عبداله‌زاده مهنه-واتیکان با «مجرمانه» خواندن انتشار کتابی حاوی افشاگری اسناد داخلی خود درباره جنگ قدرت میان رهبران مذهب کاتولیک، هشدار داد که علیه عاملان این اقدام به مجامع قضایی شکایت خواهد کرد.

افشای رسوایی «واتی‌لیکس» خشم واتیکان را برانگیخت

بر پایه گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «فدریکو لومباردی»، سخنگوی واتیکان، در بیانیه‌ای این کتاب را اثری «واقعاً هتاکانه» خواند که «آشکارا ویژگی‌های یک اقدام مجرمانه را داراست». وی افزود که واتیکان به عاملان «سرقت»، دریافت و چاپ اسناد پی خواهد برد. لومباردی هشدار داد که واتیکان برای اجرای عدالت از کمک‌های بین‌المللی و احتمالاً کمک دستگاه قضایی ایتالیا بهره خواهد گرفت.
پاپ «بندیکت شانزدهم»، رهبر کاتولیک‌های جهان، پیش از این کمیته‌ای را مسئول تحقیق درباره رسوایی «واتی‌لیکس» کرده بود. این رسوایی ناظر به انتشار یادداشت‌هایی مبنی بر فساد و سوء مدیریت در واتیکان و مشاجرات درونی بر سر هماهنگی با معیارهای بین‌المللی پول‌شویی است که چند ماه قبل افشا شده است.
واتیکان پیش از این نیز به جیانلوئیجی نوتزی مبنی بر شکایت قضایی علیه وی هشدار داده است. این روزنامه‌نگار ایتالیایی در ماه ژانویه نامه‌هایی را از «کارلو ماریا ویگانو»، فرد شماره دوی پیشین واتیکان و سفیر کنونی واتیکان در آمریکا، منتشر کرد که وی در آنها از پاپ خواسته بود او را به خاطر فساد مالی از سمت خود برکنار نکند. این فساد مالی میلیون‌ها یورو برای واتیکان هزینه داشته است.
نویسنده کتاب «حضرت اقدس» در سال 2009 نیز با انتشار کتاب «شرکت سهامی واتیکان»، با استناد به اسناد لو رفته، به افشاگری درباره فعالیت‌های مبهم بانک واتیکان پرداخته بود. وی درباره کتاب جدید خود گفته است که منابعی در داخل واتیکان اسناد باارزشی در اختیار او قرار داده‌اند که بیشتر آنها جدید هستند و بسیاری از آنها نکاتی منفی درباره کاردینال «تراچیزیو برتونه»، وزیر خارجه واتیکان، مطرح می‌کنند.
بیشتر این اسناد مربوط به ایتالیا هستند که از آن جمله می‌توان به رسوایی مربوط به سردبیر پیشین روزنامه کنفرانس اسقف‌های ایتالیا در سال 2009 و افشای ضیافت شام پاپ با رئیس‌جمهور ایتالیا اشاره کرد. این اسناد همچنین از نامه‌ای در سال 2011 پرده برداشته‌اند که در آن، «برونو وسپا»، مجری معروف تلویزیونی ایتالیا، چکی به مبلغ 10 هزار یورو به عنوان کمک‌های خیریه برای پاپ فرستاده و در عوض از او درخواست دیدار خصوصی کرده است.
اما این اسناد حقایقی درباره روابط خارجی واتیکان هم افشا کرده است که از آن جمله می‌توان به ارسال پیام‌های خصوصی سفارت‌خانه‌های واتیکان در چندین کشور از جمله بیت‌المقدس و کامرون به وزارت‌های خارجه این کشورها اشاره کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.