میبد- رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان میبد گفت: طرح توزیع رایگان واکسن نیوکاسل در طیور خانگی شهرستان میبد اجرا می شود .

 توزیع رایگان واکسن نیوکاسل در طیور خانگی شهرستان میبد اجرا شد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محسن کریمی با بیان این خبر اظهار داشت: امروزه در بیشتر روستاها با کم ترین هزینه و امکانات، پرورش مرغ بومی در قالب گله‌های کوچک انجام می‌شود. هرچند طیور بومی به نظر می رسد به خاطر تغذیه و ظرفیت های ژنتیکی نسبت به طیور صنعتی تولید و بازده بالایی ندارند اما در صورتی که به طور صحیح و رعایت ملاک های فنی- بهداشتی به این موضوع پرداخته شود، نقش آنها در اقتصاد و تغذیه روستاییان قابل توجه خواهد بود.

وی افزود: در سال اقتصاد مقاومتی و به منظور حفظ و حراست از سرمایه اندک روستائیان و جلوگیری از انتشار بیماری به مرغداری های صنعتی استان، تعداد ۱۵هزار قطعه از پرندگان بومی شهرستان تحت پوشش واکسیناسیون نیوکاسل تزریقی قرار گرفتند.

کریمی با بیان این که علائم این بیماری بعضی مواقع همزمان و یا جداگانه بروز می کند، تصریح کرد: اسهال سبز، پیچش گردن، سیاه شدن تاج و ریش، بی اشتهایی، تب، مرگ و میر بالا و ناگهانی، از علائم این بیماری است.

این مسئول، با اشاره به این نکته که طیور با یک مرحله واکسیناسیون از این بیماری مصون نمی شوند، افزود: تزریق واکسن از ۵ روزگی    جوجه ها قابل انجام است و این کار باید حداقل ۲ نوبت با فاصله ۳ ماه یکبار در طیور خانگی تکرار گردد و ادامه یابد.

وی خاطرنشان ساخت: این بیماری از نوع ویروسی و از طریق عواملی چون باد، کود و عوامل مکانیکی مانند ماشین آلات و ابزار و تجهیزات قابل انتقال است و لازم است جهت جلوگیری از این بیماری درکنار واکسیناسیون مد نظر قرار گیرد.

کریمی همچنین ازآغاز طرح لیبل گذاری لاشه ها با راه اندازی کشتارگاه دام شهرستان میبد خبر داد وگفت: با توجه به بازگشت کشتارگاه میبد پس از اصلاحات صورت گرفته به مدار کشتار دام، طرح لیبل گذاری بر روی لاشه دام های سالم کشتار شده در کشتارگاه دام شهرستان میبد به اجرا در آمده است.

وی افزود: لیبل درج شده بر روی لاشه های دام های سنگین ۴ عدد و در دام های سبک ۲ عدد می باشد که به عنوان شناسنامه لاشه دام که دارای مشخصات، نام کشتارگاه، تاریخ تولید، تاریخ مصرف و شرایط نگهداری است درج شده است.

کریمی تصریح کرد: این طرح به انجام نظارت های دقیق و کنترل لاشه های تولیدی و ایجاد امکان ردیابی و برخورد با  موارد تخلف احتمالی در واحدهای عرضه شهرستان و جلوگیری از ورود لاشه های غیر بهداشتی کمک بسزایی نموده و از طرفی  مردم شهرستان با اطمینان بیشتری نسبت به گذشته می توانند با مراجعه به واحد های عرضه گوشت قرمز، گوشت بهداشتی مورد نیاز خود را فراهم نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.