یکی از نماینده های این استان می گوید: این مشکل ناشی از عملکرد بد بعضی از دستگاه های دولتی است. لذا خواهشی که داریم این است "اگر یار نیستند بار هم نشوند" یعنی اگر حقوق شهروندی را رعایت نمی کنند، ضد حقوق شهروندی هم پیش نروند.

وقتی حقوق شهروندی هم به داد نفس های گرفته خوزستان نمی رسد!

اختصاصی قدس آنلاین - حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی اولین بند از منشور حقوق شهروندی است که در واپسین ماه های عمر دولت تدبیر و امید رونمایی شد. این حق برای مردم استان خوزستان که به واسطه زندگی در محیطی که ریزگردها و آلاینده های نفتی و گازی جزئی از آن است بی مفهوم شده چون روزی نیست که اوراژانس بیمارستان هایش خالی از بیماران تنفسی باشد.

و حالا این سوال مطرح است که مطالبه این حق ابتدایی مردم خوزستان، از کجا باید شروع شود؟ این سوالی است که صاحبنظران و نمایندگان فعلی و پیشین مردم استان خوزستان به آن پاسخ داده اند.

کمیته ای از کشورهای منشاء ریزگردها تشکیل شود

عبدالکریم حسین زاده، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس دهم در گفتگو با «قدس آنلاین» با اشاره به منشا ریزگردها در خوزستان، گفت: همانطور که بارها گفته ایم از دولت انتظار داریم برای رفع و جلوگیری از این مشکل زیست محیطی سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه استان خوزستان سالهاست که با این مشکل دست به گریبان است، تاکید کرد: خوزستان منشاء ریزگردها نیست و در واقع بالغ بر نود درصد منشاء این ریزگردها در ۶ کشور پیرامون ما است.

حسین زاده با تاکید بر اینکه دولت باید برای حل مشکل همت کند و اعتبارات ویژه ای برای این موضوع در نظر بگیرد، متذکر شد: در غیراینصورت این معضل که جان مردم را به خطر انداخته حل نمی شود.

وی همچنین گفت: اگر بتوانیم یک کمیته کاری منطقه ای، متشکل از کشورهای همسایه ای که خودشان منشأ این ریزگردها و متحمل آسیب هستند، ایجاد کنیم تا به میزان منشأ بودن و اثرپذیر و اثرگذار بودن سرمایه گذاری کنند، مشکل به راحتی حل می شود.

خانم ابتکار به جای حرف، عمل کند

عیسی دارایی، نماینده مردم خوزستان در مجلس نهم نیز با اشاره به اینکه مردم خوزستان چندین سال است  با این ریزگردها و هوای آلوده دست و پنجه نرم می کنند، گفت: در این میان دولت های مختلفی آمدند و طرح های مختلفی هم دادند ولی هنوز مشکل پابرجاست.

وی با بیان اینکه به محض افزایش غلظت آلودگی هوا در خوزستان بعضی از مسؤلین به این استان می آیند و احساس همدردی می کنند، افزود: آنها در قبال مسئله هوای خوزستان به همین اکتفا می کنند؛ در این سال ها متأسفانه کار ثمربخشی برای حل معضل خوزستان انجام نشده است.

دارایی ادامه داد: حل معضل آن بخش از ریزگردها که به خارج از کشور و عراق و عربستان برمی گردد نیازمند یک دیپلماسی قوی است و باید وقت زیادی برای آن گذاشته شود، نه اینکه خانم ابتکار بروند عراق و بشینند دو ساعت تنها صحبت کنند!  مشکل با حرف حل نمی شود بلکه باید مناطق محوری در کشورهای منشا ریزگردها دقیق شناسایی شوند تا بعد از آن وارد یک برنامه مشخص بر مبنای همکاری دوجانبه شد.

احساس همدردی، دردی از مردم خوزستان حل نمی کند

دارایی با بیان اینکه بخش دیگری از این ریزگردها منشا داخلی دارد و به تالاب های خشک شده ای بر می گردد که قسمتی از آن ها در ماهشهر و قسمتی در امیدیه و جاهای دیگر است، مطرح کرد: باید پرسید که برای این مناطق چه کرده اند؟ اینها که در دست ما و قابل کنترل است پس چرا تاکنون کارموثری برای حل آن انجام نشده است؟ دولت در این زمینه چه کرده است؟

این نماینده سابق مردم خوزستان در مجلس احیای درختکاری ۳۰ کیلومتری در نقطه مرزی خوزستان را راهکاری اثرگذار برای حل معضل زیست محیطی این استان دانست و گفت: در واقع وجود این مرز ۳۰ کیلومتری از درختان پیش از انقلاب، حاکی از آن است که خوزستان از قبل نیز با معضل گرد و غبار مواجه بوده اما با این برنامه ریزی و عملکرد مناسب جلوی مشکلات بعدی آن گرفته شده است، اما امروز مسؤلین ما تنها به یک اظهار همدردی اکتفا می کنند و هزینه  و برنامه ریزی خاصی برای جلوگیری از ریزگردها ندارند.

