زاهدان-نقش آموزش و پرورش در تربیت فرزندان نقشی بی‌بدیل است و تعالی و پیشرفت هر جامعه در گرو آن است، اما شواهد حکایت دارد که استان سیستان و بلوچستان از این پیشرفت جامانده است.

رنج تحصیل بر چهره دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان

قدس آنلاین- حسین سپاهی: آمارها نشان می‌دهد، سطح آموزش و پرورش این استان در میان سایر استان‌ها رتبه خوبی ندارد و در انتهای جدول قرار گرفته است.

محرومیت‌های منطقه

کارشناسان توزیع ناعادلانه امکانات و وجود مدارس کپری و خشتی واقع در جنوب استان را از جمله ضعف‌های آموزش و پرورش استان می‌دانند.

آنان می‌گویند: از ۳۴ هزار معلم شاغل در استان حدود ۶۲ درصد در مناطق شمالی و ۳۸ درصد در مناطق جنوبی استان به فعالیت می‌پردازند.

این در حالی است که افزون بر کمبود امکانات آموزشی، بُعد مسافت بسیار زیاد بین مرکز استان با مناطق جنوبی بر خدمات رسانی آموزشی به این مناطق تأثیر منفی گذاشته است. یادآور می‌شود: نزدیک‌ترین منطقه به مرکز در ۳۳۰ کیلومتری آن است و از چابهار به مرکز ۶۲۷ کیلومتر فاصله وجود دارد.

به گفته یکی از کارشناسان آموزش و پرورش، حدود ۲ هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزی شهرستان ایرانشهر افزوده می‌شود که به ۶۰ کلاس درس نیاز است که اگر چنین چاره اندیشی نشود، دانش آموزان مجبورند در فضای آزاد و کپرها مشغول به تحصیل شوند.

وی به کمبود تجهیزات مدارس اشاره می‌کند و می‌گوید: فضاهای آموزشی منطقه میز و نیمکت ندارند و ضروری است، مسؤولان برای رفع مشکلات تلاش بیشتری داشته باشند.

به گفته مسؤولان در آموزش و پرورش ایرانشهر، ۴۵ هزار دانش آموز و پیش دبستانی در ۱۵۷ مدرسه ابتدایی و ۴۷ مدرسه متوسطه دوم و ۵۶ مدرسه متوسطه مشغول به تحصیل هستند.

عدالت آموزشی را برقرار کنید

یکی از کارشناسان آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به کمبود امکانات در مناطق جنوبی استان می‌گوید: اکثر فضاهای آموزشی این مناطق خشتی، گلی و کپری هستند و ضرورت دارد که آموزش و پرورش و نمایندگان استان برای تجهیز و نوسازی مدارس در مناطق جنوب استان و ایرانشهر اقدام‌های لازم را انجام دهند.

وی تصریح می‌کند: ۱۸منطقه آموزشی در شمال استان وجود دارد و ۱۵ منطقه آموزشی در حوزه کل جنوب استان به مرکزیت ایرانشهر فعالیت می‌کنند.

وی می‌افزاید: برای تقویت مراکز آموزشی جنوب و برقراری عدالت آموزشی در استان اقدام‌هایی ازجمله ایجاد انگیزه برای معلمان، گسترش مدارس دخترانه در مناطق محروم، تأمین تغذیه، خوابگاه، بهداشت و ایاب و ذهاب دانش‌آموزان ضرورت دارد.

یکی از والدین دانش‌آموزان نیز با اشاره به مشکلات زیرساختی مدارس استان می‌گوید: بیشتر دانش آموزان در مدارس کپری، خشتی و گلی بدون وسایل گرمایشی و سرمایشی و حتی آب آشامیدنی و سرویس‌های بهداشتی مناسب تحصیل می‌کنند.

وی می‌افزاید: به دلیل نبود میز و نیمکت، دانش آموزان بر روی زمین می‌نشینند و در فصل سرما تحمل کلاس برایشان سخت است.

قطع انشعابات مدارس شبانه روزی به دلیل بدهی

یکی از معلمان نیز قطع انشعاب‌های آب و برق مدارس شبانه روز در ایرانشهر را یادآوری می‌کند و می‌افزاید: انشعاب‌های این مراکز به دلیل بدهی از سوی ادارات آب و برق منطقه بارها قطع شده و از مسؤولان انتظار می‌رود در این خصوص به کمک آموزش و پرورش بشتابند.

وی تصریح می‌کند: در سال جاری یک ریال به آموزش و پرورش ایرانشهر از سوی وزارت آموزش و پرورش پرداخت نشده و دولت هیچ اقدامی در پرداخت سرانه مدارس منطقه نکرده است.

مراکز آموزشی رها شده در منطقه

یکی از معلمان منطقه به ساختمان‌های رها شده آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان اشاره می‌کند و به خبرنگار ما می‌گوید: مدرسه چاه جمال از سال ۹۳ به صورت ناتمام رها شده و همچنین هنرستان دخترانه فاطمه الزهرا(س) گندمکان از سال ۹۱ تاکنون به صورت ناتمام رها شده و عملیات ساختمانی آن‌ها مدت‌هاست که راکد مانده است.

وی به توقف عملیات ساخت استخر شنای هنرستان خاتم الانبیای ایرانشهر از سال ۹۱ تاکنون اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: توقف این پروژه‌ها سبب هدر رفت بیت المال است و با توجه به نیاز منطقه به چنین ساختمان هایی، توجه مسؤولان ضرورت دارد.

ضرورت توجه بیشتر به منطقه

بلوچی یکی از معتمدین ایرانشهری در گفت‌وگو با خبرنگار ما فعالیت دلگرم کننده خیران در منطقه را یادآور می‌شود و می‌گوید: پروژه‌های آموزش و پرورش ایرانشهر با همت و کمک خیران در حال اجراست و حمایت‌های آنان برای مردم منطقه دلگرم کننده است.

وی اظهار می‌دارد: اگر کمک خیران مدرسه ساز نبود، آموزش و پرورش جنوب استان با مشکل جدی تری مواجه می‌شد.

وی می‌افزاید: سالانه با افزایش جمعیت دانش‌آموزان روبه رو هستیم و نیاز به کلاس درس روز به روز بیشتر احساس می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: از مسؤولان انتظار داریم، نسبت به رفع مشکلات موجود منطقه و بخصوص معضلات دانش آموزان توجه بیشتری داشته باشند و با حضور در منطقه از وضعیت موجود اطلاع یافته و در جهت رفع مشکلات اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.