یکی از مسایلی که قرار بود بعد از برجام اتفاق بیفتد حمایت از شرکت های قطعه ساز داخلی و انتقال فن آوری های روز دنیا در این صنعت وتوجه جدی به تولید کیفی قطعات خودرو بود که در این زمینه باگذشت یکسال ازبرجام هنوز خبری از برنامه های دستگاه های ذیربط در این زمینه نیست وقطعه سازان با توجه به رکود بازار میان ماندن و رفتن سرگردانند.

سلطه اژدهای زرد بر بازار ۳۰ هزار میلیاردی قطعات خودرو در ایران

اقتصاد - مهدی شهرآبادی: نوشتن گزارش‌هایی درباره خطرات استفاده از لوازم یدکی چینی به سوژه‌ای کلیشه‌ای برای رسانه‌ها وحتی مردم تبدیل شده است.

اما توجه به زیان‌های خاموش استفاده از این محصولات بی کیفیت که گاه منجر به خسارت‌های جانی ومالی شدیدی برای هموطنان نیز می‌شود، می‌تواند به آشکار شدن ابعاد جدیدی از واردات وقاچاق این کالاهای فاقد استاندارد بینجامد.    

در این راستا و بر اساس آمارها سالانه ۵/۳میلیارد دلار قطعات خودرو وارد کشور می‌شود که چین سهم عمده‌ای از این بازار را به خود اختصاص داده است. اما یکی از مسایلی که قرار بود بعد از برجام اتفاق بیفتد حمایت از شرکت های قطعه ساز داخلی و انتقال فن آوری های روز دنیا در این صنعت وتوجه جدی به تولید کیفی قطعات خودرو بود که در این زمینه باگذشت یکسال ازبرجام هنوز خبری از برنامه های دستگاه های ذیربط در این زمینه نیست وقطعه سازان با توجه به رکود بازار میان ماندن و رفتن سرگردانند.

* قطعه سازان فدای واردات می‌شوند

در این زمینه یکی از کارشناسان صنعت قطعه سازی خودرو به خبرنگار ما می‌گوید: بر اساس قوانین موجود، کالایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود، نباید وارد شود.

داورپناه با اشاره به اینکه قاچاق، عمده ترین مشکل بازار فروش قطعات خودرو است، تصریح می‌کند: در مجموع واردات بی رویه لوازم یدکی وقاچاق آن موجب لطمه زدن به تولید کننده داخلی می‌شود در حالی که تولیدات ما از کانال‌های پالایش متعددی مثل استاندارد، صنایع، کنترل کیفیت و... عبور می‌کند.

وی اظهار می‌دارد: اما بعداً مشاهده می‌شود که لوازم یدکی و قطعه بی کیفیت چینی بدون هیچ مشکل و با کم‌ترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت در بازار فروخته می‌شود که همین امر منجر به بی اعتمادی مشتریان به این بازار می‌شود.   

وی با اشاره به وجود برندهای مختلف از یک نوع لوازم یدکی در بازار وغیر قابل تشخیص بودن کالای مرغوب از نامرغوب، خاطرنشان می‌کند: از سویی هنوز هیچ ضابطه خاصی در زمینه واردات قطعه به کشور نیست و فروشندگان، هر نوع کالا را با هر نوع قیمتی می‌توانند به فروش می‌رسانند، در حالی که اغلب کالاهای داخلی که مهجور واقع شده‌اند از استانداردهای روز و بسیار بالایی برخوردارند.    

* دلار بده قطعه بی کیفیت بگیر!

این کارشناس صنعت قطعه سازی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از قطعات خودرو ساخت داخل با قیمت بالا در بازار عرضه می‌شود، می‌گوید: اصولاً بسیاری از لوازم یدکی چینی در بازار بی کیفیت هستند و واردات آن نیز بسادگی از سوی تجار انجام می‌شود، اما با توجه به موانع تولید و سختگیری‌هایی که در داخل وجود دارد، کیفیت و به تبع آن، قیمت قطعه تولید داخل در مقایسه با مشابه خارجی آن بالاتر است.

وی با بیان اینکه قطعه سازان چین بر اساس پولی که تجار ایرانی می‌پردازند، قطعه می‌سازند وبه عبارتی «هر چقدر پول بدهیم به ما آش می‌دهند» می‌افزاید: هم اکنون بازار قطعات خودرو در داخل به گونه‌ای است که در این آشفته بازار هر که هرچقدر لوازم یدکی خواست، وارد و توزیع می‌کند که تقلب هم در این زمینه زیاد است.

وی اظهار می‌دارد: به عنوان مثال قطعات خودرو پژو ۴۰۵از چین وارد کرده وبه اسم اورژینال می‌فروشند در حالی که تولید پژو ۴۰۵سال‌هاست که در فرانسه متوقف شده است.

وی با بیان اینکه چین از بازار سالانه ۳۰هزار میلیارد تومانی قطعه در ایران استفاده می‌برد، خاطرنشان می‌کند: هم اکنون بازار قطعات ولوازم یدکی خودروهای شرکت ایران خودرو در سال حدود ۱۲هزار میلیارد تومان است که به اضافه بازار قطعات محصولات سایپا این رقم به ۳۰هزار میلیارد تومان در سال می‌رسد.    

* وظیفه ما به صدور پروانه محدود شده است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران نیز در خصوص علت فراوانی قطعات ولوازم یدکی چینی در بازار به خبرنگار ما می‌گوید: به طور کلی تراز تجاری ما در همه بخش‌ها با چین بسیار بالاست وبا توجه به فضایی که برای ورود کالاهای چینی به کشور وجود دارد، محصولات این کشور نه تنها بازار لوازم یدکی بلکه بازارهای دیگر از جمله مواد غذایی، پوشاک و... را هم قبضه کرده اند.

بخشی اظهار می‌دارد: ما مخالف ورود لوازم یدکی از چین نیستیم، اما معتقدیم که باید کالا ویا قطعه با کیفیت  وارد کشور شود.

وی ادامه می‌دهد: ما در نامه‌ای از دستگاه‌های ذیربط خواسته ایم که از مبدأ تا مقصد بحث کنترل کالاها وقطعات خودرو را کنترل کنیم، اما موافقت نشده است. به عنوان مثال وقتی لوازم یدکی ویا قطعه‌ای امتحان خود را پس داده ومنجر به خسارت دیدن مشتری شده است، دیگر نباید وارد شود، اما مافیای واردات به علت حجم بالای سرمایه در گردش این تجارت بسیار قوی عمل می‌کند.

وی تصریح می‌کند: تا کنون نیز هر نظارتی در این بازار صورت گرفته با همت خود اتحادیه صورت گرفته است.     

وی با بیان اینکه وظیفه ما به صدور پروانه و جواز کسب محدود شده است، می‌افزاید: بحث واردات و قاچاق لوازم یدکی و قطعات خودرو یک مسأله ریشه‌ای است و هنگامی که کلیت کار خراب باشد با نظارت و بازرسی هم نمی‌توان کاری از پیش برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.