شبکه خبری آمریکایی در گزارشی از تهران نوشت: در تهران برای اهالی این شهر چندان فرقی نمی‌کند که چه کسی رییس جمهور آمریکا باشد و از نگاه آن‌ها هرکه در قدرت باشد همان چشم انداز را در قبال ایران خواهد داشت

سی ان ان: اکثر تهرانی‌ها، روسای جمهور آمریکا را مثل هم و ضد ایران می‌دانند

به گزارش قدس آنلاین، خبرنگار شبکه خبری «سی‌ان ان» روز جمعه با حضور در تهران، پایتخت ایران به بررسی دیگاه اهالی پایتخت نسبت به روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا پرداخت.

 این خبرنگار در آغاز گزارش خود نوشت: در حالی‌که دونالد ترامپ آماده تحلیف به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا در واشنگتن دی سی می‌شد، بیش از 6 هزار مایل دورتر در تهران مردم این شهر در مراسم معمول نماز جمعه دور هم جمع شده بودند.

به نوشته سی ان ان، در بین این اهالی علاقه و باوری به فرمانده کل قوای آمریکا وجود ندارد، بلکه در عوض آن‌ها نسبت به سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و نقش این کشور در سوریه انتقاد می‌کردند.

بر اساس این گزارش، یک جوان ایرانی در حالی‌که چفیه شبیه به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب را برگردن داشت، گفت: «آمریکا از آغاز سیاست‌های خصمانه‌ای در قبال ایران داشته است. فرقی نمی‌کند که  چه کسی رییس جمهور آمریکا باشد. هر که در قدرت باشد همان چشم انداز را در قبال ایران خواهد داشت.»

خبرنگار سی ‌ان ان نوشت: نمایشگاه‌ها و تاسیسات ورزشی در مرکز تهران  شعارهای معمول «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» مشاهده می‌شود اما موضوع اصلی در اذهان بسیاری از حاضران نماز جمعه آینده توافق اتمی بین ایران با آمریکا و دیگر کشورها بود.

این در حالی است که ترامپ توافق ایران را «بد» نامیده و خواهان مذاکره مجد درباره آن است. هرچند که دولت ایران نیز این ایده را رد کرده و «حسن روحانی» رییس جمهور تاکید کرده که هیچکس نمی‌تواند شرایط توافق را لغو یا آن‌را تغییر دهد.

خبرنگار این شبکه با اشاره به تاریخچه ای از روابط سرد دو جانبه می‌نویسد: برخی حاضران نماز جمعه تهران بر این باورند که ترامپ بلوف می‌زند.

 یک شهروند تهرانی شاغل در بانک مرکزی می‌گوید: «رییس جمهور جدید آمریکا حرف‌های بسیار زده اما مطمئنم که آن‌ها را پیگیری نمی‌کند.»

از دیدگاه این رسانه آمریکایی، مردم ایران نگران سخنان تند و جدی ترامپ  درباره کشور خود هستند.

برخی دیگر از شهروندان تهرانی که جمعه بعداظهر در کافه‌ای در جنب دانشگاه تهران مشغول نوشیدن چای هستند با انتقاد شدید از ترامپ  او را «دیوانه» می‌نامند.

یک مرد جوان در این زمینه می‌گوید: «به نظر می‌رسد که این مرد دیوانه است. فکر می‌کنم او دیوانه است.»

البته برخی دیگر نیز عنوان می‌کنند که شرایط در حال بهبود بوده اما اینک تغییر کرده است. یک دانشجوی تهرانی می‌گوید: «به ویژه با روی کار آمدن روحانی وضعیت واقعا بهبود یافت اما حس می‌کنم با ترامپ وضعیت موجود بدتر شود. این وضعیت می‌تواند دوباره بدتر نیز شود.»

گزارشگر سی ان ان سپس به سراغ یک فیزیکدان ساکن تهران رفت.

این شهروند تهرانی با بیان این‌که دولت‌های واشنگتن و تهران روزی کنار هم باشند به او می‌گوید: «من به روحانی رای دادم زیرا خواهان توافق اتمی بودم. ما نیاز به تفاهم و دیپلماسی بیشتر و کشمکش کمتر داریم.»

تحلیلگران و سیاستمداران سخنان قبلی ترامپ را بیشتر لفاظی می‌دانند و می‌گویند که صبر کرده تا عمکرد ترامپ در کاخ سفید را نظاره گر باشند.
«محمد مرندی» استاد مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران گفت: «آن‌ها چندان جدی صحبت نمی‌کنند. اگر ترامپ در توافق ایران جدی باشد، ‌ممکن است پشت پرده اتفاقاتی رخ دهد. اما اگر فکر می‌کند که ایران امتیازی به آمریکا می‌دهد، محاسبات اشتباهی کرده است.»

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.