رشت- مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایران در مراسم جشن نفس در رشت با اشاره به چشم انتظاری افراد نیازمند به عضو گفت : سه هزار و ۳۰۰ نفر در سال به دلیل دریافت نکردن عضو فوت می‌کنند در واقع روزانه حدود پنج تا هفت بیمار نیازمند به دلیل عدم دریافت عضو جان خود را از دست می‌دهند.

سالانه سه هزار و ۳۰۰ نفر به دلیل دریافت نکردن عضو فوت می کنند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، کتایون نجفی زاده  مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایران در دومین مراسم«جشن نفس» که به منظور تجلیل از خانواده های اهدا کنندگان اعضای پیوندی و ارتقای فرهنگ اهدای عضو در جامعه با حضور مقامات کشوری و استانی صبح روز پنج شنبه در سالن اجتماعات شهدای ناجا برگزار شد اظهار داشت: اگر فرهنگ اهدای عضو در جامعه نهادینه شود هیچ بیماری در لیست انتظار دریافت عضو فوت نمی‌کند و اهدای عضو یک مسأله چهارضلعی بوده که یک ضلع آن بیمار نیازمند پیوند و ضلع دیگر آن خانواده و فرهنگ اهدا است.

وی  نقش خیران را در این کار بسیار مهم دانست و تصریح کرد: اگر پیوند انجام شود اما مکانی برای بستری کردن فرد پیوند گیرنده نباشد یقینا بیمار فوت می‌کند.

وی با بیان اینکه تیم فراهم‌آوری فرد دارای شرایط اهدای عضو را شناسایی می‌کند و بعد اقدام‌های مورد نظر را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: در ایران با کمک بزرگان فرهنگی و بزرگان اهدای عضو انجمنی را به نام انجمن اهدای عضو ایرانیان تشکیل دادیم تا بتوانیم این فرهنگ را بیشتر در جامعه گسترش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: باید اقدام‌های اساسی انجام شود و با آموزش و پرورش صحبت کردیم و در دو کتاب درسی موضوع اهدای عضو را گنجانده‌ایم .

وی از  طراحی جدید کارت اهدای عضو خبر داد و متذکر شد: این طراحی نشان‌دهنده هشت عضو قابل اهداست و ۳۱ اردیبهشت روز اهدای عضو در تقویم کشور ثبت شده است.

نجفی‌زاده با بیان اینکه فعالیت‌های زیادی در دست انجام است، خاطرنشان کرد: قرار است شعبه‌های انجمن را در سراسر کشور داشته باشیم و پیشنهاد می‌کنم که این انجمن در داخل استان نیز راه‌اندازی شود.

انوش دهناوی رییس  مرکز فراهم‌آوری اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در مراسم جشن نفس  با بیان اینکه سالانه ۴۰ عضو در گیلان اهدا می شود گفت : زمانی که در گیلان کار خود را آغاز کردیم یک اهدای عضو در طول سال داشتیم و اکنون به ۴۰ اهدای عضو در سال رسیده است.

رئیس مرکز فراهم‌آوری اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه این مهم را مدیون ایثار خانواده‌های بزرگ اهدا کننده و مسؤولان فرهنگ‌ساز استان هستیم، گفت: در قرآن کریم آمده هر کسی نفسی را حیات بخشد مانند آن است که مردمی را حیات بخشیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.