اوضاع بغرنج انسانی و میدانی داعش بعلاوه نقاط قوت ارتش عراق این رویکرد را ایجاد کرده که داعش در آستانه فروپاشی کامل در عراق قرار دارد و آزاد سازی بخش غربی موصل و شهر الحویجه آخرین قطعه‌های این پازل را شکل می‌دهد.

آیا داعش در آستانه فروپاشی در عراق است؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، شهر موصل در حال حاضر صحنه جنگ سرنوشت‌ساز بین گروهک تروریستی داعش از یک طرف و ارتش عراق و یگان‌های نظامی و امنیتی تحت امر آن از طرف دیگر است. بعد از بازپس‌گیری و تسلط کامل ارتش بر سواحل سمت چپ این شهر و بخش شرقی آن، این یگان‌ها خود را برای تسلط بر سمت راست یا بخش غربی شهر آماده می‌کنند تا به این ترتیب مسیر آزادسازی دومین شهر بزرگ عراق بعد از بغداد مهیا شود. شهری که ابوبکر البغدادی سرکرده داعش آن را به عنوان پایتخت این گروه تروریستی در عراق و شام اعلام کرده بود.

دولت عراق تصمیم گرفته است کنترل این شهر را در اختیار بگیرد. در همین رابطه درگیری‌های هجومی گسترده‌ای صورت گرفته که از طریق آنها بخش عمده‌ای از استان‌های مرکزی کشور آزاد سازی شدند. شکی نیست که بسیاری از این عملیات‌ها با سختی‌ها و خطرات گسترده‌ای مواجه بوده و گروه تروریستی داعش به سختی در برابر این عملیات مقاومت می‌کنند و تلاش گسترده ای برای حفظ این مواضع استراتژیک نشان می‌دهد. گروهی که زمانی از رود دجله تا شمال بغداد و سامرا و تکریت و بیجی و الشرقاط و القیاره پیشروی کرده بود و در سواحل فرات نیز از فلوجه تا الرمادی و هیت و حدیثه را تا مرزهای سوریه در اختیار داشت.

درست است که داعش مناطق حیاتی در اطراف دجله و فرات را از دست داده است، اما در حال حاضر موجودیت این گروه تروریستی بعد از درگیری‌های اخیر برای آزادسازی موصل در شمال این کشور در معرض امتحان قرار گرفته است. درگیری‌هایی که بزرگترین و وسیع ترین درگیری‌ها بر ضد این گروه تروریستی به شمار می‌رود. درگیری‌های موصل تنها یک جنگ مستقل نیست که شهر موصل را با عنوان شهر استراتژیک حاضر در شمال عراق مدنظر قرار داده باشد، بلکه با درگیری دیگری همراه است که اهمیتی کمتر از آزاد سازی موصل ندارد. این حمله موفق که نیروهای الحشد الشعبی آن را انجام داده‌اند، در محور جنوب غربی موصل حد فاصل مرزهای القیاره و الشوره تا رسیدن به مرز شهر موصل و فرودگاه تلعفر و ورودیهای شهر سنجار صورت گرفته است که تحت کنترل عناصر پیشمرگه قرار دارد. به این ترتیب آیا می‌توان گفت که داعش به صورت کامل در عراق شکست خورده و توانمندی‌های میدانی و نظامی خود را از دست داده، یا اینکه در آینده می‌تواند بار دیگر گسترش پیدا کرده و یگان‌های نظامی خود را سامان‌دهی کند؟

در بررسی ابعاد میدانی و جغرافیای نقشه توزیع داعش در شرایط کنونی در عراق بعد از شکست احتمالی در تمامی شهر موصل به نظر می‌رسد که داعش اغلب مواضع خود در مرکز و غرب و شمال عراق را از دست داده است. به این ترتیب می‌توان گفت که اوضاع نظامی داعش در شرایط کنونی به صورت زیر است.

- داعش به صورت متوالی در اکثر درگیری‌هایی که وارد آن شده، شکست خورده و تعداد زیادی از نیروهای با تجربه خود از عوامل خارجی گرفته تا انتحاری ها را از دست داده‌ است. این عناصر موتور محرک عملیات‌های هجومی و دفاعی گذشته داعش بوده اند.

