عملیات امداد در ساختمان پلاسکو که روز گذشته فروریخت ادامه دارد، و سرپرست اورژانس کشور از شهادت یک آتش نشان که دیروز به بیمارستان منتقل شده بود خبر می دهد.

شهادت یک آتش نشان مصدوم / عیادت نماینده رهبر انقلاب از آتش‌نشانان مصدوم حادثه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، ساختمان پلاسکو روز گذشته دچار حریق شد. عملیات امداد از لحظاتی پس از وقوع حادثه آغاز شد اما پس از آن این ساختمان قدیمی به یکباره فرو ریخت و حدود ۲۰ نفر از آتش نشانان که برای عملیات وارد طبقات زیرین ساختمان شده بودند، محبوس شدند.

ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و تمام امکانات و تجهیزات برای امدادرسانی به محبوسین در طبقات زیرین ساختمان آغاز شد اما تاکنون به محبوسین دسترسی پیدا نشده است.

یک آتش نشان در بیمارستان شهید شد

بنا به گفته سرپرست اورژانس کشور بهنام میرزاخانی که روز گذشته به بیمارستان مطهری منتقل شده بود به رغم تلاش های فراوان تیم پزشکی و عملیات چندین باره احیا به شهادت رسید.

به گفته وی این آتش نشان در لحظات اولیه حادثه دچار سوختگی و آسیب دیدگی شدیدی شد و بلافاصله به مراکز درمانی انتقال یافت.

هنوز جسدی از زیر آوار بیرون نیامده است

هم اکنون دود غلیظ سیاهی از آوار بلند می شود که با توجه به اینکه موتورخانه ساختمان در زیر ساختمان وجود داشته نشانه وجود آتش در زیر آوار است.

پیرحسین کولیوند گفت: عملیات از شب گذشته در حال انجام است و هم اکنون بولدوزرها از ضلع  شمالی در حال باز کردن مسیری به داخل محل هستند اما هیچ دسترسی ای به محبوسین پیدا نکرده ایم.

وی افزود: هنوز هیچ مصدوم یا جسدی پیدا نشده است.

برش سازه ها برای دسترسی به محبوسین ادامه دارد

همچنین جلال ملکی سخنگوی حادثه افزود: دو کارگاه در قسمت شرقی و غربی برای عملیات نجات از شب گذشته دایر شده و برش سازه و ستونهای ساختمان که بعضی از آنها بیش از ۱۰ تن وزن دارد با استفاده از دستگاه‌های هیدرولیکی و هوابرشی ادامه دارد.

لاریجانی تسلیت گفت

 دکترعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی شهادت جمعی از آتش نشانان فداکار کشور را تسلیت گفت،متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وقوع حادثه غمبار آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران که باعث بروز خسارات ، مصدومیت جمعی از  مردم  و نیروهای امدادرسان و شهادت ماموران فداکار شد موجب تاسف و تاثر گردید.

شهامت و فداکاری آتش نشانان که درعملیات امداد و نجات مردم،خود را در معرض خطر قرار دادند و با فداکاری و رشادت و از جان گذشتگی تلاشی جانانه از خود نشان دادند، دل و جان هر انسانی را به تحسین و ستایش معطوف می سازد.

فرزندان شجاع و دلاور ملت در این حماسه به نبرد با آتش رفتند و بطور یقین نام و آوازه آنان تا ابد در تاریخ این ملت جاودان خواهد ماند .
 ضرورت دارد ستاد بحران و نیروهای امداد رسان در اسرع وقت  بطور جدی به وضعیت خسارت دیدگان ،مصدومان و جان باختگان اقدام کنند و  کلیه دستگاههای امدادی ،انتظامی و خدمات شهری موظفند تا برقراری شرایط عادی در محل حادثه به انجام وظایف اقدام کنند.

اینجانب ضمن عرض  تسلیت شهادت ماموران افتخار آفرین و فداکار آتش نشانی به ملت شریف ایران و خانواده های این عزیزان و آرزوی سلامتی مصدومان امیدوارم شاهد اینگونه حوادث تلخ نباشیم.

اعلام محدودیت ترافیکی اطراف محل حادثه

پلیس راهور تهران محدودیتهای ترافیکی پایتخت را با توجه به حادثه پلاسکو اعلام کرد.

تردد کلیه وسایل نقلیه به استثنای وسایل نقلیه مجاز در خیابان جمهوری حدفاصل خیابان حافظ تا سعدی و  خیابان فردوسی حد فاصل میدان امام خمینی تا میدان فردوسی ممنوع است.

این محدودیت تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت، توصیه ما به شهروندان این است که تا حد امکان از ترددهای غیر ضروری در مرکز پایتخت خودداری کنند.

محل آتش نشانان محبوس مشخص شد

 اقبال شاکری رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: هم اکنون محل آتش نشانانی که محبوس شده اند مشخص شده است و در حال حاضر باید ستون ها و تیرآهن های بسیار سنگین جابجا شود تا گروههای امدادی بتوانند وارد ساختمان شوند.

جلوی گرانی پوشاک رامی گیریم

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به فعالیت کارگروهی درکمیته بررسی سانحه ساختمان پلاسکو، گفت: جلوگیری از افزایش قیمت پوشاک و طراحی محلی برای استقرار اصناف، در دستور قرار دارد.

علی فاضلی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت بررسی سانحه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو، گفت: کمیته ویژه حادثه پلاسکو، ابعاد مختلف این حادثه را تحت بررسی قرار داده است.

