عبدالله الدقاق، گفت: رژیم آل سعود از مشکلات اقتصادی بسیاری رنج می‌برد و متحمل هزینه‌های بسیاری در سوریه، عراق و یمن شده است؛ آنها نگران هستند که حکام بحرین هزینه دیگری بر آنها تحمیل کند. سعودی‌ها با حفظ وضعیت در بحرین، سوریه در صدد حفظ آبروی خود در منطقه هستند.

بحرینی ها تا تحقق خواسته هایشان به  مبارزه مسالمت آمیز خود ادامه می دهند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس، رژیم آل خلیفه در ادامه سیاست های سرکوب گرانه خود علیه شیعیان بحرین در اقدامی مضحک تابعیت آیت الله «عیسی قاسم» رهبر شیعیان این کشور را که به تعبیر مقام معظم رهبری «همچون ستاره ای در عالم تشیع هستند»، سلب کرد؛ پس از این اقدام، مردم انقلابی منامه با تحصن در برابر منزل این عالم دینی مانع از بازداشت ایشان از سوی نظامیان رژیم آل خلیفه شدند. اقدامی که اکنون بیش از 200 روز است که ادامه دارد.برای بررسی آخرین تحولات بحرین و ابعاد اقدام اخیر حکام این کشور، با حجت الاسلام و المسلیمن«عبدالله الدقاق» نماینده آیت الله عیسی قاسم در تهران به گفت‌وگو پرداختیم که شرح آن در ذیل می‌آید:

تبیین شما از بازداشت آیت الله عیسی قاسم عالم دینی بحرین توسط آل خلیفه و تحصن مردمی در مقابل منزل ایشان چیست؟

امروز که با شما سخن می گویم، چند ماه است که مردم و شیعیان بحرین در برابر منزل آیت الله عیسی قاسم رهبر خود در الدراز تجمع کرده اند و با روحیه ای قوی و خستگی ناپذیر تا آخرین نفس از شیخ عیسی قاسم دفاع می کنند. اکنون منطقه محل سکونت ایشان در الدراز همچنان در محاصره نظامیان آل خلیفه است. رژیم آل خلیفه تاکنون بارها دادگاه های محاکمه شیخ عیسی را به تعویق انداخته تا مردم را خسته کند اما مردم همچنان صبورانه به دفاع از رهبر بزرگ و عالیقدر خود می پردازند.

نحوه عملکرد آل خلیفه در بازداشت و تشکیل دادگاه برای این روحانی شاخص در بحرین مبین چه چیزی در بحرین است؟

دادگاه شیخ عیسی یک دادگاه سیاسی و متاثر از تحولات سیاسی در منطقه است؛ تحولات سیاسی در رژیم سعودی و آمریکا به نفع آل خلیفه نیست و با انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، آل خلیفه و آل سعود که حامی «هیلاری کلینتون» بودند، تضعیف شدند. سعودی‌ها که با بحران و مشکلات مالی و اقتصادی بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند، با انصارالله یمن در حال صلح هستند و ان شاالله این وضعیت وخیم سعودی‌ها به حل بحران در بحرین نیز منجر خواهد شد. بنابراین روند تحولات پس از مدتی به نفع مردم بحرین تغییر خواهد کرد.

*تحلیل شما از حمله نظامیان رژیم آل خلیفه به دفتر اصلی جمعیت الوفاق بحرین و مصادره دارایی‌های آنها چیست؟ علمای بحرین پس از این اقدام، بر فقدان عقل حاکمان کشور تاکید کردند.

همه این رخدادها به دلیل دستورات آل سعود به آل خلیفه است و بر همین اساس به مبارزه با آیت الله عیسی قاسم و بازداشت افراد و شخصیت های حامی ایشان از جمله شیخ «علی سلمان» دبیرکل جمعیت الوفاق و سید «مجید المشعل» رئیس هیأت علمای بحرین پرداختند و به دفتر اصلی  جمعیت الوفاق یورش بردند. حمله به جمعیت «الوفاق» به عنوان بزرگترین جمعیت و جریان سیاسی بحرین و حزب «التوعیه الاسلامیه» به عنوان بزرگترین جمعیت اسلامی و فرهنگی نیز در همین راستا صورت گرفت.

