مشهد- مراسم گرامیداشت «علی باقرزاده»، «ذبیح الله صاحب کار»، «احمد کمال پور»، «محمد قهرمان» و «غلامرضا قدسی» پنج یار خراسانی مقام معظم رهبری در حوزه شعر و ادب در مشهد شامگاه چهارشنبه همزمان با چهلمین روز درگذشت مرحوم علی باقرزاده در سالن همایش‌ها و نمایشگاه‌های دائمی آستان قدس رضوی برگزار شد.

مراسم گرامیداشت «پنج یار خراسانی» در مشهد برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، در این مراسم که با حضور مسئولان استانی و اهالی شعر و ادب برگزار شد، پنج نفر از شاعران استان به شعرخوانی و بیان خاطرات خود از آن درگذشتگان پرداختند.

در ادامه این مراسم مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی اظهار کرد: علی باقرزاده، ذبیح الله صاحب کار، احمد کمال پور، محمد قهرمان، غلامرضا قدسی؛ شاعران فقید و پنج گنج شهر خراسان بودند که هر کدام از آنان در فاصله سالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۵ به رحمت ایزدی پیوسته اند.

علی ثابت نیا بیان کرد: رهبر معظم انقلاب شعری سروده اند که در آخرین مصرع آن آمده است که «دلبسته یاران خراسانی خویشم» و به دلیل دلبستگی معظم له به شاعران بنام این خطه، از این پنج شاعر فقید به عنوان پنج یار خراسانی رهبر معظم انقلاب یاد شده است.

وی بیان کرد: زنده یاد قدسی در بین یاران خراسانی اولین نفری بود که به دیار باقی شتافت، وی شاعری مبازر بود و تحصیلات خود را در ادبیات فارسی، ادبیات عرب، فقه، اصول، منطق و فلسفه به پایان رسانده بود و در همین زمینه شاگردان زیادی تربیت کرد.

ثابت نیا ادامه داد: مرحوم کمال پور میراث ‌دار قصیده ‌پردازان است و همان طور که خودش هم در یکی از قصایدش گفته است به خراسان افتخار می‌ کرد.

وی بیان کرد: مرحوم صاحبکار که سالها سرپرستی «انجمن ادبی ارشاد» را بر عهده داشت آثاری همچون؛ «شفق خونین»، «سیری در تاریخ مرثیه عاشورایی»، «تصحیح دیوان حزین لاهیجی» و «عرفات العاشقین» را به یادگار گذاشته است.

مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی گفت: مرحوم قهرمان آخرین قله از سلسله شاعران سبک هندی بود که علاوه بر شعر در حوزه تحقیقات ادبی هم دستی توانمند داشت و از او آثار بسیاری از جمله تصحیح دیوان صائب تبریزی بجا مانده است.

ثابت نیا اظهار کرد: مرحوم باقرزاده؛ آخرین شاعر از این حلقه صاحب نام و یاران خراسانی رهبر معظم انقلاب به شمار می رود که در قطعه سرایی سرآمد بود.

وی افزود: مرحوم باقرزاده که ۴۰ روز از فوت وی می گذرد؛ علاوه بر شاعری، مردی خیر بود که باقیات صالحات او در خدمت آموزش و دانایی قرار گرفته است.

در پایان این مراسم با اهدای تندیس از اعضای خانواده یاران خراسانی رهبر معظم انقلاب قدردانی و کتاب شعر هر یک از این پنج نفر و یادنامه ویژه این همایش نیز رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.