از آنجا که اکثریت زنان، علاوه بر انجام وظیفه کارمندی یا کارگری در محل کار، انجام امور منزل، همسر داری و مراقبت از فرزندان را هم انجام می‌دهند بسیار به جا و نیکوست که تمهیداتی برای کار آنها در نظر گرفته شود.

بازگشت مادر به خانه/ قانونی به نفع زنان و کمک به تحکیم خانواده

قدس آنلاین -  اواسط هفته گذشته مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که بر اساس آن دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و غیردولتی موظف شدند با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل با ۲۰ سال سابقه خدمت بدون محدودیت سنی موافقت کنند. طرحی که با وجود 139 رای موافق، 22 مخالف و 2 رای ممتنع به تصویب رسید. این طرح موجی از خوشحالی را به وجود آورده و حالا چشم آن ها به شورای نگهبان دوخته شده تا امکان بازگشت تمام وقت آن‌ها را به محیط خانواده فراهم کند.

بازنشستگی بانوان شاغل کمک به جذب نیروهای جوان

امان‌الله قرائی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه در جامعه امروزی داشتن امنیت مادی برای خانم‌ها یک نیاز محسوب می‌شود افزود آنها می‌توانند کار کنند تا ضمن دریافت حقوق، برای تامین آینده‌شان دغدغه‌ای نداشته باشند. اما از آنجا که اکثریت زنان، علاوه بر انجام وظیفه کارمندی یا کارگری در محل کار، انجام امور منزل، همسر داری و مراقبت از فرزندان را هم انجام می‌دهند بسیار به جا و نیکوست که تمهیداتی برای کار آنها در نظر گرفته شود.

این جامعه شناس ادامه داد اگر به این طرح از این زاویه نگاه کنیم که می‌تواند عاملی برای جذب نیروی جوان و تحصیل‌کرده کشورمان که تعداد کمی هم نیستند، بشود بسیار مثبت است. این نیروی‌های خانم جوان آماده به کار و بیکار با مشکلات مالی بسیار رو به رو هستند که در صورت نداشتن کاری مناسب، ممکن است آسیب‌های بسیاری برای اجتماع به همراه داشته باشند. دختران فارغ‌التحصیل این روزهای ما نیاز به پایگاه اجتماعی دارند. این پایگاه ارزشی است که جامعه به فرد می‌دهد و صندلی و جایگاهی برای او تعیین می‌کند.

اجرای این قانون زندگی جوان‌تر ها را متحول می‌کند

وی ادامه داد این پرستیژ یا پایگاه اجتماعی، امنیت و ارزش اجتماعی را برای آنان به همراه خواهد داشت و حتی در زندگی آینده و ازدواج آنها هم اثرگذار خواهد بود. آنها قرب و منزلت پیدا کرده و به پوچی و بیهودگی نخواهند رسید و با امید زندگی خواهند کرد.

قرائی مقدم افزود از نظر جامعه‌شناسی جمعیت فعال کشور در سنین بین 15 تا 60 سال هستند. پس واضح است و باید در نظر داشته باشیم که وقتی در نظام بروکرواسی نیروی متخصص و دارای قدرت کار را از چرخه تولید و کار خارج می‌کنیم بار منفی مالی برای ما به همراه دارد. اشتغال سه بخش دارد. کشاورزی که زنان زیاد در آن نقش پررنگی ندارند، اما در دو بخش دیگر یعنی صنعت و خدمات کنار گذاشتن این نیروهای با سابقه حتماً برای کشور هزینه بردار است اما از آن طرف، چون نیروی‌هایی جوان وارد چرخه می‌شوند و با در نظر گرفتن شرایط خاص و بیکاری موجود در جامعه، فایده این طرح از هزینه‌هایش بیشتر است.

بازنشستگی پیش از موعد، نیاز جامعه امروز است

دکتر دلیر روانشناس، استاد دانشگاه و پژوهشگر پسا دکترای دانشگاه تهران بازنشستگی 20 ساله زنان را طرحی شایسته و قابل تقدیر دانست. او افزود درست است که در گذشته وظایف زن و مرد به صورت سنتی و بر اساس جنسیت تعیین می‌شد و مرد در نقش نان‌آور خانواده و خارج از خانه شاغل بود و زن هم وظایف خانه‌داری را در داخل برعهده می‌گرفت؛ اما در دنیای پیچیده کنونی و بر اساس ایده برابری زنان و مردان، زوج‌ها در وظایف خانه و خارج از خانه مشارکت می‌کنند. به طوری که اغلب همسران جزو دسته زوج‌های هر دو شاغل محسوب می‌شوند. واقعیت این است که جامعه پیشرفته و پیچیده امروزی، نیازمند حضور زنان در مشاغلی است که زنان بهتر از عهده آن‌ها بر می‌آیند. بویژه در جوامع اسلامی تعداد این نوع مشاغل بیشتر است. از طرفی تقسیم وظایف سنتی هم بی‌حکمت نبوده است چرا که برخی از امور با نقش جنسیتی مردانه یا زنانه هماهنگ‌تر است.

قانونی به نفع زنان و کمک به تحکیم خانواده

این استاد دانشگاه گفت جامعه ما در حال گذار از سنت به مدرنیته است و توان برقراری تعادل میان این دو اهمیت بسزایی دارد. در مجموع این قانون به نفع زنان و همچنین خانواده‌های زنانی خواهد بود که تمایل به اشتغال در خارج از خانه را دارند و بایستی به فال نیک گرفته شود.

دکتر دلیر تشریح کرد در کشورهای پیشرفته قانونگذار تسهیلاتی را برای زنان شاغل در نظر گرفته است از جمله اینکه زنان شاغل می‌توانند ساعتی دیرتر سرکار حاضر شوند و ساعتی زودتر محل کار خود را ترک کنند. یا مرخصی‌های اجباری برای تجدید قوا به ایشان داده می شود و این در حالی است که چیزی از حقوق دریافتی آنها کم نمی‌شود. از این طریق یک مادر شاغل بدون تداخل نقش و انجام وظایف محل کار و منزل و با آرامش می‌تواند عملکرد مناسبی در هر دو نقش خود داشته باشد. به هر حال دور بودن زن از محیط خانه بویژه اگر مادر باشد، فشارهایی را بر خود و خانواده‌اش وارد می‌کند. بنابراین بازنشستگی زودتر برای زنانی که مایل به بازنشستگی هستند مناسب است و همانطور که خوشبختانه در این طرح لحاظ شده است بازنشستگی نباید تحمیلی باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.