رشت- جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی توسعه سازمان برنامه و بودجه استان گیلان باتشریح جزییات لایحه بودجه سال ۹۶ گفت: سهم گیلان از بودجه سال ۹۶ کل کشور ۹۷۰ میلیارد تومان می باشد.

سهم گیلان از بودجه سال ۹۶ کل کشور ۹۷۰ میلیارد تومان می باشد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، نماینده مردم رشت درهجدهمین نشست تخصصی توسعه سازمان برنامه و بودجه استان گیلان با موضوع «رویکردهای بودجه ۹۶» که با حضور مدیران دستگاه های دولتی ظهر روز پنج شنبه برگزار شد افزود: ما در لایحه بودجه در نظر داریم روزانه ۲۱۷۵۰۰۰ بشکه نفت به ازای هر بشکه ۵۵ دلار و۲۴۵۰۰۰ میعانات گازی صادر کنیم و که مجموع آن به عدد ۵۰میلیارد دلار می رسد، که پیش بینی ما در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ برای هر دلار ۳۳۰۰ تومان است.

وی  با تشریح جزییات لایحه بودجه سال ۹۶ ادامه داد: پیش بینی ما برای تولید ناخالص داخلی ۷/۷ درصد، نرخ تورم ۶/۷ درصد، سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی ۲۰درصد بوده است، همچنین ۵۴۴۰۰ میلیارد تومان منابع برای هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم رشت در ادامه با اشاره به انتقاداتی که در هفته های اخیر پیرامون لایحه بودجه در رسانه ها مطرح شد، گفت: مبنای کاهش یا افزایش اعداد و ارقام این گونه که در رسانه ها مطرح شده نباشد، برای مثال شاید عددی در بودجه نسبت به سال گذشته آن کاهش پیدا کرده باشد اما نسبت سهم استان نسبت به کل بودجه افزایش یافته است، در واقع آن چه باید مورد مطالبه باشد نسبت سهم نسبت به کل بودجه است.

جعفرزاده ایمن آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح سهم استان گیلان از بودجه کل کشور پرداخت و بیان داشت: بودجه استان ما در بخش حقوق و مزایا و سایر ۳۷۰ میلیارد تومان و در بخش تملک و دارایی ۲۴۷ میلیارد تومان می باشد و در مجموع ۹۷۰ میلیارد تومان سهم استان گیلان از بودجه کشور می باشد.

وی در ادامه به نقش هر استان در مجموع درآمد کشور اشاره کرد و گفت: هر استانی در میزان درآمد کشور یک نقش دارد که این نقش دو وجه دارد کی میزان نقش هر استان و دیگری سهم هر استان است، هدف گذاری ما باید اینگونه باشد که سهم تعهد استان در بودجه درآمدی را کمتر و سهم جذب بودجه درآمدی از استان ها را بیشتر کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه ابراز داشت: درآمد دولت از مجموع استان ها ۸۷۰۰۰ میلیارد تومان است که از این مقدار ۲۵۶۰۰ میلیارد تومان در بین استان ها تقسیم می شود و سوال مهمی که مردم و رسانه های باید بپرسند این است که استان گیلان در سال چه میزان تعهد درآمد به دولت داشته و چه میزان بودجه دریافت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تعهد استان گیلان در این مبلغ ۸۷۰۰۰ میلیارد تومان، ۱۲۳۶ میلیارد تومان یعنی ۴۲/۱ درصد و رتبه ما در میان استان ها ۱۵ می باشد، اما سهم ما از منابعی که به خود اختصاص می دهیم ۷/۳ درصد است که در این رقم در رتبه ۱۱ قرار گرفته ایم و ما باید تلاش کنیم که سهم کمتری تعهده کرده و سهم بیشتری جذب کنیم.

ضریب بازگشت استان گیلان ۴۸/۷۸ می باشد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۶ در ادامه سخنان خود بیان کرد: اصطلاحی داریم به عنوان «ضریب بازگشت» هرچقدر این ضریب افزایش پیدا کند، بودجه هم افزایش پیدا می کند، ضریب بازگشت استان گیلان ۴۸/۷۸ می باشد و در این میزان هم رتبه ۱۴ را داریم.

غلامعلی جعفرزاده در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه انتقادات باید برمبنای بررسی دقیق باشد، خاطر نشان کرد: برای مثال سهم بودجه فرهنگ و هنر در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ نسبت به کل بودجه ۳درصد می باشد، در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ علیرغم این که رقم عددی این بودجه ۱۵درصد رشد داشته اما همچنان نسبت آن به کل بودجه ۳درصد می باشد، لذا کاهش رقم های ریالی بدون درنظر گرفتن سهم بودجه مربوط نسبت به کل بودجه نمی تواند مبنای دقیقی باشد، البته همه ما باید تلاش کنیم تا سهم بیشتری از بودجه ملی را کسب کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.