۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 495241

وقوع هر حادثه ای در جامعه می تواند با بازتاب ها و عکس العمل های متفاوت و مختلفی همراه باشد و گویاترین مثال برای این مدعا فرو ریختن ساختمان پلاسکو بود و عکس العمل های پس از آن بود.

عباسعلی سپاهی یونسی: وقوع هر حادثه ای در جامعه می تواند با بازتاب ها و عکس العمل های متفاوت و مختلفی همراه باشد و گویاترین مثال برای این مدعا فرو ریختن ساختمان پلاسکو بود و عکس العمل های پس از آن بود.

با پیگیری خبری این ماجرا به مجموعه متفاوتی از واکنش ها رو به رو شدیم که هنوز هم ادامه دارد. یکی از عکس العمل ها نیز این درخواست از طرف یک معلم بود که آن را عصر جمعه در یکی از گروه های  مجازی خواندم. "من فردا زنگ اول با دانش آموزانم در خصوص رفتار شهروندی در برابر حوادث و نحوه عبور از بحران ها و رفتار نابهنجار بعضی ها صحبت خواهم کرد. فردا شنبه زنگ اول، فداکاری و از خود گذشتگی." این متن معلمی خوش فکر است که در این بلبشوی اظهار نظرهای درست و نادرست پیشنهاد معقولانه ای ارایه کرده است و این پیشنهاد از آن جا دارای اهمیت است که بارها و بارها شنیده ایم: "العلم فی صغر کالنقش علی الحجر" علمی که در کودکی آموخته شود، مثل نقشی است که بر سنگ کنده می‌شود و ماندگار خواهد ماند. متخصصان همیشه بر این نکته تاکید داشته اند آن چه ما در کودکی به کودکانمان بیاموزیم می تواند آینده آن ها را بسازد و این آموختن می تواند گاهی یاد دادن شکل درست یک رفتار و یا یک وظیفه باشد.

من این یاد دادن را به چشم خودم بارها و بارها در رفتار فرزندم دیده ام. حساسیتی را که درباره برخی از موضوعات و از جمله مهربانی با حیوانات و یا مهربانی با محیط زیست داشته ام با حرف و البته همراه با رفتار درست به او منتقل کرده ام و حالا نتیجه این شده است که نمی توانم یک زباله کوچک را جلو چشم او حتی در بیابانی خشک و خالی رها کنم.

ما به رفتارهای جمعی از جنس رفتار این معلم بسیار نیازمندیم. ایجاد حساسیت و نشان دادن روش درست برخورد و به اشتراک گذاشتن بحث هایی از این دست با کودکان امروز و مردان و زنان فردا و ایجاد حساسیت در آن ها می تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. از طرفی دیگر، در مدارس همیشه شاهد این کوشش بوده ایم که مجموعه ای از محفوظات را به دانش آموزان منتقل کنیم و از او بخواهیم طوطی وار آن ها را به ما پس بدهد و کمتر به حوزه هایی از این دست وارد شده ایم که  با دانش آموزان وارد بحث و گفت و گو در موضوعاتی مشابه واقعه غم انگیز پلاسکو به طور گسترده بشوم.

نمی دانم پیشنهاد معلم خوش فکر دیروز در مدارس ایران تا چه اندازه عملی شد اما خوشحالم که به این سوی حرکت می کنیم که دغدغه برخی از معلمان این کشور تنها این نیست که به دانش آموزان خود مجموعه ای از دانسته هایی را منتقل کنند که در کتاب های درسی آن ها آمده است. با تاملی در این درخواست به این نتیجه می رسیم اگر امروز کودکان ما رفتار درست شهروندی را در مواجهه با اتفاقات مختلف بیاموزند، فردا عامل برخی از نابهنجاری ها و نشان دادن برخی از عکس العمل های نابهنجار نخواهند بود و از طرفی امید به این خواهد بود که در مقابل نابهنجاری هایی که می بیند نیز رفتاری بهنجار از خود ارایه دهند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.