطاب به دولت بریتانیا هشدار دارد سیاست‌های خود را تغییر دهد. گفت دولت بریتانیا بخشی از ائتلافی است که یمن را از راه هوایی و دریایی محاصره کرده است و مردم همین مساله نفرت را در نسل جوان شعله‌ور می‌کند. جنگ یمن تا کنون ۱۰ هزار نفر را کشته که اکثر آنان در حملات هوایی جان باختند به گفته حامیان حقوق بشر بیمارستان‌ها، مراکز خرید و دیگر مراکز غیرنظامی هدف این حملات بوده‌اند.

موضع گیری انگلستان در مساله یمن تمام سیاست انگلستان نیست، بلکه بخشی از سیاست های انگلستان در منطقه و جهان است چراکه سخنان پیشتر وزیر خارجه انگلستان مبنی بر اینکه عربستان خطوط قرمزی را در مورد یمن زیر پا نگذاشته است با مساله حضور«ترزا می» نخست وزیر این کشوردر نشست سران سازمان همکاری اسلامی بی ربط نبوده است، این حضور می تواند فصل جدیدی از روابط انگلستان و کشورهای شورای همکاری باشد و در واقع انگلستان با سخنان وزیر خارجه خود تلاش کرد دوستی عربستان را به دست آورد تا بلکه کشورهای خلیج سرمایه کذاری های مشترک بیشتری با انگلستان انجام دهند و به شرکت های انگلیسی فعال در خلیج فارس نیز کمک کنند.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه انگلستان به خوبی از نقش لندن در تجاوز عربستان به یمن آگاهند و علاوه بر اعتراض ها و مطالبات متعدد بین  المللی مبنی بر لزوم توقف این حمایت ها حتی پارلمان انگلستان نیز خواستار توقف فوری فروش اسلحه انگلستان به عربستان شد علاوه بر این کشورهای متعدد اروپایی نیز خواستار توقف فوری فروش اسلحه انگلیسی به عربستان شده اند و این اعتراض ها و درخواست ها پس از حمله عربستان به بیمارستان های یمن و کشتار هزاران شهروند بی دفاع شدت گرفت و در مقابل این اعتراض ها انگلستان هیچ واکنشی از خود نشان نداد.

انگستان از آغاز تجاوز عربستان به یمن ۳۷ مرتبه به این کشور سلاح فروخت

انگلستان در صدر کشورهای فروشنده سلاح به عربستان قرار دارد به گونه ای که در سال ۲۰۱۵ حدود ۲.۹۵ لیره استرلینگ و چند برابر آن را در سال ۲۰۱۶ در مقابل فروش سلاح از عربستان دریافت کرده و برخی کارشناسان نظامی در این زمینه گفته اند که قیمت قراردادهای نظامی امضا شده میان کشورهای غربی و عربستان به ۱۵۰ میلیارد دلار می رسد. روزنامه گاردین نیز پیش از این تاکید کرده بود که انگلستان پس از آغاز تجاوز عربستان به یمن ۳۷ بار اجازه صادرات سلاح به عربستان را امضا کرده اما اطلاعاتی درباره نوع این سلاح ها به مجلس عوام نداده است.

اما نیرنگ انگلیسی ها فقط به تجارت سلاح آنها مربوط نمی شود. به عنوان مثال هنگامی که فشارهای دیدبان حقوق بشر و پارلمان  انگلستان زیاد می شود و دولت انگلیس را به فروش سلاح به عربستان و مشارکت در کشتار مردم یمن متهم می کنند، دولت انگلستان فقط به این اظهار نظر بسنده می کند که ما سیاست های خود درباره فروش سلاح به عربستان را مورد بازنگری قرار می دهیم و از عربستان نیز می خواهد در مورد حمله به شهروندان بی دفاع یمن تحقیقاتی انجام دهد، اما در همان موقع محموله های جدید سلاح را به عربستان ارسال می کند. آنچنان که حتی در ابتدای سال جاری انگلستان با وقاحت تمام پیش نویس طرح صلح یمن را خود به شواری امنیت سازمان ملل ارائه داد اما آتش بسی که هرگز اجرایی نشد!

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.