وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دولت و مجلس باید مراقبت کنند که نان سالم به دست مردم برسد، اظهار داشت: مهمترین علت فشارخون و بیماری های قلبی ناشی از مصرف روغن های ناسالم و به خصوص نمک می باشد و ۵۰ درصد نمک مصرفی مردم از نانی است که توسط نانواها تولید و دریافت می شود.

دولت و مجلس باید مراقبت کنند که نان سالم به دست مردم برسد

به گزارش قدس آنلاین، سیدحسن هاشمی عصر چهارشنبه درهمایش نان سالم در فرهنگسرای بهمن، افزود: به طور کلی هفت تا ۱۰ درصد مرگ ها ناگهانی است و علت اصلی آن فشارخون، بیماری های قلبی است.
وی با تاکید بر لزوم استفاده ازسبوس در نان، گفت: برخی مردم به اشتباه تصور می کنند نان سفید بهتر است در حالی که نان تیره که سبوس دارد ارزش غذایی خیلی بیشتری دارد و باید گرانتر باشد.
هاشمی خطاب به صنف نانوایان ادامه داد: اگر نانواها بتوانند یک سوم نمک نان ها را کم کنند، جلوی بسیاری از بیماری ها گرفته می شود و حدود ۲۵ هزار مورد از مرگ های سالانه در ایران کم می شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی ۱۶ سال قبل آنژیوپلاستی قلب کرده بود و ۳ تا پلاک در عروق قلبی داشت، گفت: ایشان در چند سال اخیر به خاطر بیماری دیابت انسولین مصرف می کردند.
** دولت و مجلس باید مراقبت کنند که نان سالم به دست مردم برسد
وی گفت: رسانه ها به خصوص صدا و سیما باید به مردم بگویند که نمک و شکر زرد برای سلامتی شان بهتر است.
هاشمی ادامه داد: نان از قدیم غذای اصلی مردم ایران بوده است به همین علت در فرهنگ مردم احترام دارد. مردم ایران ۵۰ درصد کالری مورد نیازشان را از نان دریافت می کنند و فقرا نیز ۶۰ درصد کالری مورد نیازشان را از نان دریافت می کنند.
وی گفت: دولت و مجلس باید مراقبت کنند که نان سالم به دست مردم برسد اما متاسفانه هر جا که دولت زیاد دخالت کرده است، کار خراب شده است.
وزیربهداشت اضافه کرد: وزارت بهداشت آمادگی دارد با همکاری صنف نانوایان و با در نظر گرفتن نظرات صنف برای حل مشکلات به خصوص بهبود وضعیت آرد وارد عمل شود و معتقدیم اگر بخشی از یارانه سنگینی که برای خودکفایی گندم هزینه شد برای ارتقای کیفیت آرد هزینه می شد. نان های با کیفیت تری به دست مردم می رسید.
هاشمی گفت: گاهی میلیاردها تومان در جایی هزینه می شود اما به علت ضعف برنامه ریزی مخاطراتی برای سلامت مردم ایجاد می شود و بیماری تولید می کنیم.
وزیربهداشت اضافه کرد: خواهش من از نانواهای کشور این است که تا جایی که می توانند مصرف نمک را کم کنید، نگذاریم، مردم بیش از این از بین بروند.
وی گفت: از همکاران خودم در وزارت بهداشت نیز می خواهم، هر تصمیمی که برای بهبود کیفیت نان می گیرند، حتما بعد از شنیدن نظر نماینده صنف و اتحادیه نانوایان باشد، این طور نباشد که مشکلات نانواها را نشناسیم و فقط به دنبال ایراد گرفتن باشیم.
هاشمی ادامه داد: نکته بسیار مهم برای بهبود کیفیت نان این است که به جای تمرکز روی وضعیت نانواها باید به بهبود وضعیت سیلوها، نگهداری گندم و آرد نیزتوجه کنیم تا خمیری که به دست می آید کیفیت بالاتری داشته باشند و نانوایان مجبور نباشند از نمک استفاده کنند.
وی گفت: مشکل کیفیت نان با بخشنامه رفع نمی شود، این مشکل با تشویق صنف نانوایان حل می شود، من مشکلات نانوایان از جمله مشکل کیفیت آرد را با دکتر روحانی رئیس جمهوری مطرح می کنم و چون می دانم ایشان برای سلامت مردم اهمیت زیادی قائل است، حتما در این مورد تصمیمات مناسبی اتخاذ می کند.
وزیربهداشت ادامه داد: دکترروحانی هرجا صحبت می کند، توجه اش به حقوق مردم است، یادم هست اوایل تشکیل دولت از رئیس جهموری خواستم چند چاه آب را که آلوده بود پلمب کنند و حتی اگر لازم است آب معدنی در اختیار مردم قرار دهند و وی با دستور به موقع مسئله آلودگی آبهای چاه را حل کرد.
وزیربهداشت گفت: حدود دو هزار نوع نان سنتی در ایران وجود دارد و چه خوب است که این نان ها به مردم معرفی شود.
وی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اینکه ناظر فنی برخی صنوف حقوق بگیر کارفرماست و به همین علت نظارت کافی ندارند، گفت: نظارت بر بهداشت صنوف یک کارحاکمیتی است و حتما ناظر باید حقوق بگیر دولت باشد تا حقوق مردم پایمال نشود.
وی گفت: نان در کشور متولی دارد و متولی آن معاون اجرایی رئیس جهموری است و من مطمئن هستم که وی با رعایت مشکلات نانوایان برای بهبود کیفیت نان تلاش خواهد کرد.

