مشهد- تولیت آستان قدس رضوی گفت: آشتی ناپذیری و مبارزه با ظلم و استکبار از عرصه‌های مهم عبودیت خداوند متعال است.

آشتی ناپذیری و مبارزه با استکبار از عرصه‌های مهم عبودیت است

به گزارش آستان نیوز، آیت الله سیدابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در دیدار با جمعی از طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه مشهد و قم در تالار ولایت حرم مطهر رضوی، شهادت جمعی از آتش نشانان فداکار و دلیر کشورمان در واقعه تلخ و دلخراش ساختمان پلاسکوی تهران را تسلیت گفت و ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های حادثه دیدگان، برای درگذشتگان غفران واسعه الهی و برای آسیب دیدگان و مصدومان بهبودی و شفای عاجل مسئلت کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تأکید بر اینکه اسلام با ظلم، ستم و تحمیل اراده‌ها بر مردم مخالف است، تصریح کرد: اسلام در تقابل آشتی‌ناپذیری با استکبار و ستم است، زیرا جوهره دین و حقیقت دین مداری عبودیت بوده و از این روست که دعوت همه پیامبران الهی و هادیان ثقل، دعوت به بندگی حق و آزادی از بندگی غیر است.

وی جبهه‌گیری مقتدرانه در برابر دشمنان دین و عبودیت و خشوع در برابر خداوند را از ویژگی‌های انسان سالک الی الله معرفی و خاطرنشان کرد: مبارزه با ظلم و نفی استکبار، از اصول اندیشه اسلامی بوده؛ ظلم زدایی و مبارزه با استکبار به عنوان یک مسؤولیت و تکلیف دینی برای هر مسلمان در دین اسلام مطرح است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان علم افزایی، تربیت نفوس مستعده و پرورش چهره‌های انقلابی را از وظایف بزرگ حوزه‌های علمیه معرفی کرد و در تعریف معنای انقلابی بودن گفت: انقلابی بودن یعنی اینکه انسان اقتضائات و نیازهای روز جامعه را بدانند و در برابر آن وظیفه خود را نیز بشناسد و با توسل و توکل، در راه انجام وظیفه از هیچ تلاشی کوتاهی نکند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقوله زیارت اشاره و با بیان اینکه زیارت یکی از مهم‌ترین جلوه‌های ذکر و یاد خداست؛ اظهار کرد: زیارت یاد پروردگار متعال را در دل‌ها زنده می‌کند و نوعی توسل به خداوند و اولیای الهی و از رموز موفقیت و کامیابی برای انسان‌هاست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر جایگاه ذکر در حفظ آدمی از لغزش‌ها، خاطرنشان کرد: انسان با فراموشی خداوند به خود فراموشی می‌رسد و تا جایی پیش می‌رود که انسانیت را از یاد خواهد برد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به خصوصیات برجسته معنوی امام خمینی(ره) و اهمیت توسل در زندگی ایشان، گفت: اینکه امام راحل(ره) توانستند این انقلاب شکوهمند را رقم بزنند، دلیلش آن بود که ایشان تقید به زیارت و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) داشتند و به مدت ۱۴ سال در نجف اشرف به طور مداوم هر روز پیش از آغاز درس، در حرم امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) زیارت جامعة کبیره را می‌خواندند.

وی تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را از بزرگترین هدیه‌های الهی برای انسان و انسانیت معرفی و عنوان کرد: وجود مقدس پیامبر(ص) دو هدیه ملکی و ملکوتی به حضرت زهرا(س) دادند که هدیه ملکی، فدک و هدیه ملکوتی تسبیحات حضرت زهرا(س) بود و بر هر مسلمانی سفارش شده فرزندان خود را به این تسبیحات ملتزم کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که جامعه‌سازی قرآنی باید آهنگ توحیدی داشته باشد و آستان قدس رضوی مدرسه بزرگ انسان‌سازی است، ابراز کرد: آستان قدس رضوی مدرسه‌ای است که معلم در آن وجود مقدس حضرت رضا(علیه‌السلام) و متعلم زائران هستند؛ در این بارگاه کرامتی آموزش داده می‌شود که انسان را به مقامی برتر از ملائک می‌رساند؛ اینجا محضر عالم آل محمد(علیه‌السلام) است، بنابراین طلاب باید از ایشان بخواهند تا کرامت و علم را بر قلب‌شان عنایت فرمایند.

وی با بیان این مطلب که امام علی(ع) در نهج البلاغه خطاب به کمیل بن زیاد می‌فرمایند: قلب‌ها مانند ظرف‌هایند، پس بهترین آن‌ها باظرفیت‌ترین آن‌هاست، گفت: یکی از بهترین جایگاه‌ها برای افزایش ظرفیت قلوب، زیارت اعتاب متبرکه حضرات معصومین(علیهم‌السلام) و آستان قدس رضوی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت و جایگاه تزکیه نفسانی در تعالی انسان، گفت: در اسلام دو نوع تزکیه منفی و مثبت وجود دارد؛ تزکیه منفی خودستایی و تزکیه مثبت خودستانی است.

تولیت آستان قدس رضوی، تزکیه منفی را خودبینی، خودخواهی و تکبر انسان معرفی کرد و درباره تزکیه مثبت گفت: ایستادگی در برابر امیال حیوانی و شیطانی، مراقبه و سبقه الله یافتن، راه خودستانی و از ویژگی‌های مردان بزرگ و علمایی به حساب می آید که سخن و عملشان در جامعه تاثیر گذار بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.