رئیس مرکز پژوهش‌ اتحادیه صنف پوشاک با بیان اینکه حجم کالای از بین رفته در ساختمان پلاسکو قابل مقایسه با حجم کالای موجود در کشور نیست، گفت: از بین رفتن ۱۰۰ میلیارد تومان پوشاک تأثیری در بازار شب عید ندارد.

سهم ۲ درصدی پلاسکو از بازار پوشاک

محمدجواد صدق‌آمیز  در رابطه با تأثیر حادثه ساختمان پلاسکو در وضعیت بازار پوشاک کشور، گفت: پلاسکو محل تولید پوشاک نیست، بلکه محل پخش پوشاک و اتفاقا حلقه بسیار مهمی در زمینه پخش پوشاک محسوب می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف پوشاک با بیان اینکه پلاسکو حلقه اتصال تولیدکنندگان و فروشندگان بود، افزود: این ساختمان تجاری یکی از حلقه‌های بسیار مهم و جدی‌ترین مرکز پخش پوشاک در ایران بود که مراکز پخش پوشاک در ایران را به خرده فروشان متصل می‌کرد.

وی با تأکید بر اینکه کالا و جنس زیادی بر اثر این حادثه نابود شد، بیان داشت: از آنجایی که این ساختمان محل پخش پوشاک بوده است، در تلاش هستیم تا ارتباط کسبه را با خرده‌فروشان برقرار کنیم.  

 رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف پوشاک بیان داشت: جایگزینی سریع واحدهای صنفی به مکان دیگری در راستای از سرگیری ارتباطات تجاری سریع و دوباره از اهداف اصلی ما در موقعیت کنونی است.  

وی با بیان اینکه تاکنون ۵ مکان برای جایگزینی در نظر گرفته شده است، گفت:  این مکان‌ها در حال بررسی است اما برای اینکه در قیمت این مکان‌ها تغییری ایجاد نشود، فعلا نام این مکان‌ها اعلام نمی‌شود.

صدق‌آمیز تصریح کرد: حجم تولید پوشاک در پلاسکو با حجم تولید در کشور اصلا قابل مقایسه نیست و تولید در این ساختمان سهم بسیار ناچیزی را  در کل کشور داشت.  

رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف پوشاک گفت: این مکان حلقه اتصال پخش پوشاک ایرانی با خرده‌فروشان پوشاک ایرانی بود و تمام تدابیری که اندیشیده می‌شود، در راستای به حداقل رساندن آسیب و خسارت به فروش پوشاک و بدنه تولیدکنندگان پوشاک ایرانی است.

صدق‌آمیز تصریح کرد: این اتفاق منجر به بی‌نظمی و گران‌فروشی در بازار پوشاک نخواهد شد، چرا که حجم کالای از بین رفته در پلاسکو در مقایسه با حجم کالای موجود در کشور بسیار ناچیز است.

وی افزود: با توجه به رکود حاکم  و انباشت کالا در بازار پوشاک، دغدغه‌ای برای افزایش قیمت در بخش پوشاک نداریم.  

رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف پوشاک در رابطه به خسارت مالی وارده، گفت: برآورد ما از اجناس موجود در این ساختمان بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است، ضمن اینکه خسارت به بخش‌های دیگر هم وارد می‌شود.  

صدق‌آمیز با بیان اینکه بخش دیگر از خسارت مربوط به اوراق بهادار و وجوه نقد است، گفت: اما مهمترین بخش خسارت مربوط به سرقفلی است که بیش از هزار میلیارد تومان است.  

وی همچنین در مورد تعداد کارگران شاغل در این ساختمان گفت:۵۷۰ واحد صنفی پخش، عرضه و تولید در این ساختمان فعال بودند که پیش‌بینی می‌شود حداقل بیش از ۲ هزار کارگر و بیش از ۵۷۰ کارفرما در این ساختمان فعالیت می‌کردند.  

رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف پوشاک بیان داشت: این ساختمان در توزیع پوشاک دامنه‌ ارتباطات بسیار گسترده‌ای را با اقصی نقاط کشور داشت، اما با توجه به بازار ۵ هزار میلیارد تومانی شب عید، ۱۰۰ میلیارد تومان پوشاک از این رفته در این ساختمان عدد قابل توجهی نیست.  

وی گفت: سهم این ساختمان از بازار پوشاک کشور تنها ۲ درصد بوده و از بین رفتن این ۲ درصد در تنظیم بازار تأثیری ندارد اما قطعا خسارت بزرگی برای کسبه این ساختمان است.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.