اهواز- از حادثه خیابان باغ شیخ اهواز بیش از ۳۳ روز می گذرد اما مردم خسارت دیده همچنان به دنبال تأمین مکانی برای اسکان خانواده خود هستند.

خسارت دیدگان انفجار «باغ شیخ» در اهواز همچنان سرگردانند
به گزارش قدس آنلاین ۲۳ آذر امسال ساکنان خیابان باغ شیخ در اهواز با شنیدن صدایی مهیب سراسمیه به خیابان آمدند و دیدند که تعدادی از همسایه های آن ها به یکباره بی خانمان شده اند. گاز در حین حفاری شرکت آب و فاضلاب نشت کرده بود و شدت آن به قدری بود که با اولین جرقه، انفجاری مهیب رخ داد و تعدادی از منازل مسکونی را تخریب کرد.
وظیفه اسکان خسارت دیدگان بر عهده هیچ نهادی نیست
اسکندر زنگنه، عضو شورای شهر، در صد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای شهر اهواز که در تاریخ ۶ دی، برگزار شد، ضمن ابراز نگرانی نسبت به بی سروسامانی این خانواده ها اشاره کرد که این شهروندان در این مدت سختی بسیاری را متحمل شده اند و برای رفع مشکل آن ها شهرداری باید اقدامی انجام دهد.
هرچند با گذشت بیش از یک ماه از حادثه، نه تنها شهرداری بلکه فرمانداری اهواز و استانداری خوزستان هنوز نتوانسته اند این خانواده ها را سروسامان دهند.
فرماندار اهواز اسکان خانواده های آسیب دیده حادثه انفجار باغ شیخ را در چارچوب وظایف فرمانداری ندانست و اظهار کرد: با وجود این، در حال تأمین خانه برای اسکان حادثه دیدگان هستیم و تاکنون سه باب منزل برای تحویل به خانواده های آسیب دیده، آماده شده است.
وی با بیان اینکه وظیفه اسکان خسارت دیدگان در این گونه حوادث به عهده هیچ نهادی نیست، ادامه داد: تشکیلاتی برای اسکان افرادی که در حادثه خانه خود را از دست بدهند وجود ندارد و در این ماجرا  خسارت دیدگان خیابان شیخ باید منتظر بمانند تا مقصر اصلی شناخته شود و پس از آن با دریافت خسارت برای خود سکونتگاهی تأمین کنند.
اسماعیل ارزانی بیرگانی گفت: از دادگاه خواسته ایم که در روند رسیدگی به این پرونده سرعت عمل داشته باشد.

برای تأمین خانه از شرکت ها و سازمان ها کمک گرفتیم
وی با بیان اینکه اقدامات فرمانداری در این زمینه خارج چارچوب ها است، افزود: زمانی که از من رسیدگی به وضعیت اسکان حادثه دیدگان را خواستند فقط ۵ خانواده را مستحق دریافت خانه معرفی کردند که ۳ خانه آماده شده و ۲ خانه دیگر هم در حال آماده سازی است.

ارزانی بیرگانی با اشاره به محل تأمین بودجه سه خانه تهیه شده برای اسکان خانواده های حادثه دیده، گفت: برای تأمین مکان اسکان خانواده ها نیازمند اعتبار هستیم و برخی شرکت ها و سازمان ها کمک گرفتیم تا خانه هایی را برای اسکان در اختیار ما قرار دهند.

وی در خصوص اولویت اسکان خانواده های حادثه دیده گفت: دادگاه مشخص می کند که منازل تحت اختیار کدام خانواده ها قرار گیرد و ما نیز به همان افراد تعیین شده تحویل می دهیم.

خسارت دیدگان تا صدور رأی دادگاه صبر کنند

همچنین غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در خصوص ارگانی که مسئولیت رسیدگی به اینگونه مشکلات را دارد، گفت: اگر حادثه ای بحرانی رخ دهد، اسکان به عهده مدیریت بحران است اما از آنجا که این حادثه در وضعیت بحرانی قرار نمی گیرد، کمک به آن ها در هیچ نهادی تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه توانایی اسکان دائم برای ۶ ماه یا یک سال را نداریم ادامه داد: در اینگونه موارد با تشخیص دادگاه مقصر اصلی باید تمام هزینه هایی را که افراد متحمل شده اند، جبران کند.

شریعتی تنها راه حل این مشکل را پرداخت تسهیلات به این خانواده ها دانست و گفت: ما می توانیم از این طریق به حادثه دیدگان کمک کنیم تا به زندگی عادی خود بازگردند.

پرونده همچنان در مرحله بازپرسی است

گفتنی است در این حادثه ۸ خانواده اهوازی بی خانمان شدند.

واحد دهکردی سرپرست یکی از این خانواده ها که مدتی است خانواده خود را در منزل یکی از اقوام اسکان داده، گفت: توانایی پرداخت اجاره منزل را ندارم و از طرفی مراحل رسیدگی پرونده شکایت به کندی پیش می رود.

وی با بیان اینکه پرونده همچنان در مرحله بازپرسی است، افزود: بنابر اظهارات مسئولان بازپرسی این پرونده پیچیده ای است و با توجه به بالا بودن تعداد شاکیان هنوز تکمیل نشده است.

دهکردی تأکید کرد: به دنبال مقصر و خسارت نیستیم بلکه مشکل اصلی ما بلاتکلیفی است که من و خانواده ام در آن قرار گرفته ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.