بجنورد – مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۲ هکتار گلخانه در سطح استان وجود دارد که برخی فعال و برخی غیرفعال هستند.

میزان مصرف سم در خراسان شمالی دوبرابر افزایش یافته است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار داشت: عمده کشت محصولات ما در گلخانه های استان گوجه فرنگی و خیار است که نسبت به سایر استانها سطح زیرکشت کمتری داریم.

محمد رضایی افزود : در این استان شرایط احداث گلخانه کمتر وجود دارد و بیشتر گلخانه های استان در شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین، گرمه و جاجرم فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت در سطوح گلخانه ای استان نداریم، خاطرنشان کرد: از آنجایی که تعداد گلخانه ها در استان محدود و فاصله گلخانه ها از یکدیگر زیاد است و مجتمع های گلخانه ای نداریم بیماری و آفات نیز در گلخانه ها کمتر یافت می شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف بهینه سموم در گلخانه ها یکی از برنامه های عمومی کشور است، تصریح کرد : در سطوح فضای باز و بسته ،کاری که سازمان حفظ نباتات انجام می دهد استفاده از تجهیزات کنترل غیرشیمیایی است که تله ها، کارت های رنگی وطلاهای نوری تجهیزاتی است که در فضای بسته مانند گلخانه ها و فضای باز مانند مزارع و باغات استفاده می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از انعقاد تفاهم نامه ای بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان خبرداد و گفت : این تفاهم نامه در راستای تولید محصولات پاک و سالم انجام می شود که در این زمینه هم جهاد کشاورزی و هم بهداشت و درمان و نیز شهرداری مکلف به حمایت از کشاورزان جهت تولید محصول پاک شدند.

تولید محصول پاک در استان به صفر رسیده است

وی با اشاره به اینکه حدود ۵ سال گذشته ۲۰ هزار متقاضی تولید محصول پاک داشتیم اما امروز این رقم به صفر رسیده است، اظهار داشت: عدم وجود انگیزه، هزینه بربودن عوامل بیولوژیک و هزینه برند توسط اداره استاندارد از عواملی است که کشاورز را از تولید محصول پاک باز می دارد که در راستای این تفاهم نامه قرار است برای تولید محصول پاک این مشکلات مرتفع شود.

وی افزود : در این تفاهم نامه ۱۷۵ هزار کشاورز برای ۷ محصول سیب زمینی، گوجه، خیار، پیاز، برنج و مرکبات در نوبت اول پایش  می شوند ومحصول کشاورزان هدف را رایگان بیمه می کنند.

وی در ادامه افزود : سازمان حفظ نباتات نیز باید تجهیزات کنترل غیرشیمیایی را با قیمت کمتری در اختیار کشاورزان قرار دهد و سازمان تعاون روستایی موظف شده محصولات پاک را ۳۰ درصد بیشتر از دیگر محصولات خریداری کند.

وی یادآور شد: همچنین کلینیک های گیاه پزشکی موظف هستنداز ابتدای کاشت تا زمان برداشت محصول کار نظارت را انجام دهند و شهرداری در صورت تایید محصول پاک برای فروش محصول در غرفه هایش اقدام کند.

رضایی در بخش دیگری با اشاره به مبارزه با آفات و بیماری ها در استان گفت: مبارزه با آفات و بیماری بیشتر در فصل بهار و تابستان و پیشگیری در فصل پاییز و زمستان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه گندم بیشترین سطوح کشت استان را شامل می شود، افزود: ضدعفونی کردن بذر یکی از کارهای پیشگیرانه است که سالانه بین ۳۰ تا ۳۵ تن مصرف سم بر علیه  بیماری سیاهک در گندم زارها مصرف می شود.

وی مبارزات زراعی و مکانیکی را یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه عنوان و خاطرنشان کرد: آفات و بیماری ها در فصل سرد در باغات به صورت غیرفعال به سرمی برند که اگر یخ آب انجام و یا زمین شخم زده شود این عوامل را از بین می برد.

این مقام مسئول در ادامه مبارزه با علف های هرز گندم و جورا یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه برشمرد و گفت: سالانه ۱۳۰ هزار هکتار مبارزه با علف های هرز پهن برگ گندم و ۳۵ هکتار علف های هرز باریک بر را داریم که این مبارزه از اوایل بهمن ماه آغاز می شود.

رضایی با اشاره به اینکه بیشتر فعالیت های این سازمان در سال زراعی گذشته و امسال کنترل و مدیریت آفات سفیدک انگور بود، بیان کرد : برای مبارزه با این بیماری ۳ میلیارد ریال اعتبارتوسط مدیریت بحران اختصاص داده شد که برای احداث زیرساخت های مبارزه با این آفت هزینه می شود.

اختصاص ۴ میلیارد ریال برای خرید ۱۹ دستگاه سمپاش توربینی

وی تصریح کرد : همچنین ۴ میلیارد ریال  از محل اعتبارات تملک دارایی به  این سازمان جهت خرید ۱۹ دستگاه سم پاشی توربینی اختصاص داده شد که بین کشاورزانی که از امکانات کمتر و آفات بیشتر برخوردار بودند توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف سم در سه سال گذشته در استان ۲۵۰ گرم و متوسط کشوری ۵۵۰ گرم بوده است، اظهار داشت: در سال زراعی جاری این میزان به ۵۸۸ گرم در استان و ۷۰۰ گرم متوسط کشوری افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف سم در استان ۲ برابر شده است، گفت : کشاورزان در سال جاری ۱۸۴ مصرف سم داشته اند که بیشترین میزان مصرف مربوط به بیماری سفیدک انگور و سن گندم بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به مبارزه بیولوژیکی در سطح استان اشاره کرد و افزود : در سال زراعی جاری در هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع انار، گوجه فرنگی، برنج و پنبه مبارزه بیولوژیکی انجام رضایی با اشاره به اینکه سال به سال افت سطح مبارزه بیولوژیکی در استان داریم، گفت : در ۵ سال گذشته ۲ هزار هکتار مبارزه بیولوژیکی داشتیم که درحال حاضر این رقم کاهش یافته است.

وی یادآورشد : در سال زراعی جدید ۶۰ درصد هزینه مبارزه بیولوژیکی از اعتبارات یارانه ای مبارزه با سم توسط سازمان و ۴۰ درصد توسط خود کشاورز پرداخت شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.