وی با بیان اینکه باید از بروز دوباره حوادث این چنینی جلوگیری کرد، افزود: احتمال بروز حادثه ساختمان پلاسکو برای بیشتر بازارها و ساختمانهای تجاری کشور وجود دارد و مجموعه مدیریت شهری باید برای شرایط ویژه و بحرانی، آمادگی داشته باشد.

رئیس اتاق اصناف ایران با اعلام اینکه انتظار است تا برای تامین خسارت آسیب دیدگان و مهیا کردن ادامه کسب و کار افراد شاغل در ساختمان چاره اندیشی شود، اظهار داشت: کارگروهی در کمیته بررسی این سانحه، مشغول تهیه گزارشی برای تمامی جوانب این آتش سوزی و آثار آن است.

فاضلی ادامه داد: راه های تامین خسارت اصناف، طراحی محل یا محل هایی برای استقرار اصناف آسیب دیده و پیش بینی راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهایی که در این ساختمان عرضه می شد، در دستور کار کمیته بررسی این سانحه قرار دارد.

 آتش در پلاسکو ادامه دارد

در حالی ۲۴ ساعت از وقوع آتش سوزی در ساختمان پلاسکو می گذرد که به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران کار آتش نشانان برای مهار آتش ادامه دارد.

سعیدشریف زاده درباره علت وقوع آتش در حال حاضر و با گذشت زمان زیادی از حادثه آتش سوزی اظهار کرد: در طبقات منفی یک و منفی دو، انبوهی از پارچه قرار داشته است و به محض آنکه تکه ای آوار برداشته می شود، اکسیژن به کانون آتش می رسد و باعث شعله ور شدن آتش می شود که آتش نشانان با استفاده از آب، کف، به صورت لایه لایه این آتش را مهار می کنند تا کار برش آهن آلات و برداشتن آوار متوقف نشود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اعلام اینکه از روز گذشته با وقوع آتش سوزی، همه نیرروهای آتش نشان از جمله نیروهای غیر شیفت داوطلبانه در محل آوار ساختمان پلاسکو حضور دارند و تلاش برای نجات محبوس شدگان و سایر نیروها ادامه دارد، گفت: برخی از زیر آوارماندگان نیروهای حاضر در میدان نبوده اند و از این رو نمی توان آمار دقیقی را درباره وضعیت آنها منتشر کرد.

شریف زاده افزود: دوتونل برای دسترسی به طبقات منفی یک و دو حفر شده است و از آنجا که هر بی دقتی می تواند جان محبوس شدگان را به خطر بیندازد، عملیات برش آهن و برداشت آوار با ظرافت دنبال می شود.

به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران آمادگی نیروها و ایستگاه آتش نشانی برای انجام عملیات در سطح شهر برقرار است و در حال حاضر در ۶ نقطه از شهر عملیات انجام می شود.

جمع آوری ستون های چند تنی پلاسکو/خطر فرو ریختن پاساژ کویتی

سخنگوی ستاد بحران پلاسکو گفت: همه ستون های چند تنی را جمع آوری کرده ایم و عملیات آوار برداری با سرعت بیشتری دنبال می شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران درباره تلاش شب گذشت برای حفر چاه از مغازه طلا فروشی برای ورود به محل موتور خانه گفت: تا ساعت ۴ صبح حفر چاه به اتمام رسید بچه های آبفا بسیار زحمت کشیدند اما فایده ای نداشت و الان سعی ما بر حفر چاه از قسمت پشت ساختمان است.

وی با اعلام اینکه همچنان حضور شهروندان برای بازدید از محل حادثه بزرگترین مشکل نیروهای امدادی برای امداد رسانی به حادثه دیده گان است افزود در حال حاضر صدها کامیون در خیابان فردوسی تا میدان امام برای تخلیه آوار صف بسته اند.

ملکی ادامه داد: خطر فرو ریختن پاساژ کویتی ها که در مجاورت ساختمان پلاسکو قرار دارد جدی شد.

وی افزود: در پی آتش سوزی گسترده در ساختمان پاسکو و در پی آن ریزش این ساختمان، وضعیت پاساژ کویتی ها که در مجاورت این ساختمان واقع شده نیز در شرایط بحرانی قرار گرفته است. در حال حاضر میزان ترک های دیوار پاساژ کویتی ها افزایش یافته و هر لحظه احتمال ریزش این ساختمان نیز وجود دارد.

آهن سنگین جلوی آوار مانع اصلی امدادرسانی است

گزارش خبرنگار مهر حاکیست بزرگترین مشکل پیش رو در امدادرسانی آهن سنگینی است که جلوی ساختمان وجود دارد.

آتش نشان ها موفق شدند بخشی از آهن های بالا را بردارند اما پس از برداشتن این آهن ها دوباره آهن ها از بالا ریزش کرده است و آتش نیز از پایین شعله ور می شود.

نیروهای امداد معتقدند اگر بتوانند آهن جلوی آوار را بردارند می توانند عملیات را به سرعت پیش ببرند.

به گفته وی دو تونل برای نجات محبوس شدگان در دو طرف ساختمان حفر شده که البته تاکنون به نتیجه نرسیده است.

سیستم های برش هوا و برش های لیزری استفاده می شود اما این فضا پر از تیرهای آهنی فشرده شده است و همین موضوع امداد رسانی را مقداری با مشکل روبرو کرده است.

استقرار تیم پزشکی قانونی برای احراز هویت از روز گذشته

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: تیم پزشکی قانونی از دیروز به منظور شناسایی و احراز هویت جانباختگان احتمالی حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در کهریزک مستقر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.