تبریز- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی نیاز به ۷۲ مکاتبه است که حداقل ۲۵۴ روزکاری طول می‌کشد، تا این نامه‌نگاری‌ها انجام شود.

برای ایجاد یک واحد تولیدی کوچک در کشور ۷۲ امضا نیاز است/ بروکراسی مانع بزرگ کسب و کار

 به گزارش قدس آنلاین، معصومه آقاپورعلیشاهی، با اشاره به موانع بهبود کسب و کار در کشور گفت: در کشور ما برای شخصی که می‌خواهد یک واحد تولیدی کوچک راه‌اندازی کند، باید حداقل ۵۴ و حداکثر۷۲ نامه مکاتبه شود که حداقل ۲۵۴ روزکاری طول می‌کشد، تا این نامه نگاری‌ها انجام شود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هیچ کدام از مدیران استانی و ادارات در این بروکراسی مقصر نیستند، افزود: متاسفانه در سیستم اداری همه این کارها را انجام می‌دهند که بر کسب و کار نظارت کنند، اما دیگر فکر نمی‌کنند که این نظارت باید بعد از راه‌اندازی باشد و نه پیش از آن، چرا که در این صورت همین سخت‌گیری‌ها به حدی می‌رسد، که مانع ایجاد کسب و کار می‌شود.

وی ادامه داد: از طریق اینترنت می‌توان در یک کشور آفریقایی از این طرف دنیا پشت سیستم نشست و طی ۲۴ ساعت ۶ شرکت ثبت کرد، که بنده این کار را انجام داده و بعد از مدتی بدون اینکه مانعی برایم ایجاد شود، آن را لغو کردم.

 وی ادامه داد: در  ایران در کنار استعلام‌های اداری علاوه بر ضوابط قانونی، عوامل انسانی در استنباط از ضوابط، مدیریت سلیقه‌ای خود را اعمال می‌کنند، که همین سبب ایجاد ناهماهنگی و ناهمگونی می‌شود.

برای تولید ارزش افزوده راهی جز فعال کردن بنگاه های کوچک داریم

آقاپور علیشاهی تاکید کرد: برای تولید ارزش افزوده هیچ راهی جز فعال کردن بنگاه های کوچک و متوسط نداریم و باید از خام فروشی و فروش مواد اولیه دست برداریم و تنها کاری که می تواند با کمترین هزینه و بیشترین خروجی به اقتصاد کشور کمک کند، بنگاههای کوچک و متوسط هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ برای تغییر تکنولوژی نیازمند کمک مالی دولت هستند در حالی‌که دولت هیچ گاه نمی‌تواند این هزینه‌ها را بپذیرد، اما بنگاه‌های کوچک و متوسط بدون اینکه به دولت فشار مالی وارد کنند، با تکنولوژی روز دنیا پیش می‌روند، در بازار رقابت کرده و سهم خود را کسب می‌کنند و رضایت مشتری را نیز حاصل می‌کنند، دولت باید برای سایر صنایع نیز این کار را انجام دهد و این تنها راه نجات است و راهی بوده که کشورهای توسعه‌یافته آن را طی کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.