دولت برای حل معضل خوزستان چه کرده است؟ / نجات جان انسان ها از خودکفایی در تولید گندم مهم تر است

دارایی ادامه داد:من فکر می کنم مسئولین می توانند این بلای جان مردم خوزستان را کنترل کنند به شرط اینکه بخواهند و با توجه به آنچه در حقوق شهروندی شان گفته اند شخص رییس جمهور باید وارد قضیه شود و وقت بگذارد. معتقدم جان انسان ها و نجات نسل ها مهم تر از خودکفائی در تولید گندم است!

عباس پاپی زاده، نماینده مردم دزفول در مجلس دهم هم با بیان اینکه حقوق شهروندی ابعاد مختلفی دارد، اظهار داشت: ابتدایی ترین آن فراهم کردن حق هر شهروند برای دستیابی به شرایط معمولی یک زندگی سالم است. حالا ایده آل ما این است و شرایط معمولی هم تأمین فضای سالم از جمله هوای سالم است.

وی گفت: در شرایط فعلی و با توجه به آلودگی شدید هوای خوزستان توسط ریزگردها انتظار اول مان این است که دولت دستگاه های متولی را وادار کند که با عملکردشان به افزایش بیشتر آلودگی هوا در استان خوزستان دامن نزنند. به عنوان مثال وزارت نیرو به دلیل کاهش حقابه زیست محیطی رودخانه های خوزستان و انجام یکسری پروژه انتقال آب باعث شده که طبیعت و رژیم طبیعی حاکم در رودخانه ها دچار دگرگونی شوند، تالاب های استان خوزستان الان خشک شده است به گونه ای که بیش از نود درصد بزرگ ترین تالاب استان خوزستان خشک شده و تبدیل به یک کانون بزرگ تولید ریزگرد در این استان شده است.

اگر یار نیستید لطفا بار هم نشوید/ وزارت نفت جان تالاب ها را به لب آورده است

پاپی زاده با بیان اینکه ما کاری به ریزگردهای خارج از کشور نداریم چراکه اکنون قسمت اعظم مشکلات مردم ما برمی گردد به ریزگردهایی که در خود استان خوزستان تولید می شود، افزود: این مشکل هم ناشی از عملکرد بد بعضی از دستگاه های دولتی است. لذا خواهشی که داریم این است "اگر یار نیستند بار هم نشوند" یعنی اگر حقوق شهروندی را رعایت نمی کنند، ضد حقوق شهروندی هم پیش نروند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت نفت برای حفاری چاه های نفت در تالاب های خوزستان به ایجاد یکسری آبندها و خشک کردن تالاب ها اقدام کرده که همین باعث ایجاد کانون های جدی ریزگرد در استان شده است، گفت: ما یک مثل داریم که می گوید" ما از طلا گشتن پشیمان شده ایم، مرحمت فرمایید ما را مس کنید" که داستان این روزهای خوزستان است. در بحث حقوق شهروندی مردم استان خوزستان واقعا انتظار دارند دستگاه های متولی مثل سازمان محیط زیست از حقوق حقه مردم این استان دفاع و با دستگاه های خاطی برخورد کند.

پاپی زاده با هشدار نسبت به عدم دخالت سازمان محیط زیست در مسئله سد گتوند و آسیبی که به آب و زمین های کشاورزی استان وارد شده است، گفت: این سازمان باید ورود کرده و با دستگاه های خاطی برخورد کند چراکه  فعالیت نفتی و گازی برای مردم استان نه تنها سودی نداشته بلکه عمدتا سبب ایجاد مشکلات آلایندگی، آلرژی، تنفس و انواع بیماری های جدید شده است.

چرا دود ناشی از آتش زدن چاه های نفت به جان مردم می افتد و هیچ کس اعتراضی نمی کند؟

وی افزود: در استان خوزستان به راحتی چاه های نفت را آتش می زنند و دود ناشی از این آتش سوزی را به ریه های مردم تزریق می کنند، مشکلاتی که متأسفانه حل نشده اما خیلی هم پیچیده نیست. تنها باید قدری همت کرد و به حقوق حقه مردم استان خوزستان هم احترام گذاشت.

نماینده مردم دزفول در مجلس دهم، تاکید کرد: وزارتخانه هایی مثل نفت و صنایع باید جبران کنند. همچنین سازمان محیط محیط زیست باید نظارت کند و از پروژه خشک کردن تالاب های استان خوزستان جلوگیری کند؛ اینها اقداماتی است که دولت باید در مسیر احقاق حقوق شهروندان خوزستانی انجام دهد که اقداماتی ابتدایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.