به نظر می رسد داستان یارانه ای تا پایان حیات دولت یازدهم ادامه دار خواهد بود و باید دید دولت برای پیروزی در انتخابات پیش رو روند حذف یارانه نقدی را کند می کند یا خیر؟

دولت و چالش بی پایان حذف یارانه نقدی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری/ گلایه های کم درآمدها از حذف یارانه نقدی ادامه دارد

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که دولت یازدهم به روزهای پایانی حیات خود نزدیک می شود، ماجرای حذف یارانه نقدی پر درآمدهایی که هنوز معلوم نیست چگونه شناسایی می شوند ادامه دار شده است و این در حالی است که این مساله تقریبا با چراغ خاموش و به دور از هیاهوی رسانه ای در حال انجام است چرا که دولت تدبیر نمی خواهد سرمایه اجتماعی خود را که به دلیل عدم عمل به وعده ها به خصوص وعده های اقتصادی که با برجام گره خورده بود و به سر انجام نرسید، بیشتر و بیشتر از دست بدهد و با حذف یارانه نقدی و هیاهوی رسانه ای در باره آن بی شک این اتفاق رخ خواهد داد.

گلایه های یک کارگر از دولت

ابن در حالی است که رویه مبهم نگه داشتن وضعیت یارانه نقدی و عدم اطلاع‌رسانی شفاف در این‌باره حتی بعد از رونمایی از منشور حقوق شهروندی دولت یازدهم که تاکید بر شفافیت در مسائلی دارد که با حقوق شهروندان مرتبط است نیز ادامه یافته و مسؤولان اصلا اعتقادی به شفاف‌سازی درباره یارانه نقدی و نحوه شناسایی پردرآمدها ندارند.

شاید به همین دلیل است که هر از گاهی صدای فریاد اعتراض کارمندان و کارگران کم درآمد که به ناحق یارانه آنها حذف شده است در فضای رسانه ای بلند می شود. هرچند که به این گلایه ها اهمیتی داده نمی شود.

فرهاد ۶۴ساله یک کاگر بازنشسته کارخانه پنبه با حداقل حقوق تایین شده توسط وزارت کار است. او که نه خانه دارد و نه خودروی شخصی و از دار دنیا دو فرزند دانشجو دارد که با حقوق بخور و نمیر بازنشستگی سعی دارد انها را به ثمر برساند به شفاف می گوید: یارنه نقدی اش ۴ ماه است که قطع شده  و حالا خانواده او بسیار تحت فشار است. او با انتقاد به دولتی هایی که به وضعیت امثال او بی تفاوتند میگوید: فرزند بزرگم دانشجوی  مکانیک است و فرزند کوچکم دانشجوی کامپیوتر و هر دو پسر هستند و زن و زندگی می خواهند. هنوز هم سرکار نرفته اند و نان خور خانه هستند و من هر چند روزها را با مسافر کشی با خودروی استیجاری دوستم می گذرانم اما دخل و خرج خانه ام به همان بخور و نمیر یارانه وابسته بود که ان هم حذف شده است.

او تاکید می کند: در روزهایی که حقوقهای میلیونی آقایان برای مردم افشا می شود، صدای اعتراض امثال من به گوش هیچ کس نمی رسد و با وجود این که پسرم مدت هاست که در سامانه اعتراض برای یارانه ها ثبت نام کرده اما هنوز جوابی برای ما نیامده است. تازه من پسرم به اینترنت و این چیزها وارد بود وگرنه من بی سواد که نمی توانستم اعتراض کنم.

این سخنان درد دل بسیاری از افرادی است که در طبقه مرفه جای نمی گیرند اما یارانه نقدی انها که برای سفره هاشان بسیار مهم بوده، حذف شده است و به نظر می رسد با اخبار جدید حذف یارانه نقدی این مساله ادامه دار شود.

روند ادامه حذف یارانه نقدی

بر اساس اخبار رسیده، دور جدید حذف یارانه‌ها از دی‌ماه آغاز شد تا تصمیم جدید دولت برای حذف یارانه ۳ میلیون نفر دیگر از پردرآمدها عملیاتی شود. حذف یارانه ۳ میلیون نفر دیگر از پردرآمدها تصمیم جدید دولت است که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا خبر داده و گفته بود: برای ۳ گروه پیامک داده‌ایم و گام بعدی دولت حذف یارانه ۳ میلیون نفر دیگر است. تنها چند روز پس از این اظهارنظر آقای وزیر، علی ربیعی درباره ارسال پیامک حذف یارانه به ۳ میلیون نفر دیگر از پردرآمدها گفت که حذف یارانه ۳ میلیون نفر برنامه الان دولت نیست و در آینده اجرا می‌شود.  

یک مقام مسؤول هم  روز گذشته به یک خبرگزاری اعلام کرد دولت باید یارانه نقدی ۲۴ میلیون نفر را قطع کند.  وی از ادامه حذف یارانه اقشار پردرآمد طبق شاخص‌ها و ملاک‌های تعیین‌شده پیرامون تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۵ خبر داد و گفت: در رابطه با حذف یارانه‌ها گزارش مشروحی پس از امضای وزیر رفاه به مجلس ارائه می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که در یارانه پرداختی دی ماه چه تعداد حذف شده‌اند، گفت: در حال حاضر اطلاعاتی در دست نیست اما تعداد حذف‌شدگان در محدوده ۱۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود و این روال تا پایان سال و تا زمان تصویب قانون بودجه سال آینده ادامه‌دار خواهد بود. وی درباره ملاک‌ها و شاخص‌های حذف یارانه‌بگیران تصریح کرد: خط فقر، میزان رفاه خانوار و میزان درآمد سالانه تا سقف ۳۵۰ میلیون ریال از ملاک‌های مهم حذف یارانه خانوارها است به طوری که اگر خانواری بیش از ۳۵۰ میلیون ریال درآمد داشته باشد طبق اطلاعات بانک‌های اطلاعاتی از لیست یارانه‌بگیران خط می‌خورد. با این حال و با وجود این سخنان، روند پیدا کردن پردرامدها همچنان با مشکلات جدی مواجه است.

بتازگی هم اعلام شده آن دسته از سرپرستان خانواری که طی هفته‌های گذشته پیامک حذف یارانه را دریافت کرده‌اند باید به سامانه هدفمندی یارانه‌ها مراجعه و اعتراض خود را اعلام کنند. نتایج بررسی اعتراض آنها طی ۴۵ روز از طریق تماس به اطلاع سرپرستان خانوار خواهد رسید. گروه‌هایی که پیامک حذف یارانه در ماه‌های آینده را دریافت کرده‌اند، باید مستندات و مدارک لازم را برای اثبات نیازمندی خود برای دریافت یارانه اعلام کنند. مستندات باید به گونه‌ای باشد که ثابت کند در آینده با توجه به دارایی‌ها و میزان درآمد، آنها به یارانه نقدی نیاز دارند. سایت  yaraneh۱۰.ir سامانه هدفندی یارانه‌ها است که معترضان به حذف یارانه باید با مراجعه به این سامانه و ارائه مستندات درخواست بررسی مجدد درباره یارانه نقدی را مطرح کنند. به این ترتیب به نظر می رسد داستان یارانه ای تا پایان حیات دولت یازدهم ادامه دار خواهد بود و باید دید دولت برای پیروزی در انتخابات پیش رو روند حذف یارانه  نقدی را کند می کند یا خیر؟

منبع: شفاف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.