بمباران مواضع نظامیان و غیرنظامیان در موصل و سپس متوسل شدن به سیاست نخ‌نمای «ادعای مضحک اشتباهی بودن حملات» و همچنین ارائه کمک‌های مالی ـ تسلیحاتی به تروریست‌های داعش به نوعی ترجمان اظهارات اخیر مقام نظامی ارشد آمریکایی که دال بر عدم تمایل واشنگتن به پایان داعش در موصل است، محسوب می‌شوند.

نبرد موصل و مهلت دو ساله واشنگتن به داعش

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ شهر «موصل» که به عنوان مرکز استان «نینوا»، در شمال غربی عراق واقع شده است پس از بغداد، دومین شهر بزرگ این کشور به شمار می‌رود. تروریست‌های تکفیری داعش پس از یورش گسترده به خاک عراق، در اولین گام در 10 ژوئن سال 2014 موصل را به اشغال خود درآوردند. مهمترین عامل اشغال زودهنگام موصل توسط داعش را می‌توان خیانت نیروهای نفوذی بعثی در ساختار ارتش عراق عنوان کرد. در هر صورت، از سال 2014 شهر موصل به نوعی به عنوان مرکز تکفیری های داعش و جولانگاه اصلی این گروه تروریستی در عراق شناخته شد.

العبادی» نخست وزیر عراق آغاز شد. در ابتدای عملیات آزادسازی موصل، نیروهای عراقی پیشروی‌های چشمگیری در نبرد با تکفیری‌ها داشته و موفق به تحقق دستاوردهای فراوانی در جبهه‌های مختلف نبرد شدند. پس از مدتی نیز العبادی فرماندهی عملیات آزادسازی محور غربی موصل را به «الحشد الشعبی» یا همان نیروهای مردمی سپرد تا بدین‌ترتیب برگ جدیدی در روند این عملیات ورق زده شود.

اگر نگاهی هرچند گذرا به چالش‌های دولت عراق در مسیر عملیات آزادسازی شهر موصل بیاندازیم به خوبی درخواهیم یافت که روند این عملیات در مقایسه با حجم این چالش‌ها مثبت و قابل قبول بوده است. ارتش عراق در حالی وارد کارزار بزرگ موصل شد که از یک سو با کارشکنی‌های ایالات متحده آمریکا، عربستان و ترکیه روبه‌رو بود و از سوی دیگر برخی طرف‌های داخلی نیز با سر دادن شعارهای فریبکارانه و فرافکنانه در واقع به دنبال پیاده‌سازی پروژه‌های آمریکایی ـ صهیونیستی به ویژه در استان نینوا بودند. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به طرح‌هایی مبنی بر جدایی موصل از نینوا اشاره کرد که البته با هوشیاری دولت و ملت عراق، تحقق نیافت.

در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا حفظ حضور نظامی خود در خاک عراق را مستلزم بقای تروریست‌های داعش در این کشور به ویژه در شهر موصل می‌بیند. واشنگتن به خوبی می‌داند که پایان داعش در عراق به مثابه آغاز فشارهای دولت و ملت عراق برای خروج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور خواهد بود. از همین روی، آمریکایی‌ها با ارائه حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم به تکفیریها ـ چه در موصل و چه در شهرهای دیگر عراق ـ همواره تلاش کرده‌اند تا اگر موفق به جلوگیری از شکست نهایی داعش در این کشور نشدند، حداقل این شکست را به تأخیر بیاندازند.

اکنون نیز کارشکنی‌های ایالات متحده آمریکا ـ هرچند به شکلی دیگرـ اما همچنان ادامه دارد. علت کُند شدن روند پیشروی‌های نیروهای مشترک عراقی در جبهه‌های مختلف نبرد با داعش در موصل را نیز می‌توان در همین دست از کارشکنی‌ها جستجو کرد. در راستای همین کارشکنی‌ها اخیرا «استفن تاون‌سِند» فرمانده نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق مدعی شد که آزادسازی «الرقه» در سوریه و «موصل» در عراق و رهایی از بقایای گروه تروریستی داعش، ممکن است حدود دو سال به طول بینجامد! اظهارنظری که بسیاری از رسانه‌ها از آن به عنوان «مهلت دو ساله واشنگتن به داعش» یاد کرده و آن را حاکی از عدم تمایل واشنگتن به نابودی هرچه سریعتر داعش دانستند. این اظهارنظر مقام نظامی ارشد آمریکایی در حالی است که مقامات عراقی از جمله حیدر العبادی بارها از قریب الوقوع بودن آزادی کامل موصل خبر داده و به طور قاطع اعلام کرده‌اند که این مهم ظرف ماه‌های آینده محقق خواهد شد.

