معاونت توسعه قضایی درنشست هم اندیشی علمی کودک و نوجوان بی سرپرست در نظام حقوقی از نظر تا عمل اعلام کرد: قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست جامع و منسجم نیست.

قانون حمایت ازکودکان و نوجوانان جامع و منسجم نیست

به گزارش قدس آنلاین، علی کاظمی با بیان اینکه اولین قانون حمایت از کودکان بی سرپرست در سال ١٣٥٣ تصویب شد، اظهارکرد:لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپریت از سال ٨٣ به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و هنوز تصویب نشده است که نیاز به حمایت و مطالبه گری است تا مجلس نسبت به آن حساس شود و هرچه سریعتر تصویب شود.
وی بااشاره به اینکه قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست منسجم نیست و سیاست واحدی ندارد افزود: برای نمونه درباره کودکان درشرایط حاد قوانین خاصی نداریم و در این قانون باید رویکردهای پیشگیرانه، حمایتی و درمانی در کنار هم دیده شوند.
کاظمی اظهارکرد: ابعاد قضایی این قانون ضعیف است و کودک فروشی و سرپرستی غیررسمی از مشکلات قانون اساسی است به طوری که ما شاهد فروش نوزادان به قیمت پنج میلیون تومان هستیم که این موضوع شیوع پیدا کرده و مشکلاتی را ایجاد کرده است.


عضو دفترامورکودکان و نوجوان بسیجی با بیان اینکه درگذشته زوجین باید درخواست فرزند خواندگی و مدارک خود را در مرحله به دادگاه ارائه می کردند، افزود: درمرحله بعد دادگاه نامه ای به بهزیستی استان تهران ارسال و پس از بررسی مدارک این درخواست با طی مراحل درون سازمانی تا تحویل فرزند حداقل ٢ و حداکثر ٤ سال زمان می برد.
به گفته زهره صفاری فرد، در گذشته به ازای هر کودک متقاضی وجود داشت که در این میان متقاضی فرزند دختر بیشتر بود و اولویت با زوجینی بود که در شرایط بهتری قرار داشتند.
وی یادآورشد: با تصویب قانون جدید درسال ٨١ دیگرنیازی نیست که متقاضیان درخواست خود را در مرحله اول به دادگاه ارائه دهند بلکه به بهزیستی محل سکونت خود مراجعه می کنند و اقدامات انجام می شود و ٦ ماه به صورت آزمایشی فرزند در اختیار زوجین قرار می گیرد و بعد از آن با تایید کارشناسان حکم قطعی صادر می شود.
وی در باره مزایای قانون جدید گفت: دراین قانون مقرر شد که خانم های تنها نیزمی توانند فرزند اختیار و همچنین باید در سه مرحله قبل از پروسه دریافت فرزند، هنگام دریافت و بعد از تحویل کودک مشاوره های لازم را دریافت کنند.
وی درباره مشکلات قانون کودکان بی سرپرست و بد سرپرست افزود: مشکل اصلی بهزیستی واگذاری کودکان بدسرپرستی که ولی قهری دارند که یا فرزندان خود را نمی خواهند و یا صلاحیت نگهداری آنها را ندارند است که قانون مشخصی در خصوص واگذاری و مسائل جانبی آنها وجود ندارد.
صفاری فرد درباره مشکلات قانونی دیگر را بحث ارث و تامین مالی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست عنوان کرد و گفت: در صورتی که والدینی که کودکان را به سرپرستی قبول کردند فوت کنند این افراد با مشکل تامین مالی مواجه می شوند و پشتوانه مالی ندارند.
وی ادامه داد: ٥١٠ مرکز مراقبت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در سراسر کشور وجود دارد که ٣٤ مرکز آنها شیرخوارگاه هستند که هر استان یک شیرخوارگاه دارد و تنها استان تهران ٤ شیرخوارگاه دارد.
به گفته وی سالانه ٥٠٠ کودک بی سرپرست و بدسرپرست در تهران پذیرش می شود.
نشست هم اندیشی علمی کودک و نوجوان بی سرپرست در نظام حقوقی از نظر تا عمل، توسط کمیسیون حقوق بشر اسلامی دردفتر مرکزی حقوق بشر اسلامی برگزار شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.