بجنورد - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از افزایش ۴ برابری واحدهای بهره برداری تخم مرغ  در استان خبر داد.

واحدهای بهره برداری تخم مرغ در خراسان شمالی ۴ برابر افزایش یافت
علی مبارکی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، با اشاره به اینکه در سنوات گذشته تعداد واحدهای فعال تخم مرغ در استان ۳ واحد به ظرفیت ۳۹ هزار و ۲۰۰ قطعه بوده ، گفت : در حال حاضر ۶۹ هزارو ۲۰۰ قطعه فعال داریم که طی ۲ سال گذشته یک واحد به ظرفیت ۳۰ هزار قطعه اضافه شده و در دهه فجر سال جاری نیزیک واحدبه ظرفیت ۹۰ هزار قطعه به بهره برداری می رسد.
وی به طرح خودکفایی افزایش تولید گوشت مرغ نیز اشاره کرد و اظهار داشت : فعال کردن واحدهای غیرفعال یکی از سیاست های کلان در افزایش بهره وری است که با پرداخت نقدینگی از محل سایت بهین یاب و اعتبارات مقام معظم رهبری در بخش طیور ۲ میلیارد و ۶۰۳ میلیون تومان اعتبار و در بخش دام ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به واحدهای غیرفعال پرداخت شد.
مبارکی یکی دیگر ازاقدامات مهم را کاهش سن کشتارو وزن مرغ از ابتدای آذرماه جاری در استان برشمرد و افزود : این اقدام بزرگ در بخش طیورهم برای مصرف کننده وهم تولید کننده مقرون به صرفه است.
وی پرورش طیور بومی را یکی دیگر از اقدامات عنوان و خاطرنشان کرد : در حال حاضر ۲۰ هزار قطعه جوجه یک روزه اصلاح شده بومی در مناطق روستایی توزیع شده که توسط مردم پرورش داده می شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به طرح خود کفایی گوشت قرمز نیز اشاره و تصریح کرد: با اجرای طرح ایجاد نو ترکیب های گله های گوسفند با استفاده از گوسفندهای پربازده موجب افزایش دوقلوزایی و مدیریت تولید مثل در گله های دام سبک و افزایش دوقلوزایی وهمزمان سازی تولیدمثل در گله های مردم شده که این امرتاثیر به سزایی در تولیدات داشته است.
وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد تولید شیر از استان خارج می شود ، خاطرنشان کرد : برنامه ساماندهی دامداری های روستایی و اصلاح گاوهای بومی که موجب افزایش تولید شیر می شود نیز در دست اقدام است.
مبارکی در ادامه دررابطه با تولید گوسفند آمیخته کردی در ایستگاه شهرستان شیروان گفت : این ایستگاه تنهامرکز تحقیقاتی گوسفند کردی در کشور است که تاکنون کارهای خوبی برای شناسایی ژن دوقلوزایی انجام شده است.
 وی یادآور شد : در راستای افزایش بهره وری دام وافزایش راندمان تولید مثل و درصد بره دهی گله، ایستگاه هر ساله به اجرای طرح همزمان سازی فصلی اقدام می کند وطی سال۹۳نیز اجرای طرح ۳بار زایش در دو سال داشته که منجربه افزایش درصد بره دهی در سال شده که این امر موجب صرفه جویی در هزینه های پرورشی می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات دام سبک به کشورهای خارجی ممنوع شده است، اظهار داشت : صادرات از استان به استانهای دیگر انجام می شود ولی وزارت درحال حاضر به دلیل برخی سیاست ها صادرات دام سبک را ممنوع اعلام کرده است.
وی در پایان  استفاده از روشهای نوین گوسفند داری و دامداری برای پرورش را به دامداران توصیه کرد و افزود : باتوجه به هزینه های بالا و خشکسالی های پی درپی بهتر است دامداران برای پرورش از روشهای صنعتی استفاده کند و این معاونت آماده هرگونه خدمات فنی و مهندسی به دامداران است.
مبارکی همچنین از نگهداری دام زیاد به دامداران تذکرداد و گفت : با توجه به شرایط آب و هوایی و خشکسالی نگهداری زیاد دام باعث تلفات بالا می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.