سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو خبر داد و گفت: این کمیته علل و عوامل بروز این حادثه را مشخص و نتیجه را در قالب یک گزارش اعلام می کند.

تشکیل کمیته ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، صدیف بدری با انتقاد از اینکه هنوز قوانین شهرداری ها از الزامات حقوقی برای برخورد با متخلفانی که ایمنی ها را رعایت نمی کنند، برخوردار نیست و شفافیت لازم در این قوانین وجود ندارد، تصریح کرد: دست شهرداری ها در برخورد با موارد ناایمن بسته است و تنها می تواد به ارسال تذکرات کتبی اکتفا کند.

وی با اشاره به اینکه حتی اگر شهرداری اقدام به برخورد و پلمپ واحدی کند این شهرداری است که مقصر جلوه خواهد کرد، افزود: قوانین شهرداری ها باید تقویت و شفاف سازی شود و دست شهرداری ها در برخورد با ناایمنی های شهر باز باشد.

بدری با تاکید بر اینکه تامین ایمنی ساختمان ها یک ملزم است که با رعایت موارد ایمنی امکان پذیر است، تاکید کرد: دولت ها در برخورد با برخی موارد ناایمن به جای آنکه ایرادات را رفع کنند، معمولا ملاحظه کاری می کنند و بیشتر ملاحظه مردم را می کنند تا سیستم شهرداری ها. در حالیکه همین ملاحظه کاری ها منجر به بروز حوادث می شوند.

وی با تاکید بر اینکه به طور شفاف در قانون شهرداری ها الزام رعایت موارد ایمنی مشخص نیست و معلوم نیست وقتی مالک یک ساختمان مراعات نکات ایمنی را نمی کند، آیا این شهرداری ها هستند که ملزم به بازرسی هستند یا تنها باید به ارسال تذکرات به مالک اکتفا کند، خاطر نشان کرد: متاسفانه مسئولان دستگاه های دولتی نیز در این زمینه ها با شهرداری ها همراهی نمی کنند و این عدم همکاری ها نیز نشات گرفته از ایراداتی است که در قوانین شهرداری ها وجود دارد.

بدری تاکید کرد که در بحث ایمن سازی شهری همچون تهران تنها یک مسئله مطرح است و آن ایجاد مدیریت واحد شهری است، تصریح کرد: عامل اصلی تمام ناهماهنگی ها عدم وجود مدیریت واحد و یکپارچه متمرکز در شهرها است. مولفه مهمی که دولت و مجلس باید به تحقق آن عنایت داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وقتی حرف از اجرای مدیریت یکپارچه شهری پیش می آید دولت ها می گویند لایحه جامع مدیریت شهری در دست اقدام است، گفت: به نظر می رسد دولت ها اعتقادی به این واگذاری مسئولیت ها ندارند و علت آن نیز بی شک وجود ترس سیاسی از واگذاری وظایف است. که در این زمینه مجلس نیز در تقویت این ترس مشارکت دارد. در حالیکه امورات مدیریت شهری لازم است که به یک تشکیلات واحد سپرده شود تا شهری همچون تهران بیش از این دچار اختلال نشود. این مهم را باید تاکید کنم که دولت ها باید به این مهم واقف باشند که شهرداری ها رقبای سیاسی شان نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.