حدود ۷۳ ساعت از آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکوی ۵۴ ساله و فرو ریختن این ساختمان و دفن دست‌کم ۲۰ آتش نشان می‌گذرد و تلاش‌ها برای یافتن پیکرهای قربانیان و افراد زنده احتمالی ادامه دارد.

 ۵۰ درصد از آوار برداری انجام شده است / پیام تسلیت شورای عالی آموزش و پرورش /  ۱۶ آتش‌نشان زیر آوار هستند / حضور رئیس بنیاد شهید در محل حادثه

 به گزارش «قدس آنلاین»،  ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان‌های بزرگ و تجاری تهران بود که قدمت ۵۳ ساله داشت ولی صبح روز پنجشنبه دچار آتش سوزی گسترده شد. از این ساختمان ۱۷ طبقه به‌ عنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می‌شود.

در زیر آخرین روند اقدامات انجام شده را می‌خوانید:

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران: در کار آوار برداری دقت فدای سرعت نخواهد شد. گروه تجسس همزمان مشغول فعالیت هستند و هر کجا که لازم باشد کار متوقف و به جستجو می پردازند. شهروندان در محل حادثه تجمع نکنند.

برای نخستین بار در مدت زمان آواربرداری ساختمان پلاسکو، بیل‌های مکانیکی موفق شدند در جبهه شمال غربی پیشروی خوبی روی آوارهای ساختمان پلاسکو داشته باشند.

هم‌اکنون «پنج» بیل مکانیکی در منطقه حادثه ساختمان پلاسکو مشغول فعالیت است.

با سرعت گرفتن آواربرداری، دود غلیظ سفید رنگ هم‌چنان از زیر آوارها بلند می‌شود و کار را سخت‌تر کرده است.

 سخنگوی سازمان آتش نشانی: تاکنون نزدیک به ۵۰ درصد از آواربراداری انجام شده است. ستون های سنگین که کار را سخت کرده بودند بریده و جابجا شده اند و کار سرعت بیشتری پیدا کرده است. از ساعت های ابتدایی بامداد دو دستگاه بولدوزر غول پیکر هم وارد میدان شدند و به روند آواربرداری کمک زیادی کردند.

 همچنان پلاسکو می‌سوزد، دود لحظه‌ای قطع نمی‌شود.

در پی شهادت مظلومانه جمعی از دلاورمردان و دریادلان آتش‌نشان در حادثه غم‌انگیز آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، شورای عالی آموزش و پرورش پیام تسلیتی صادر کرد.

در این پیام آمده است: «حادثه غم‌انگیز و تأسف بار آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو و شهادت مظلومانه و جانگداز جمعی از پرسنل خدوم و ایثارگر آتش‌نشان، غمی بزرگ بر دل مردم عزیز ایران نهاد.
این شورا ضایعه درگذشت این قهرمانان و دلاوران عزیز را که با از خود گذشتگی به ما درس شجاعت و شهادت آموختند را به خانواده محترم آنان و آتش نشانان عزیز و مردم شهید پرور ایران اسلامی تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آنان از درگاه ایزد منان علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارد».

تجهیزات فوق سنگین قرارگاه خاتم الانبیا برای تسریع آوار برداری به محل حادثه ساختمان پلاسکو رسیدند

 از آنجا که به دلیل وزن چندین تنی ستونهای آهنی به جا مانده از حادثه آوار پلاسکو قابل حمل از سوی امدادگران نیست این افراد به شیوه هوابرشی ستون ها را چند تکه می‌کنند.

 بار دیگر امدادگران آماده حفر تونل می شوند/تلاش همه جانبه برای دسترسی به بخش‌های زیرین

ورود مجدد به قسمتهایی از طبقات منفی پاساژ پلاسکو از طریق ساختمان مجاور/ تلاش برای دسترسی به موتورخانه و محلهایی که زنده یاب نشان داده بود ادامه دارد.

ادامه تلاش برای ورود به طبقات منفی پلاسکو از طریق پاساژ کویتی‌ها
 

 یک منبع آگاه به خبرنگار فارس از احتمال تخریب پاسار کویتی ها به دلیل نفود آب به پی ساختمان و نا ایمن بودن آن خبر داد

سخنگوی سازمان آتش نشانی: تا کنون پیکر جدیدی از شهدای آتش نشان کشف نشده است، کار آواربرداری با قوت و به صورت لحظه به لحظه ادامه دارد، از لحاظ تجهیزات هیچ گونه کمبودی نداریم.

آوارهای ضلع جنوبی و شرقی تا حد زیادی برداشته شده و آوار برداری از ضلع غربی نیز ادامه دارد.

تمرکز بیل‌های مکانیکی بر روی یک نقطه، عملیات آوار برداری بدون وقفه توسط نیروهای امدادی انجام می‌شود.

این بار هم جستجو بی نتیجه ماند/ پیکر شهیدی کشف نشد و کار آوار برداری به حالت قبل بازگشت

همچنان آوار برداری در محل ساختمان پلاسکو توسط لودرها و کامیون ها با سرعت ادامه دارد، آتش نشان های تازه نفس وارد میدان شده و تمام تلاش خود را برای برطرف کردن بخارها و دود های غلیظ به کار گرفته اند.

خبرها حکایت از پیش روی ۸ متری آتش نشان ها دارد.

گاو صندوق هایی که از زیر آوار خارج شده اند در محلی دپو می شوند/شماره گذاری گاوصندوق ها توسط پلیس.

در حال حاضر علیرغم فعالیت بیل‌های مکانیکی و جرثقیل ها آتشی در آوارها دیده نمی شود ولی دود سفید رنگ و غلیظی که گفته می شود ناشی از بخار آب است در فضا پیچیده است.

بخش‌هایی از شبرنگ لباس یکی از آتش نشانان کشف شد

تلاش برای پیدا کردن پیکر این آتش نشان ادامه دارد.

 آتش در اولین لحظات بامداد روز چهارم باز هم شعله ور شد

حضور رئیس بنیاد شهید

حجت الاسلام سید محمدعلی شهیدی محلاتی معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران وارد محوطه پلاسکو شد تا از نزدیک در جریان روند عملیات آوار برداری و کشف پیکر مطهر شهدای آتش نشان قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.