- هم‌زمان با مرور زمان امکانات این گروه تروریستی در تجهیز نیروهای خود کاهش پیدا کرده است. این موضوع به علت محاصره تحمیل ‌شده بر ضد آن است. داعش در طول مدت و به علت درگیری‌های متوالی که وارد آن شده ، بیشتر توانمندی‌ها و امکانات خود را از دست داده و نتوانسته این خسارت‌ها را جبران کند.

- داعش بیشتر اتاق‌های عملیات تحت مدیریت خود در درگیری های میدانی و نظامی و تروریستی را از دست داده است، به این ترتیب این گروه تروریستی ، قدرت گذشته خود برای تسلط بر رهبری درگیری‌ها را از دست داده است، قدرتی که در زمان آغاز توسعه این گروه تروریستی یکی از ویژگی‌های آن به شمار می‌رفت.

- براثر پیشروی ‌های صورت گرفته، یگان‌های تحت امر داعش در موصل و غرب آن از مرکز نینوای غربی و اراضی سوریه بویژه کانون حضور تروریست ها درالرقه جدا افتاده اند.

- یگان‌های داعش در موصل همچنین از سایر مناطق تحت سلطه این گروه تروریستی در غرب الانبار واقع در امتداد مرزهای عراق با سوریه بین دو شهر القائم عراق و البوکمال سوریه دور افتاده اند. شهرهایی که می توانست آنها را به دیرالزور متصل کند.

از نظر تحولات میدانی و نظامی، شرایط سخت داعش به این صورت است. از سوی دیگر می‌توان گفت که آمادگی عملیاتی و لجستیکی یگان‌های عراقی اخیراً شاهد این نکات مثبت بوده است:

- بعد از اینکه یگان‌های عراقی سخت‌ترین درگیری‌ها را در طی تقریبا چهار سال گذشته با گروهک آموزش دیده و سرسخت داعش پشت سر گذاشتند ، توانمندی‌های مهمی را بدست ‌آورده اند که سطح مبارزاتی آنها را به صورت کلی افزایش داده است.

- اخیراً توانمندی‌های اکثر یگان‌های عراقی با سلاح‌های پیشرفته و مدرن تقویت شده و این روند در فعال سازی توان نیروهای زمینی و هوایی عراق مؤثر بوده است.

- یگان‌های عراقی به صورت کلی و یگان‌های مبارزه با تروریسم به صورت خاص تجربه زیادی در مبارزه با عملیات تروریستی داعش به ویژه نحوه تعامل با خودروهای بمب‌گذاری شده و عوامل انتحاری گروه‌های تروریستی کسب کرده اند.

چیزی که در مرحله اخیر قابل توجه به نظر می‌رسد، ظرفیت اطلاعاتی یگان‌های مبارز عراقی است، این ظرفیت از طریق عنصر انسانی در اماکن تحت حضور داعش از طریق اطلاعات دقیق از نقاط حضور و استقرار نیروها و رهبران و مسئولان داعش تقویت شده است. بخشی از این توانمندی نیز حاصل استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته رصد و نظارت و شنود از طریق دستگاه‌های پیشرفته و هواپیماهای بدون سرنشین است که دولت عراق اخیراً به آنها دست پیدا کرده است.

نکته پایانی اینکه از میان نکات مثبتی که ارتش عراق و یگان‌های تحت امر ارتش امروز از آن برخوردار هستند  و براساس شرایط بغرنج و نابسامانی که داعش در ابعاد میدانی و نظامی و انسانی با آن مواجه است ، می‌توان گفت که این گروهک تروریستی به گروهی شکست خورده در عراق تبدیل شده است و یگان‌های داعش در آستانه فروپاشی کامل قرار دارند. در این میان تنها پیگیری دقیق و نهایی برنامه‌های وضع شده جهت تکمیل آزادسازی مسیر فرات تا شهر القائم در مرزهای سوریه و بازپس گیری منطقه الحویجه در جنوب کرکوک کافی است تا داعش در عراق ریشه کن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.