** پشت درهای بسته برای نان تصمیم نگیرید
پیش از سخنان وزیر بهداشت، قاسم زراعت کار رئیس صنف نانوایان کشور گفت: بسیاری از تصمیماتی که دولت برای نانوایان می گیرد بدون شناخت مشکلات این صنف و پشت میزها و اتاقه های دربسته است و قابلیت اجرا ندارد.
وی افزود: وضعیت نان کشور اکنون طوری است که نه دولت راضی است، نه مردم و نه نانواها در حالی که هر سال ۱۴ هزار میلیارد تومان یارانه نان درکشور هزینه می شود.
وی گفت: چرا قیمت‌ آرد درجه یک، دو و سه یکی است، چرا به وضعیت نگهداری گندم و آرد نظارت نمی شود، چرا آرد بی کیفیت به نانواها می دهند تا مجبور باشند از نمک استفاده کنند.
زراعتکار ادامه داد: نانواها به صنعتی شدن تولید نان مخالف نیستند اما چرا یک روزیک نوع دستگاه را برای اتوماسیون تولید نان معرفی و نانوا با هر نوع سختی آن را تهیه می کند و بعد می گویند نان تولیدی این دستگاه سرطانزاست.
وی گفت: کجای دنیا نان سنتی ارزانتر از نان صنعتی است، درباره اجبار نانواها در مصرف جوش شیرین توضیح داریم اما هیج یک از نانواهای کشور از جوهر قند استفاده نمی کنند.
زراعتکار افزود: استاندارد نان تعریف شده است اما این استاندارد فقط روی کاغذ است و بسیاری از مباحث آن قابلیت اجرا ندارد.
وی گفت: متولی نان در کشورچه کسی است، در گذشته اداره نان داشتیم چرا اکنون اداره نان در کشور نداریم درحالی نان قوت غالب مردم است.
رئیس صنف نانوایای کشور ادامه داد: اکثر آردی که به دست نانوایان تهران می رسد، رطوبت بالایی دارد و نانواها مجبورند؛ ‌ به آن نمک بزنند تا قابل پخت شود.
وی گفت: آردی که با «گلوتن» زیر ۲۵ درصد به دست نانوا می رسد بدون نمک قابل پخت نیست. با قیمت دستوری نیز انتظار نان با کیفیت داشت.
زراعت کارافزود: هر وقت نزدیک به انتخابات می شوند، برخی از رانت آرد و گندم برای انتخابات استفاده می کنند، حرف ما این است که نان را سیاسی نکنید و از رانت نان استفاده نکنید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.