کرمان- سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان گفت: با توجه به معدنی بودن کرمان، راهبرد ما به سمت توسعه صنایع معدنی است.

صنایع معدنی کرمان را توسعه می دهیم

به گزارش قدس آنلاین، مهدی حسین نژاد، صبح پنج شنبه در نشست مجمع نمایندگان استان کرمان با مدیران سازمان صنعتف معدن و تجارت این استان با بیان اینکه بخشی از صادرات این استان از گمرکات استان های دیگر انجام می شود، اظهار کرد: استان کرمان ۱۳درصد از برنامه تعیین شده در افزایش صادرات پیشتر است.

وی با اشاره به اینکه ۲۳۰میلیون دلار از ۹۰۰ میلیون دلار صادرات این استان در امسال محصولات دانش بنیان بوده، ادامه داد: سهم استان کرمان در تولید ناخالص داخلی ۳۷درصد و سهم صنعت و معدن ۳۱ درصد است و قصد داریم این میزان را در افق ۱۴۰۴ به ۴۸ درصد افزایش دهیم.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان با بیان اینکه راهبرد این استان به سمت معدن و صنایع معدنی است، ادامه داد: سهم صنعت کرمان نسبت به کل کشور سه و دو دهم درصد و سهم معدن این استان ۳۹درصد است و همین امر نشان می دهد که کرمان استانی معدنی است.

حسین نژاد به افزایش ذخایر معدنی کرمان اشاره کرد و گفت: ذخایر معدنی شناسایی شده این استان ۴.۷ میلیارد تن طی ۵۷ سال بوده که طی ۲ سال گذشته ۱.۱ میلیارد تن افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: علاوه بر صنایع کنونی برای ایجاد صنایع فرآوری در استان کرمان و تامین خوراک واحدها نیز برنامه ریزی شده است و قرار است در افق ۱۴۰۴ از ۶۳ میلیون تن استخراج موجود به ۹۰ میلیون تن برسیم.
وی اضافه کرد: تولید کنسانتره سنگ آهن را در استان کرمان از ۲۴ میلیون تن کنونی به ۴۰ میلیون تن خواهیم رساند.
وی با اشاره به میزان تولید آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره در استان کرمان گفت: این شاخص ها مربوط به پتانسیل های استان کرمان است و در پروژه های اقتصاد مقاومتی تکمیل زنجیره فولاد و مس را پیش بینی کرده ایم.
وی افزود: در گذشته پنج میلیون تن گندله تولید می کردیم که این مقدار در حال حاضر به ۱۵ میلیون تن رسیده است و در آینده این تولید را به ۲۷ میلیون تن خواهیم رساند.
وی تصریح کرد: قبل از آغاز به کار دولت یازدهم، آهن اسفنجی در استان کرمان تولید نمی شد ولی امروز بیش از سه تن از این محصول تولید داریم که در آینده به ۱۰ میلیون تن خواهد رسید.
وی افزود: فرش دستباف یکی دیگر از پتانسیل های استان کرمان است که قبل از دولت تدبیر و امید حدود ۱۵۰ هزار متر فرش در کرمان تولید می شد ولی هم اکنون ۲۵۱ هزار متر مربع بافت داریم و تا پایان افق چشم انداز به ۴۰۰ هزار متر مربع خواهیم رسید.
حسینی نژاد گفت: لغو مجوز پهنه های معدنی برخی افرادی که صلاحیت فنی و مالی نداشتند، از کارهای بزرگی است که در این دولت در استان کرمان انجام شد.
وی با بیان اینکه ۴۶ هزار کیلومتر مربع از معادن استان کرمان، پهنه بندی و به افراد توانمند و واجد شرایط واگذار شده است گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد از مساحت این استان پهنه بندی شده است.
وی بیان کرد: برای به دست آوردن اطلاعات اکتشافی استان کرمان تلاش زیادی شده ولی متاسفانه هیچکس به ما اطلاعاتی نداد و در این مسیر از سازمان های انرژی اتمی، زمین شناسی، ایمیدرو و شرکت های مس سرچشمه و گل گهر درخواست اطلاعات کردیم که اطلاعاتی به دست نیاوردیم.
وی افزود: با وجود کمبود اعتبارات و به طور صرف با هم فکری، میلیاردها تومان اطلاعات به دست آوردیم و اکنون این بانک اطلاعات در استان کرمان موجود است.
وی در ادامه تصریح کرد: سه پروژه مهم از پروژه های اقتصاد مقاومتی بخش صنعت و معدن کشور، در استان کرمان وجود دارد که یک مورد آن افتتاح شده، پروژه دیگر تا پایان امسال و مورد سوم خردادماه ۹۶ به بهره برداری خواهد رسید.
حسینی نژاد بیان کرد: در راستای رونق تولید تا ۲۷ دی ماه جاری ۲۶۶ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی استان کرمان پرداخت شده که بانک ها باید در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به مشکلات سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان خاطرنشان کرد: امروز با کاداستر معدنی، وضعیت معادن استان کرمان به صورت کاملا شفاف به اطلاع مردم می رسد.
وی ادامه داد: وضعیت خودرویی سازمان مناسب نیست و انتظار داریم برای افزایش حقوق کارکنان قراردادی اقدام مناسبی انجام شود چرا که در حال حاضر تفاوت زیادی بین دریافتی ۲ نفر که یک کار را انجام می دهند وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.