 بمباران مواضع نظامیان و غیرنظامیان در موصل و سپس متوسل شدن به سیاست نخ‌نمای «ادعای مضحک اشتباهی بودن حملات» و همچنین ارائه کمک‌های مالی ـ تسلیحاتی به تروریست‌های داعش به نوعی ترجمان اظهارات اخیر مقام نظامی ارشد آمریکایی که دال بر عدم تمایل واشنگتن به پایان داعش در موصل است، محسوب می‌شوند.

در هر حال، همانگونه که گفته شد در حال حاضر روند پیشروی‌های نیروهای عراقی در موصل با نوعی کُندی مواجه شده است، اما این به معنای توقف کامل این عملیات نیست. شایعه توقف عملیات موصل از جمله حربه‌های بنگاه‌های خبری آل‌سعود و قطر از جمله شبکه‌های «العربیه» و «الجزیره» به شمار می‌رود که با هدف تقویت روحیه درهم‌شکسته تروریست‌های داعش مطرح شده است. «عبدالوهاب الساعدی» از فرماندهان دستگاه مبارزه با تروریسم عراق چندی پیش خبر توقف عملیات آزادسازی موصل را شدیدا تکذیب کرد.

نیروهای عراقی تاکنون دستاوردهای متعددی در نبرد بزرگ موصل محقق ساخته‌اند که از جمله‌ مهمترین آنها می‌توان به قطع شاهراه‌های فرار تکفیری‌های داعش از موصل به الرقه سوریه اشاره کرد؛ دستاوردی که با اقدامات قهرمانانه نیروهای الحشد الشعبی در محور غربی موصل محقق شد و ضربه سنگینی را بر پیکره تکفیری‌ها وارد آورد.

اکنون که تروریست‌های تکفیری داعش و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها به عجز و ناتوانی خود در مقابله نظامی با عراقی‌ها پی برده‌اند، به سیاست ایجاد «فشار روانی» بر نیروهای عراقی از طریق به راه انداختن «جنگ رسانه‌ای» متوسل شده اند. در واقع، اگر تکفیری ها و حامیان آنها اندک امیدی به پیروزی در برابر نیروهای مشترک عراقی داشتند، به این زودی دست به دامن رسانه‌هایی که با دلارهای نفتی کشورهایی نظیر عربستان سعودی و قطر تغذیه میشوند، نمی‌شدند. به عنوان نمونه می‌توان به شایعه مضحک داعش مبنی بر ترور حیدر العبادی اشاره کرد که آن را به صورت گسترده از طریق بلندگو در نقاط مختلف استان نینوا اعلام کرد تا بدین ترتیب، ضمن تقویت روحیه نیروهای خود، موجبات تضعیف روحیه مبارزان عراقی را فراهم آورد.

در همین ارتباط، اخیرا «عادل الجبیر» وزیر خارجه رژیم سعودی در اظهار نظری مضحک مدعی شد؛ که الحشد الشعبی  یک گروه فرقه ای است که از سوی افسران ایرانی رهبری می شود، هرچند این اظهارات مضحک الجبیر با واکنش رسمی و قاطعانه وزارت خارجه عراق روبرو شد، اما این مسأله نشان می‌دهد که خاندان سعودی همچنان قصد تداوم سیاست‌های مخرب خود در منطقه به طور عام و سنگ‌اندازی در مسیر عملیات آزادسازی شهر موصل به طور خاص را دارند. متأسفانه اخراج سفیر سابق ریاض از بغداد هم تغییری در رویکرد سعودی‌ها در قبال عراق ایجاد نکرد. در هر صورت، با وجود تمامی کارشکنی‌های خارجی و برخی سنگ‌اندازی‌های داخلی، به نظر می‌رسد که آخرین دژ داعش در عراق یعنی موصل، در حال فروریختن است./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.