رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق قانون، زوجین از این پس قبل از ثبت قانونی ازدواج، گواهی انجام غربالگری ژنتیک باید داشته باشند.

ارائه گواهی انجام غربالگری ژنتیک برای ازدواج اجباری شد

به گزارش قدس آنلاین، انوشیروان محسنی‌بندپی گفت: جوانان قبل از ثبت قانونی ازدواج، گواهی انجام غربالگری ژنتیک باید داشته باشند.

وی افزود: این غربالگری برای شناسایی ازدواج‌های پر خطر که زمینه اختلالات ژنتیک دارند موثر است و از طرفی در پیشگیری از شیوع معلولیت‌ها بسیار کارساز است چراکه سالانه بالغ بر ۳۰ هزار کودک معلول در کشور متولد می شوند.

محسنی گفت: اجباری کردن غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج به کاهش تولد نوزاد معلول می انجامد به همین دلیل زوجینی که تشخیص داده می شوند در معرض خطر هستند می توانند پس از آن به مشاوره مراجعه کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: برای تأمین هزینه‌های این آزمایش ژنتیک، حق‌التحریر ثبت طلاق ۱۵ درصد افزایش یافته که منابع حاصل از آن در بودجه سنواتی برای تأمین هزینه‌های آزمایش ژنتیک در اختیار بهزیستی و کمیته امداد قرار می‌گیرد تا برای مددجویان این دو سازمان، هزینه ها رایگان شود.

وی افزود: در سال برای ۴۰ هزار زوج در ۳۲ استان کشور طرح غربالگری اجرا شده که ۳۰ درصد این زوجین احتیاج به مشاوره داشتند و ۲۰ درصد آزمایش ژنتیک انجام دادند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.