تبریز- مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز از اعلام اخطار ایمنی به ۱۳ پاساژ حادثه‌خیر محدوده بازار تاریخی تبریز خبر داد.

بازار تبریز در یک سال گذشته ۲۶ بار آتش گرفته است / اعلام اخطار ایمنی به ۱۳ پاساژ حادثه‌خیز

به گزارش قدس آنلاین، آتشپاد داوود طالب‌نژاد، با اشاره به این‌که زمینه‌های وقوع حادثه پلاسکو، تنها مربوط به پایتخت نیست، گفت: پاساژها و مجتمع‌های تجاری حریم بازار تاریخی تبریز از جمله کانون‌های حادثه‌خیزی است که اخطارهای قانونی و ایمنی به مالکان آن‌ها داده است.

وی تصریح کرد: بیشتر این مجتمع‌ها در دهه ۵۰ احداث شده و امروز از نظر استحکام و شاخص‌های ایمنی، فرسوده و ناکارآمد است، از این رو اخطارهای لازم به ۱۳ پاساژ حادثه‌خیر محدوده بازار تاریخی تبریز داده است.

آتشپاد طالب‌نژاد از وقوع ۲۶ مورد آتش‌سوزی در بازار تبریز در یک سال خبر داد و افزود: خوشبختانه با تمهیدات لازم و عملیات سریع آتش‌نشانان، این حریق‌ها، ختم به خیر شده است؛ با این حال اگر حادثه مشابهی در بخش‌های کور و دور از دسترس بازار روی دهد، عملیات ایمنی و امداد، بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز گفت: برنامه‌های تجهیز و و توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی، تنها در صورتی تاثیرگذار است که با مشارکت و همکاری شهروندان همراه باشد.

آتشپاد طالب‌نژاد انبارهای مواد آتش‌پذیر از قبیل پارچه، لباس، فرش، کاغذ و بساط دستفروشان در راهروی پاساژها را از نقاط خطرساز در مجتمع‌های تجاری و پاساژها خواند و خاطرنشان کرد: آتش نشانی قانوناً نمی‌تواند وارد حوزه جمع‌آوری سد معبر شود، از سوی دیگر، مباحث مربوط به جمع‌آوری دستفروشی، خود معضل مفصلی است که بررسی آن بحث جداگانه می‌طلبد.

وی به بازدیدهای خود از برخی انبارهای بازار تبریز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بیشتر این انبارها، حتی خود فرد فروشنده، به سختی می‌تواند از لابلای دپوی اجناس رد شود که این موضوع، بستر حریق است. در صورت بروز حریق، چگونه می‌توان از بین چنین مواد متراکمی عبور کرد و افراد حادثه دیده را نجات داد؟ این در صورتی است که بسیاری از پاساژها اجازه بازدید از انبارها را نمی‌دهند و در صورت بازدید و بررسی تمام انبارهای بازار می توان به نتایج دقیق‌تری نیز دست یافت.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز ادامه داد: در سال‌های اخیر و در مورد مباحث فرهنگ‌سازی، برنامه‌های آموزشی لازم به نگهبانان و کسبه واحدهای تجاری ارائه شده و گواهینامه‌های مربوط نیز صادر شده است. سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز در این خصوص، با نصب کپسول‌های اطفای حریق، هزینه‌های مضاعفی نیز متقبل شده؛ با این حال متاسفانه، حتی در همین موضوع نیز، واحدهای تجاری اغلب همکاری کمی دارند.

آتشپاد طالب‌نژاد با مقایسه شرایط بحران پلاسکو در تبریز وسایر کلان‌شهرهای کشور اظهار داشت: ناوگان آتش‌نشانی تهران، با بیش از ۶۰ ایستگاه، مجهزترین زیرساخت‌ها و ماشین‌آلات ایمنی کشور را در اختیار دارد و محل حادثه پلاسکو نیز درست در مسیر خیابان، در دسترس عوامل آتش‌نشانی و امدادی است، با این حال، امروز مدیریت شهری تهران این‌چنین درگیر بحران شده است. سوال اینجاست که در صورت وقوع حادثه مشابه در تبریز با ۲۰ ایستگاه آتش‌نشانی، اصفهان با ۲۱ ایستگاه و مشهد با  ۲۸ ایستگاه، چه شرایطی حاکم خواهد بود؟ چگونه می‌توان عملیات مشابه را در محدوده‌های ‌کوچه‌های تنگ راسته‌کوچه و پشت مسجد جامع اجرا کرد؟

وی تاکید کرد: تمام این موارد نشان‌دهنده نقش عموم مباحث عمرانی، شهرسازی، فرهنگی و اجتماعی در مسائل ایمنی شهری است؛ با این حال، متاسفانه در کشور ما همه مسئولیت، متوجه آتش‌نشانان شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز قابلیت‌های مهارتی و آموزشی آتش‌نشانی تبریز را ممتاز خواند و یادآور شد: حادثه رانش تونل انرژی شرکت برق در خیابان خاقانی، عملیات بسیار دشواری بود که جمعه گذشته (۲۴دی‌ماه) اجرا شد؛ با این حال، آتش ‌نشانان تبریز، موفق شدند اجساد کارگران را از عمق ۱۲ متری و بدون کمترین خدشه، از تونل بیرون بیاورند.

آتشپاد طالب‌نژاد با تسلیت شهادت آتش‌نشانان تهران در حادثه پلاسکو خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته، عموم آتش‌نشانان در کنار مردم، از حادثه ساختمان پلاسکو متاثر هستند؛ با این حال، این حادثه، یک بار دیگر ضرورت توجه ویژه به مباحث ایمنی شهری را بارز کرد.

وی با بیان این‌که در مباحث ایمن‌سازی کل کشور با نارسایی‌هایی مواجه هستیم، متذکر شد: تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی هر قدر هم قوی باشند، باز همکاری مالکان و فعالان واحدهای تجاری و عموم مردم، یک ضرورت است؛ اگر عموم شهروندان این توانایی و مهارت را داشته باشند که قبل از رسیدن آتش‌نشانان، حریق اولیه را مهار کنند، در این صورت، قطعاً دامنه آتش گسترش نخواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.