داوینچی در دستنوشته‌های خود یک وزنه را طراحی کرده بود که به کمک قرقره آویزان شده بود و یک ردیف از بلوک‌ها آن را می‌کشیدند. لازم به ذکر است که هم‌اکنون برای ثابت کردن قانون اصطکاک از همین روش استفاده می‌شود.

داوینچی ۲۰۰ سال زودتر قانون اصطکاک را کشف کرده بود

به گزارش قدس آنلاین، دستنوشته‌های «لئوناردو داوینچی» در یک دفتر یادداشت کوچک که با یافته‌های علمی او غیرمرتبط بود، به تازگی اسرار بیشتری را در مورد این دانشمندان مشهور ایتالیایی فاش کرد.

داوینچی ذهن پیچیده‌ای در فهمیدن اتفاقات مختلف داشت و ۲۰۰ سال پیش از آنکه این اتفاق به صورت علمی ثبت شود، قوانین مربوط به اصطکاک را فهمیده بود و آن را در دفترچه خود ثبت کرده بود.

پروفسور «یان هاچینگز» از دانشگاه کمبریج با اعلام این خبر توضیح داد که چگونه داوینچی دانش و آگاهی موجود را در طراحی ماشینی خود به کار گرفته بود و همین مسئله باعث شد نگاه علمی او ۲۰۰ سال زودتر به این مسئله برسد.

این دفتریادداشت کوچک با اندازه ۹۲ در ۶۳ میلیمتر به سال ۱۹۴۳ میلادی مربوط می‌شود که هم‌اکنون در «موزه ویکتوریا و آلبرت» لندن از آن نگهداری می‌شود. در دهه ۱۹۲۰ میلادی مدیر قبلی موزه اعلام کرده بود آچه که در دفتر داوینچی آورده شده چیزی جز یادداشت‌های بی‌ربط و نمودارهای بی‌مفهوم کشیده شده با گچ قرمز نیست.

داوینچی در قسمت بالای این دفتر یادداشت یک زن مسن را طراحی کرده بود و زیر آن نوشته بود: «زیبایی فانی می‌گذرد و باقی نمی‌ماند». محققان می‌گویند داوینچی در اینجا تصویر دوران سالخوردگی هلِن مربوط به تروی را کشیده است.

به هر حال، پروفسور هاچینگز و گروهش با انجام مطالعات جدید به این نتیجه رسیدند که نمودارهای مندرج در این دفترچه بسیار اهمیت دارند و نشان می‌دهند که داوینچی ۲۰۰ سال پیش از آنکه قوانین مربوط به اصطلاک کشف شود، به آنها دسترسی پیدا کرده بود.

داوینچی در قسمت پایین چهره زن سالخورده یک وزنه را طراحی کرده بود که به کمک قرقره آویزان شده بود و یک ردیف از بلوک‌ها آن را می‌کشیدند. لازم به ذکر است که هم‌اکنون برای ثابت کردن قانون اصطکاک از همین روش استفاده می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.