*آیا راهکاری مناسب و مسالمت آمیز برای مردم بحرین در مقابله با آل خلیفه وجود دارد؟

 مسالمت آمیز بودن این موضوع یک گزینه راهبردی برای مردم بحرین است که بر اساس دستور آیت الله عیسی قاسم برای پرهیز از فرو رفتن کشور در باتلاق خشونت در دستور کار مردم قرار گرفته است تا بدین صورت از بروز جنگ داخلی و فرقه‌ای در بحرین جلوگیری به عمل آید. زیرا در صورت بروز این جنگ، حکام کشور و آل خلیفه برنده اصلی هستند و از این مسأله سود خواهند برد. مردم بحرین تا زمان تحقق تمامی خواسته های مشروع و بر حق خود، رویکرد مسالمت آمیز را ادامه می دهند و در صورتی که رژیم آل خلیفه این روند را منحرف کند، بازنده اصلی خودش خواهد بود و حکام بحرین در این باتلاق غرق خواهند شد.

*واکنش نهادهای حقوق بشر بین المللی و کشورهای جهان اسلام را در خصوص اعتراضات مسالمت آمیز مردم بحرین چگونه ارزیابی می کنید؟

انقلاب بحرین از جمله بزرگترین انقلاب ها در سال های اخیر است، هر چند نهادهای حقوق بشری و بین المللی از جمله اتحادیه اروپا و شورای حقوق بشر در ژنو نیز اقدامات آل خلیفه را محکوم کرده‌اند اما این نهادها قدرتی ندارند تا بتوانند از اعتراضات مسالمت آمیز مردم بحرین حمایت کنند. هر چند در ایران شاهد حمایت رسانه‌ای از محور مقاومت مردمی در بحرین هستیم اما امریکا در این خصوص سکوت اختیار کرده‌است.

*به نظر شما انتخاب دونالد ترامپ  به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا بر تغییر سیاست های واشنگتن در قبال وضعیت بحرین و حمایت از رژیم آل خلیفه نقش دارد؟

آنچه که واضح است، شعارهای دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی وی با سیاست های کاخ سفید تفاوت داشت و بر همین اساس نمی توان پیش بینی کرد چه اتفاقی خواهد افتاد بلکه باید منتظر ماند و دید که ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود چگونه اقدام خواهد کرد. ولی نباید انتظار داشت با تغییر یک فرد در دولت آمریکا، نظام این کشور تغییر چندانی پیدا کند.

 البته امکان تغییر برخی از سیاست های داخلی آمریکا به صورت محدود وجود دارد و رئیس جمهور جدید آمریکا ممکن است تغییراتی را در عرصه داخلی و خارجی به صورت محدود ایجاد کند. سیاست هیلاری کلینتون در برابر سعودی ها و آل خلیفه مشخص بود اما سیاست ترامپ در این خصوص مجهول است. در هر صورت روی کار آمدن ترامپ به نفع آل خلیفه و آل سعود نیست. ترامپ یک فرد تاجری است که همیشه به سود و نفع سیاست‌هایش فکر می کند.

*سیاست‌های اعمال شده آل سعود در منطقه به ویژه بحرین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رژیم آل سعود از مشکلات اقتصادی بسیاری رنج می‌برد و متحمل هزینه‌های بسیاری در سوریه، عراق و یمن است؛ آنها نگران هستند که حکام بحرین نیز هزینه دیگری بر آنها تحمیل کند. سعودی‌ها با حفظ وضعیت در بحرین، سوریه و دیگر کشورها در صدد حفظ آبروی خود در منطقه هستند.

*آینده‌انقلاب بحرین را چگونه می‌بینید؟

مردم بحرین به هیچ یک از طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی چشم ندوخته‌اند و با توکل بر خداوند حرکت مسالمت آمیز خود را آغاز کرده‌اند.. بنابراین باید منتظر ماند تا این روند به نتیجه برسد. انقلاب های سریع از راه مسلحانه امکان پذیر است اما کشور را درگیر جنگ داخلی می کند و این گزینه ما نیست. مردم همچنان بر خواسته‌های مشروع و بر حق خود پای فشاری می‌کنند و ان شاالله با کمک خداوند پیروزی محقق خواهد شد./

انتهای پیام

گفت وگواز: محمد فاطمی زاده

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.