علما و مراجع عظام تقلید ضمن تسلیت حادثه پلاسکو، خواستار جبران خسارت‌ها و پیشگیری از این حوادث در کشور شدند.

تاکید علما و مراجع بر جبران خسارت‌های حادثه پلاسکو

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌ الله ناصر مکارم شیرازی امروز (2 بهمن) در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم به حادثه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران اشاره کرد و گفت: در ابتدا با همه بازماندگان و قربانیان این حادثه تسلیت گفته و ابراز همدردی می کنیم.

وی گفت: از خداوند می خواهیم که مشکلات این افراد را برطرف چرا که این حادثه دردناکی بود و به همه افرادی که در این حادثه به آنها صدمه وارد شد، تسلیت می گوییم.

این مرجع تقلید با اشاره به شهادت آتش نشانان گفت: در حادثه ساختمان پلاسکو شماری از آتش نشانان جان خود را از دست دادند و عده ای هم مجروح شدند و سرمایه ها هم از بین رفت.

آیت ‌الله مکارم شیرازی گفت: باید خسارت حادثه دیدگاه این ساختمان جبران شود و مسئولان باید در کنار اینکه با بازماندگان این حادثه همدردی می‌کنند، به فکر جبران خسارت حادثه دیدگان هم باشند.

وی با بیان اینکه این حادثه در نوع خود بی سابقه و کم سابقه بود گفت: نباید بی احتیاطی در کارها باشد و شنیده شده که حتی کپسول های آتش نشانی در این ساختمان هم خالی بوده است.

این مرجع تقلید گفت: باید تمهیداتی توسط مسئولان اندیشیده شده تا از وقوع چنین حوادثی جلوگیری شود و باید مکان های غیر قابل استفاده تخریب و بافت های فرسوده بازسازی شود تا شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم.

حادثه دلخراش پلاسکو بر قلب همگان سنگینی می‌کند
 آیت‌الله شبیری زنجانی نیز در پیامی به مناسبت حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو تصریح کرد: حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو که در آن گروهی از بهترین فرزندان این مرز و بوم جان خویش را از دست دادند بر قلب همگان سنگینی می‌کند.

اینجانب این مصیبت دردناک را به محضر  شریف امام عصر عجل الله تعالی فرجه و ملت صبور ایران به ویژه خانواده‌های داغدار و خانواده بزرگ فداکار و جان بر کف آتش نشان تسلیت گفته از درگاه احدیت برای جان باختگان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل خواستارم.

مرگ مسیری است که هیچ کس را از پیمودن آن گریزی نیست و خوشا به آنان که با چنین رشادت و شجاعتی این مسیر را پیمودند و چنین سرانجام غبطه انگیزی را برای خود رقم زدند.

از پیامبر خاتم «صلی الله علیه و آله» روایت شده است: «مَن رَدَّ عَن قَومٍ مِنَ المُسلِمینَ عادِیةَ ماءٍ أو نارٍ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ». (کافی ج2 ص 164، ج5 ص 55) و بر طبق روایتی دیگر از آن حضرت این شخص پاداش شهید دارد.

بی تردید اجر شهید نصیب آتش نشانان حادثه پلاسکو خواهد شد
پیام آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز به این شرح است:
 حادثه دردناک آتش سوزی یکی از ساختمان‌های تهران و جان باختن عده‌ای از هموطنان موجب تأسف عمیق اینجانب شد.

در ادامه پیام این مرجع تقلید آمده است: بی تردید به پاس خدمات و زحمات و مجاهدت‌های این عزیزان اجر شهید نصیبشان خواهد شد. اینجانب ضمن تسلیت و طلب صبر جمیل برای خانواده داغدار درگذشتگان، آرزوی سلامتی و شفای عاجل مصدومان این حادثه را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

امیدواریم دیگر شاهد این حوادث ناگوار نباشیم
پیام آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی نیزبه این شرح است:
ضایعه اسفناک حادثه پلاسکو موجب جریحه‌دار شدن قلب ملت شریف ایران و اینجانب و همه دلسوزان شد .
 رشادت و دلاوری آتش‌نشانانی که برای نجات جان هموطنان خود دل به آتش زده و در این راه سختی‌ها را تحمل کرده و برخی نیز در راه آن جان خود را از دست داده‌اند، در ذهن ملت ایران باقی خواهد ماند.

