اهواز-مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز گفت: ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر از افراد مبتلا به ایدز در کشور از بیماری خود اطلاع ندارند و به همین دلیل از خدمات درمانی در این زمینه بهره ای نمی برند.

بیش از ۴۰هزار نفر از ابتلای خود به ایدز بی اطلاع هستند
به گزارش قدس آنلاین، فرداد درودی صبح شنبه در حاشیه نشست منطقه ای هماهنگی نحوه عملیاتی شدن چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز در ایران که در سرسرای هتل پارس اهواز برگزار شد، به خبرنگاران گفت: بر اساس پیش بینی کشوری حدود ۷۵ هزار نفر با اچ آی وی زندگی می کنند.
وی با بیان اینکه ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر از افراد مبتلا به اچ آی وی در کشور از بیماری خود اطلاع ندارند، ادامه داد: این افراد برای دریافت خدمات به سامانه بهداشتی ارتباط ندارند و یکی از اهداف این نشست، یافتن راهکارهایی برای مراجعه راحت تر  آن ها به مراکز درمانی، اطلاع یافتن از بیماری و شروع دوره درمان است.
مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران با اشاره به اینکه ایران در زمینه رسیدگی به بیماران اچ آی وی در منطقه سرآمد است، افزود: فقر و نزاع و جنگ در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا باعث شده این کشورها پوشش درمانی مناسبی برای درمان این بیماری نداشته باشند و اقدامات ایران برای کنترل بیماری می تواند سرمشق این کشورها قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه موفقیت های ما در کنترل اچ آی وی نباید ما را از تلاش بیشتر بازدارد، ادامه داد: ما می خواهیم جامعه ای عاری از این بیماری داشته باشیم و با وجود دانش و فناوری دارویی ایران، امکان تحقق آن وجود دارد.

درودی تصریح کرد: طبق برنامه استراتژیک کنترل ایدز در ایران تا چهار سال آینده باید ۹۰درصد افراد مبتلا به ایدز شناسایی و مورد درمان قرار گیرند.

وی ادامه داد: درمان ایدز بهترین روش برای پیشگیری این بیماری است چون سطح ویروس را در بدن پایین آورده و انتقال آن را بی نهایت کم می کند.

درودی یکی از محورهای برنامه کشوری را پیشگیری از انتقال بیماری از مادر به جنین عنوان کرد و گفت: در صورت تشخیص به موقع ابتلای مادر، می تواند نوزاد را از ابتلا به بیماری حفظ کرد.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست تسهیل اجرای برنامه راهبردی چهارم اچ آی وی در کشور است، افزود: این طرح با همکاری ۲۳ دستگاه و وزارتخانه در حال اجرا است و برای نخستین بار است که هماهنگی به این شکل بین دستگاه ها برای مقابله با یک معضل اجتماعی و بهداشتی برگزار می شود.

همچنین هنگامه نامداری تبار، دبیر کمته کشوری نظارت بر اجرای چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز اهداف این کارگاه را اظهار کرد و افزود: برگزاری این کارگاه با هدف هماهنگی با برنامه کشوری و دست یابی به یک زبان مشترک برای کنترل بیماری است.

وی با بیان اینکه شناخت برنامه کنترلی از دیگر اهداف این کارگاه محسوب می شود، افزود: باید به یک ادبیات مشترک در پایش و ارزیابی فعالیت ها در زمینه کنترل ایدز دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.