یزد- معاون فنی و امور عمرانی فرماندار یزد گفت: حیات استان یزد به آب انتقالی بستگی دارد و قبل از هرتصمیمی درمورد منابع آب ، باید همه ، همراه و هم دل باشیم تا به اهداف موردنظر دست یابیم.

حیات استان یزد به انتقال آب بستگی دارد

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین فلاح در دومین  جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اظهارداشت: هر اقدامی که نیروی انتظامی و دادگستری در رابطه با چاه های کشاورزی، برای همکاری با شرکت آب منطقه ای یزد انجام می دهند در جهت منافع مشترکی  است که دراستان  وجوددارد و به نفع  خود کشاورزان می باشد .

وی  افزود: در کنار این اقدامات باید فرهنگ سازی هم صورت گیرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد نیز در این نشست گفت: مدیریت ذخایر و منابع آب زیرزمینی هدف اصلی ما  می باشد تا این منابع  برای مردم، کشاورزان، صنعت، شرب وبهداشت، پایدار بماند و بتوانیم این ذخایر را  برای آیند گان حفظ کنیم.

سیدمحمد طباطبائی تعداد چاه های موجود در شهرستان یزدرا ۴۶۳ حلقه برشمرد وافزود:  میزان تخلیه آب از دشت یزد- اردکان ۱۳۳و نیم میلیون مترمکعب می باشد.

 وی با بیان اینکه برای کنترل بهره برداری از چاه ها نیاز به نصب کنتور هوشمند است اظهارداشت: از مجموع ۱۳۶حلقه چاه کشاورزی ، ۲۲ حلقه چاه و از ۲۴۴ حلقه چاه صنعت حدود ۸۰ حلقه چاه مجهز به کنتورهوشمند گردیده است.

طباطبائی تصریح کرد: پروانه های بهره برداری  براساس آئین نامه مصرف بهینه، ۵ هزارساعت درسال کارکرد برای هرچاه کشاورزی درنظر گرفته می شود که کنتور هوشمند براساس حجم ، این میزان  را تنظیم می کند و بانصب کنتور ،کشاورزان می توانند بهره برداری از چاه ها رامدیریت نمایند .

وی در مورد میزان آب  صرفه جوئی شده در مدت خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی در مناطق مختلف استان گفت: در منطقه ابرکوه به مدت یک ماه اجرای  طرح خاموشی  زمستانه چاه های کشاورزی  بیش از ۸ میلیون مترمکعب ، منطقه مرتاضیه و چاه بیگی درمدت خاموشی، حدود سه وپنج دهم  میلیون مترمکعب و در مروست ۳مرحله خاموشی دو مرحله ۱۰روزه ویک مرحله ۱۵ روزه که در  اجرای مرحله ۱۰روزه ،۳میلیون مترمکعب ودر مرحله دوم ۱۵ روزه سه وپنج دهم  میلیون مترمکعب، آب  صرفه جوئی شده است.

وی خاطرنشان ساخت: همانگونه که در شناسائی وبرخورد با چاه های غیر مجاز دستگاه های قضائی وانتظامی ما را یاری می نمایند در مورد اضافه برداشت ها هم نیازبه حمایت و همکاری آنهاداریم تا بتوانیم با متخلفین  قاطعانه برخود کنیم.

طباطبائی افزود: اضافه برداشت ها موجب کاهش حجم ذخیره و از آب تجدید پذیر بیشتر استفاده می شود  و این  امر تجاوز به حقوق بیت المال و حق الناس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.