تصور غصه‌ها و دردهایی که خانواده عزیزان آتش‌نشان که جان خود را از دست داده‌اند برای اینجانب ناراحت کننده و سخت است، لکن همه ما باید در راه مشیت الهی تسلیم بوده و به فضل پروردگار امیدوار باشیم.

امید است که با فضل الهی و تلاش مسوولین محترم کشوری و همیاری همه دست‌اندرکاران شاهد این حوادث ناگوار در آینده نباشیم.

اینجانب با امید به رحمت واسعه الهی تردید ندارم که جان باختگان این حادثه غریق رحمت الهی هستند و به مادران و همسران بازمانده این افراد تسلیت گفته و صبر و اجر جزیل را برای آنان مسئلت می‌کنم.

پیشگیری از وقوع  حوادث دردناکی مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت صحیح می‌باشد
پیام آیت الله محمد یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز به این شرح می باشد:
 حادثه تلخ و حزن انگیز ساختمان پلاسکو و مصدومیت و جان باختن تعدادی از مردم و ماموران فداکار و ایثارگر آتش‌نشان موجب غم و اندوه فراوان گردید.


در این حادثه غم‌انگیز، شجاعت و شهامت مردانی فداکار که در عمق حادثه و شعله‌های آتش مجاهدت می‌کردند نشان از غیرت و ایمان و از جان گذشتگی آتش‌نشانان دلاور این سرزمین داشت.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن عرض تسلیت شهادت جان‌باختگان و طلب عافیت برای مصدومان این حادثه دلخراش، با خانواده‌ها و بازماندگان این حادثه ابراز همدردی می‌کند و از مسئولین امر می‌خواهد تمام همت و تلاش خود را معطوف به نجات و امداد‌رسانی به مفقودان و مجروحان نموده و با تفقد از کسانی که در این حادثه متحمل خسارت و زیان شده‌اند موجبات تسکین و کاهش آلام آنها را فراهم کند.

بی شک تلاش برای پیشگیری از وقوع چنین حوادث دردناکی مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت صحیح می‌باشد تا راه تکرار بر این وقایع دردناک و خطرناک بسته شود.

ان شاء‌الله خداوند تمام مجاهدت‌ها و خدمات نیروهای امداد‌رسانی را قبول و رحمت واسعه خود را نصیب روح بلند شهدای افتخار آفرین آتش‌نشان گرداند.

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای پیشگیری از وقوع حوادث
 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با صدور پیامی شهادت تعدادی از آتش‌نشانان را در حادثه پلاسکو به شرح زیر تسلیت گفت.

حادثه تلخ و حزن انگیز ساختمان پلاسکو و مصدومیت و جان باختن تعدادی از مردم و ماموران فداکار و ایثارگر آتش‌نشان موجب غم و اندوه فراوان شد.

در این حادثه غم‌انگیز شجاعت و شهامت مردانی فداکار که در عمق حادثه و شعله‌های آتش مجاهدت می‌کردند نشان از غیرت و ایمان و از جان گذشتگی آتش‌نشانان دلاور این سرزمین داشت.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن عرض تسلیت شهادت جان‌باختگان و طلب عافیت برای مصدومان این حادثه دلخراش، با خانواده‌ها و بازماندگان این حادثه ابراز همدردی می‌کند و از مسوولین امر می‌خواهد تمام همت و تلاش خود را معطوف به نجات و امداد‌رسانی به مفقودان و مجروحان کرده و با تفقد از کسانی که در این حادثه متحمل خسارت و زیان شده‌اند موجبات تسکین و کاهش آلام آن‌ها را فراهم کند.

بی شک تلاش برای پیشگیری از وقوع چنین حوادث دردناکی مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت صحیح است تا راه تکرار بر این وقایع دردناک و خطرناک بسته شود.

ان شاء‌الله خداوند تمام مجاهدت‌ها و خدمات نیروهای امداد‌رسانی را قبول و رحمت واسعه خود را نصیب روح بلند شهدای افتخار آفرین آتش‌نشان گرداند.

منبع:شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.