یزد- استان یزد از جمله استان‌های کم آب کشور است که با بحران روبه روست و به گفته کارشناسان استان، روز به روز سایه این بحران گسترده‌تر می‌شود.

اعتبارات دولتی برای خطوط انتقال آب کافی نیست

 قدس آنلاین - علیرضا لعل اکبری: با این حال طرح‌هایی برای کاهش این بحران مطرح است که در این میان می‌توان به خط انتقال آب از دریای خلیج فارس به استان‌های کشور اشاره کرد اما در عمل شاهد هستیم که  اجرای چنین طرح‌هایی با مشکلاتی از جمله تأمین اعتبار روبه روست و به نظر می‌رسد که اعتبارات اختصاص یافته چندان گرهگشا نیست.

نماینده استان یزد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره می‌گوید: در حال حاضر قطعه اول طرح خط انتقال آب از دریای خلیج فارس آغاز شده است.

سیدابوالفضل موسوی بیدکی می‌افزاید: این خط انتقال آب برای تأمین آب صنعتی در نظر گرفته شده و بحث تأمین آب شرب استان‌ها در این طرح مطرح نیست.

وی اظهار می‌دارد: تأمین آب مس سرچشمه، گل گوهر سیرجان و معدن چادرملوی یزد در این طرح مورد نظر است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بحران آب در استان یزد می‌گوید: این استان با کمبود منابع آب مواجه است و بنا به گزارش سازمان آب منطقه‌ای یزد بیش از ۸۰ درصد از منابع آب استان مصرف شده است و استان در بحران خشکی قرار گرفته است.

وی راه حل‌های رفع مشکل کم آبی در استان یزد را یادآور می‌شود و می‌افزاید: تأمین آب استان از سرشاخه‌های کارون (منطقه بهشت آباد)، بهره گیری از خط انتقال آب از خلیج فارس، حفر چاه‌های عمیق و صرفه جویی  می‌تواند، بخشی از مشکلات کم آبی استان را رفع کند.

سید ابوالفضل موسوی بیدکی تصریح می‌کند: موضوع کم آبی در اغلب استان‌های کشور مطرح است و بدین منظور مجلس در برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده است که سالانه از محل صرفه جویی مصرف و مدیریت بهره برداری، آب مورد نیاز کشاورزی و شرب استان‌ها را تأمین کند.

وی می‌افزاید: این موضوع هنوز در لایحه بودجه ۹۶ بررسی نشده، اما اعتبارات اختصاص داده شده از سوی دولت برای خطوط انتقال آب کافی نیست و ضروری است این موضوع در لایحه مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

این در حالی است که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در نشست علمی تخصصی بررسی مخاطرات طبیعی استان در دانشگاه یزد گفته بود: انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد نیازمند اعتبار بسیار بالایی است که تنها ۲۰ درصد این اعتبار توسط دولت تأمین می‌شود.

اسماعیل نجار تأمین آب استان یزد از طریق خطوط انتقال آب را یک ضرورت دانسته و خاطرنشان کرده بود: توان دولت محدود است و باید در این زمینه از همکاری و مشارکت بخش خصوصی استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.