اقتصاد- رضاطلبی:مشاور اقتصادی کمیسیون برجام مجلس نهم می گوید: آنچه را که مسوولین در هر دولتی  هیچ موقع به مردم نگفته اند این است که خود دانشمندان و استادان  اقتصادی خارجی اعتراف کرده اند که تحریم های خارجی قدرت فلج کردن مردم ایران راندارند.

حجت الله عبدالملکی در همایش تخصصی کتابخوان با موضوع اقتصاد مقاومتی در مشهد مقدس افزود: رویایی و مقابله آمریکا و کشورهای غربی با ایران به خاطر سانتریفیوژ و انرژی هسته ای نیست، به طوری که اگر غرب حاضر باشد همه تحریم ها را بردارد و هرگز به این موضوع ورود نکند به صرفه است که صنعت هسته ای از ریشه کنده شده و تعهد داده شود که تا ابد هیچ ایرانی سمت آن نرود.

وی تصریح  کرد:  اما مشکل اصلی آنها  به خاطر یک رویارویی تمدنی است، آنها به خاطر اینکه رهبری معنوی تمدن سازی و بیداری اسلامی در جهان در اختیار ایران است با ایران مشکل دارند، به عبارتی مشکل آنها با انقلاب اسلامی ایران، تقابل تمدن اسلامی با استکباری است و از طریق تحریم ها می خواهند ابتدا انرژی هسته ای، سپس موشکی و جبهه مقاومت را از ایران بگیرند و به تعبیری آنها می خواهند در نظامی که در رهبری آن یک فرد روحانی نشسته است هیچ خبری از اسلام و قرآن نباشد. امری که رئیس جمهور نیز در ۱۶ اسفند سال۹۴به نحوی به آن اشاره می کند، که اگر مردم می خواهند همه تحریم ها برداشته شود باید به دولت اجازه دهند که در موضوعات دیگر نیز با جهان مذاکره کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: بنابراین یاباید دست از تمدن اسلامی همچون کشورهایی نظیر مالزی و پاکستان برداریم و یا هم اینکه با اتکا به درون و از طریق اقتصاد مقاومتی کمر تحریم ها را بشکنیم ، همانطور که رهبری نظام بارها آن را یاد آوری کردند و به تمدن سازی اسلامی در جهان ادامه بدهیم.

دکتر عبدالملکی ادامه داد: از طرفی بابت تجربه مذاکرات هزینه بسیار سنگینی  از سوی نظام پرداخته شد در حالی که برجام فقط درباره ۵۰ درصد از تحریم ها صحبت می کند که در این ۵۰ درصد نیز، فقط ۱۰ درصد آن لغو تحریم ها است و ۴۰درصد آن تعلیق تحریم ها است و از طرفی بخشی از لغو تحریم ها  در همان روز اجرا است که همان را هم کشورهای غربی نصف و نیمه اجرا کردند، بخشی ۸ سال بعد و بخشی ۱۰  سال بعد است، از طرفی اکثر تحریم های آمریکا از سوی کنگره این کشور علیه ایران تصویب شده است و ارتباطی به دولت آن ندارد ودر حدودی که کنگره به دولت اجازه دهد می تواند بخشی از آنها را تعلیق نماید، اگرچه دولت اوباما  از ظرفیت برجام برای عدم لغو تحریم ها به نفع خود استفاده نکرد اما دولت ترامپ از این ظرفیت برای تحریم های بیشتر علیه ایران استفاده زیادی خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:   از طرفی طبق بند ۳۶ و ۳۷ برجام، همه تحریم ها برگشت پذیر هستند و هر کدام از کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین در هر زمانی که اراده کنند به تنهایی ظرف ۶۰  روز می توانند همه تحریم های سازمان ملل را علیه ایران برگردانند. اما پاسخ هیئت مذاکره کننده ایران به این موضوع این است که این کار برای هر کدام از این کشور ها که انجام دهد هزینه سیاسی دارد و بنابراین از انجام ان اجتناب خواهد کرد. از طرفی برجام هیچ ممانعتی برای تحریم های جدید همچون تحریم های موشکی اعمال نمی کند و دست کشورهای غربی برای این موضوع کاملا باز است و نقض برجام محسوب نمی شود.

وی افزود: تنها راهکاری که از طریق آن می توانیم به تمدن سازی و بیداری اسلامی در جهان ادامه دهیم و اثر تحریم ها را کمرنگ نماییم، اتکا به درون و عملیاتی نمودن الگوی اقتصاد مقاومتی است، اگرچه در طول سال های گذشته رهیافت اجرایی برای تحقق این الگو از سوی دستگاه اجرایی وجود نداشته است به طوری که اگرچه در دولت وزیر فاسد نداریم اما معاون وزیر و مدیرکل فاسد داریم که در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی سنگ اندازی می کنند ولی متاسفانه برخوردی با آنها صورت نمی گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.