ترکیه پس از درک این نکته که سرنگونی نظام سوریه در سایه مداخله نظامی روسیه امری ناممکن است و سیاست های آن در حمایت از مخالفین مسلح، تهدیدی برای تمامیت ارض خود است، تصمیم به عقب نشینی گرفت.

اعتراف ترکیه به مواضع اشتباه خود در قبال سوریه/ چه شد که آنکارا از اصرار بر کناره گیری بشار اسد دست کشید؟!

به گزارش "قدس آنلاین"؛ روزنامه "رأی الیوم" در مقاله ای آورد:‌اذعان «محمد شمشک» معاون نخست وزیر ترکیه به این نکته که «حل بحران سوریه بدون در نظر گرفتن بشار اسد با توجه به شرایط کنونی امری غیر واقعی به نظر می رسد»، ما را غافلگیر نکرد، چرا که کل سیاست ها و عملکرد دولت او در شش ماه گذشته بازتاب چنین تحولی در عرصه واقعیت است.

«شمشک» همچنین طی مشارکت خود در مجمع «داووس» گفت: بشار اسد مسئول رنج مردم سوریه استف اما ما باید نوعی بینش پراگماتیک و عملی داشته و به واقعیت های میدانی توجه کنیم، اوضاع تغییر ریشه ای یافته و به همین دلیل ترکیه نمی تواند همچنان بر حل بحران سوریه بدون حضور اسد اصرار داشته باشد، چرا که امری ناممکن است».

از نظر ما که چندین دهه است زوایا و ابعاد متخلف سیاست ترکیه را به صورت رسانه ای و آکادمیک مورد بررسی قرار داده ایم، این اعترافات نمی تواند بدون برنامه ریزی قبلی و اعمال نظرهای رسمی شخص اردوغان در چارچوب چرخش ریشه ای ترکیه در پرونده سوریه، مطرح شود، بنا بر این «شمشک» این وظیفه را به عهده گرفته و مجمع جهانی اقتصادی «داووس» را به عنوان پایگاهی برای اعلام این اعترافات برگزیده است، چرا که این مجمع بزرگترین گردهمائی رهبران ارشد، کارشناسان و اصحاب رسانه است.

حضور نمایندگان بیش از بیست گروه مسلح سوری در «آستانه» قزاقستان برای نشست دوجانبه بر سر میز مذاکرات با همتایان دولتی خود تحت نظر ترکیه و روسیه، خود دال بر چنین چرخش ریشه ای در مواضع ترکیه نسبت به بحران سوریه است.

شش سال است که «اردوغان» و گروه های مسلح تحت حمایت او، بر عدم مذاکره با نظام سوریه و بشار اسد تاکید کرده و با استفاده از تمام ابزارهای صلح و جنگ برای سرنگونی این نظام فعالیت می کردند و در حقیقت کسی جرأت بیان طرح گفت و گو را نداشت، زیرا خیانتکار محسوب شده و مستحق مجازات بود.

ترکیه بازیگر اصلی و محوری در بحران سوریه است و پس از درک این نکته که سرنگونی نظام سوریه در سایه مداخله نظامی روسیه امری ناممکن است و سیاست های آن در حمایت از مخالفین مسلح، تهدیدی برای وحدت ارضی و کیان خود می باشد، تصمیم به عقب نشینی گرفت. این عمل او مصداق ضرب المثلی است که می گوید: «چون قادر به شکست آنها نشد، به آنان پیوست».

آنچه مسلم است اینکه متحدان عرب ترکیه که او را به باتلاق بحران سوریه کشیده و توهم احیای امپراتوری عثمانی در قرن بیست و یکم و زعامت امت اسلامی را برای او ترسیم کردند، اکنون با این چرخش ریشه ای و انقلابی در سیاست ترکیه غافلگیر شده و با عذر خواهی اردوغان از روسیه وحشت زده خواهند شد.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.