اصفهان- بیش از ۶ سال از وعده ساخت شبکه فاضلاب در «روشن دشت» و محله‌های اطراف آن می‌گذرد، اما هنوز مسؤولان توجه کافی به این نقطه از شهر ندارند.

بوی تعفن فاضلاب اهالی «روشن دشت» را آزار می‌دهد

قدس آنلاین -  طی سه سال اخیر که خبرنگار ما موضوع فاضلاب روشن دشت را برای رفع مشکلات مردم ساکن در این منطقه پیگیری و تاکنون چندین مرتبه گزارش‌هایی از روند پیگیری مسؤولان برای ساخت شبکه فاضلاب روشن دشت تهیه کرده، هنوز گام جدی در این باره برداشته نشده است.

خبرنگار ما هفته گذشته، بار دیگر به روشن دشت رفت تا از وضعیت فاضلاب این منطقه گزارشی تهیه کند، اما در کمال ناباوری روان شدن فاضلاب در کوچه پسکوچه‌های روشن دشت و حتی رسوخ آن به زیرزمین منازل مسکونی ساکن این شهرک را مشاهده کرد.

یکی از ساکنان منطقه روشن دشت به خبرنگار ما می‌گوید: سال‌هاست که ساکنان روشن دشت و چند منطقه اطراف آن از نبود شبکه فاضلاب در رنج هستند و فاضلاب منازل به سمت خیابان اصلی سرازیر می‌شود، گاهی با همین فاضلاب‌ها فضای سبز، زمین‌های کشاورزی و بلوار وسط خیابان‌ها را هم آبیاری می‌کنند!

فراستی می‌افزاید: شب‌ها گروهی برای کسب درآمد بیشتر فاضلاب‌ها را به وسیله تانکر به زمین‌های کشاورزی اطراف روشن دشت می‌برند و آنجا سرازیر می‌کنند، حتی فیلمی هم از این انتقال فاضلاب گرفتیم و به شبکه بهداشت منطقه نشان دادیم، اما گویی قرار نیست، هیچ وجدانی برای سلامت مردم به درد آید.

این شهروند روشن دشتی ادامه می‌دهد: فاضلاب به زیرزمین منازل ما هم وارد شده و بوی تعفن همه جا را فراگرفته است، البته بتازگی شهرداری به صورت زیرزمینی لوله‌ها و پمپ‌هایی را برای انتقال پساب فاضلاب به کانال روشن دشت نصب کرده است.

یکی دیگر از ساکنان روشن دشت هم به خبرنگار ما می‌گوید: این منطقه زیر نظر شهرداری منطقه ۴ اصفهان است؛ به این معنا که همان عوارضی را که شهروندان مناطق بالا شهر اصفهان پرداخت می‌کنند، شهروندان روشن دشت نیز می‌پردازند، اما تفاوت ارایه خدمات شهری به ما نسبت به ساکنان مناطق برخوردار اصفهان از زمین تا آسمان است.

وی اضافه کرد: بخشداری در گذشته، کانال‌کشی، زهکشی و دفع آب‌های سطحی در روشن دشت و شهرک زاینده رود را به صورت ناتمام رها کرده و در این مدت برخی از اهالی این شهرک خروجی شبکه فاضلاب خود را به صورت خلاف به خط زهکشی متصل کرده‌اند که به همین دلیل در کنار معابر این محدوده بوی تعفن فاضلاب ایجاد شده است.

این شهروند می‌افزاید: هر سال مسؤولان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان وعده ساخت شبکه فاضلاب می‌دهند، اما هنوز اقدامی اساسی را شاهد نبوده‌ایم.

۳۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است

در این باره مدیرآب و فاضلاب منطقه یک شهر اصفهان در گفت‌وگو با «قدس» با تأیید بر اینکه محور شرق اصفهان هنوز فاقد شبکه فاضلاب است، می‌گوید: براساس مطالعات و طراحی‌های انجام شده، منطقه‌های روشن دشت، دنارت، کانال ردان، فیزدان، پینارت، روشن شهر، شهرک زاینده‌رود، ارغوانیه و روستای سمسور در مجموع به ۱۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب نیاز دارند که از ابتدای منطقه سالن همایش‌های بین‌المللی اجلاس سران آغاز و به خیابان شریعتی و خوراسگان منتهی می‌شود.

ساخت شبکه فاضلاب روشن دشت ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهدسعید توکلی با اشاره به اینکه در این مناطق حدود ۵۰ هزار نفر ساکن هستند که شامل ۳ هزار انشعاب (که هر انشعاب ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد) می‌شود، می‌افزاید: برای روشن دشت پنج کیلومتر خط انتقال فاضلاب طراحی شده که یک ایستگاه پمپاژ و ۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب دارد و جمعیتی نزدیک به ۵ هزار نفر را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد که البته اجرای این شبکه در روشن دشت و ۹ محله اطراف آن براساس برآورد سال جاری حداقل ۳۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که باید افزون بر استفاده از منابع داخلی، از بودجه‌های عمرانی نیز باید بهره‌مند شود تا مدت زمان اجرای آن کوتاه شود.

وی با اشاره به پیشرفت پنج درصدی پروژه اجرای شبکه فاضلاب روشن دشت، تصریح می‌کند: با توجه به وسعت انجام کار و میزان اعتبار مورد نیاز آن، پیش‌بینی می‌شود، اجرای این طرح چند سال زمان ببرد که مدت اجرای آن بستگی به تأمین و تحقق اعتبار از منابع مالی دارد.

توکلی با بیان اینکه تأمین منابع مالی این پروژه به عهده دولت است، اضافه می‌کند: درصورت تأمین اعتبار این پروژه و حمایت معاونت عمرانی استانداری اصفهان سرعت پیشرفت پروژه راضی کننده و اجرای شبکه فاضلاب در این منطقه سه سال طول خواهد کشید.

وی ادامه می‌دهد: وزیر نیرو هنگام ارسال بودجه این نوید را به شرکت‌های آب وفاضلاب داد که سال آینده سال شکوفایی این شرکت‌هاست و بودجه خوبی در سال ۹۶ به شرکت‌های آبفا تخصیص می‌یابد، پس ما هم براساس قول وزیر این نوید را به ساکنان روشن دشت و شهرهای اطراف آن می‌دهیم که سال آینده اعتبار شبکه فاضلاب تأمین و حداکثر تا سه سال آینده یعنی تا سال ۱۴۰۰ فاضلاب این نقطه از شهر اصفهان نیز آماده بهره برداری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.