۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 495282

میوه ها بسته های کاملی از مواد مغذی هستند. این مواد مغذی در سلامت همه اعضای بدن از چشم گرفته تا استخوان ها موثر است.

رنگ ها در میوه ها از چه سخن می گویند؟

به گزارش "قدس آنلاین"؛ حتما اسم رژیم مدیترانه ای را شنیده اید. به دلیل این که مصرف میوه و سبزی های متنوع جزء ارکان اصلی این رژیم است باعث شده سلامتی افراد تحت این رژیم روز به روز افزایش یابد. هیچ گاه نمی توانید مصرف غذاهای فرآوری شده را با خوردن توت فرنگی یا کلم بروکلی تازه مقایسه کنید زیرا میوه ها و سبزی های رنگی سرشار از ویتامین ها، فیبر و آنزیم های مفید هستند.

خواص میوه و سبزیجات در یک نگاه

•    در سلامت چشم ها خیلی مفیدند و از ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کنند.
•    خطر ابتلا به سطان پروستات را کاهش می دهند.
•    باعث کاهش فشار خون می شوند.
•    کلسترون بد را کاهش می دهند.
•    به داشتن مفاصل سالم کمکمی کنند.
•    به ساخت کلاژن کمک می کنند.
•    با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند.
•    Ph بدن را متعادل نگاه می دارند.
•    سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.
•    به واسطه وجود کلسیم و منیزیم، استخوان های سالم را به همراه خواهندداشت.

ترکیبات سبز، ضد سرطان

موادی که به رنگ سبز میوه ها و سبزی ها مربوط می شوند عبارتند از گلوکوزینولات ها که گروه بزرگی از مشتقات اسید آمینه های حاوی گوگرد است و حاوی کلروفیل، فیبر، لوتئین، زیگزانتین، کلسیم، فولات، ویتامین ث، کلسیم و بتاکاروتن هستند.

ترکیبات این خانواده نقش به سزایی در کاهش ابتلا به انواع سرطان دارد. اثر ضد سرطانی این ترکیب به واسطه فعال سازی آنزیم های دخیل در سم زدایی از مواد سرطان زا است و همین طور مهار آنزیم هایی که متابولیسم هورمون استرویید را تغییر می دهد و از آن هادر برابر اکسیداتیو حفاظت می کند. سایر خواص این گروه عبارت است از کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد، حفاظت از سلامتی شبکیه و بینایی، مبارزه با رادیکال های آزاد و افزایش سیستم ایمنی بدن.
انواع سبزی و میوه این گروه شامل کنگر فرنگی، مارچوبه، آووکادو، بروکلی، کرفس، کدو سبز، خیار، لوبیا سبز، کلم سبز، انگور سبز، فلفل سبز، کیوی، تره فرنگی، کاهو، بامیه، نخودفرنگی و اسفناج است.

ترکیبات قرمز، تنظیم کننده کلسترول
رنگ قرمز میوه و سبزی ها به خاطر وجود لیکوپن و همچنین کارتنوییدهای α و β می باشد. سایر مواد مغذی این گروه عبارت است از کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان پروستات، کاهش فشار خون، کاهش رشد تومور، تنظیم سطح کلسترول LDL، از بین بردن رادیکال های آزاد، ترمیمی بافت مفاصل و کاهش ورم مفاصل. میوه ها و سبزی های این گروه شامل انگور قرمز، گوجه فرنگی، گلابی قرمز، پیاز قرمز، هندوانه، تربچه، فلفل دلمه ای قرمز، تمشک، گریپ فروت قرمز، گیلاس، قره قاط و آلبالو است.

ترکیبات نارنجی، آنتی اکسیدان قوی
رنگ نارنجی این مواد مربوط به کارتنوئیدهای β.α و ϒ می باشد. کارتنوییدهای موجود در غذا می توانند جذب و سوزانده شوند و توسط ارگان های بدن استفاده می شوند و به طور خاص کارتنویید α و β خیلی اهمیت دارند چون پیش ساز ویتامین آ هستند که در سنتز هورمون ها و همچنین در تنظیم رشد سلولی و واکنش های ایمنی بدن نقش بسزایی دارند. می توان میوه و سبزی های نارنجی متمایل به زرد را نیز در این دسته بررسی کرد.
رنگ نارنجی متمایل به زرد و یا زرد به واسطه وجود فلانویید ها هستند که بزرگ ترین گروه ترکیبات فنلی به همراه کریپتوکسانتین β می باشند که خواص ضدویروسی، ضدالتهاب، آنتی هیستامین و همچنین خواص آنتی اکسیدانی دارند. با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و از سرطان و پیری جلوگیری می کند. همچنین کارکرد مغز را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری های عصبی مثل پارکینسون و آلزایمر را کاهش می دهد.

ترکیبات زرد متمایل به سبز، ضدآب مروارید

این رنگ به دلیل وجود زیگزانتین و لوتئین است که هر دو متعلق به یک گروه به نام زانتوفیل ها هستند که عضوی از خانواده کارتنوییدها می باشند. رنگ زرد در سبزی کلروفیل پنهان است. مثلا در اسفناج یا آووکادو. غیر از خواص مفید کارتنوییدها که قبلا گفته شد، مصرف لوتئین با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مخصوصا آب مروارید مرتبط است.

ترکیبات آبی، محدودکننده رشد تومور
این مواد مغذی مربوط است به لوتئین، زیگزانتین، رسراترول، ویتامین ث، فیبر، فلانوییدها، اسید الاجیک و کوئرستین. ویژگی بارز این مویه و سبزی ها مبارزه با تورم و کاهش رشد تومور و محدودکردن فعالیت سلول های سرطانی. میوه و سبزی هایی مانند تمشک، زغال اخته، بادنجان، انار، انگور، کلم بنفش، انجیر بنفش، کشمش و انگور سیاه شامل این گروه است.

ترکیبان سفید، تقویت کننده سیستم ایمنی
این مواد مغذی عبارتند از بتاگلوکان، EGCG، SDG و لیگنان که قدرت ایمنی بدن رو بالا می برند. این مواد مغذی نیز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، پستان و پروستات را کاهش می دهد. همچنین سطح هورمون ها را متعادل نگه می دارند و سرطان هایی که در اثر اختلال هورمونی ایجاد می شوند را کاهش می دهد.
این میوه و سبزی ها عبارتند از موز، گلابی، گل کلم، سیر، زنجبیل، کلم قمری، قارچ، پیاز، سیب زمینی، موسیر، شلغم، شلیل سفید، هول سفید و...

رنگ درمانی با سبد میوه
مصرف میوه ها و سبزی های تازه جزء خیلی مهم از یک رژیم غذایی سالم است. اگر ما روزانه مقادیر کافی از میوه و سبزی های رنگی مصرف کنیم می توانیم از بروز بیماری های قلبی، عروقی و برخی از انواع سرطان پیشگیری کنیم. سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است حداقل ۴۰۰ گرم میوه و سبزی در روز برای جلوگیری از بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت و چاقی مصرف کنیم. برای رسیدن به این هدف، ما می توانیم رنگ های مختلف از میوه ها و سبزی را برای مصرف یک روز انتخاب نماییم. در ادامه به دیگر مواد مغذی که در اکثر میوه ها و سبزی ها وجود دارد اشاره می شود.

کوئرستین: در سیب، پیاز و مرکبات موجود است و نه تنها مانع از کسیداسیون کلسترول LDL می شود بلکه به بدن در مقابله با آلرژی ها و مشکلات ریوی و تنفسی کمک می کند.

اسید الاجیک: به طور عمده در تمشک، توت فرنگی، انار و گردو یافت می شود و به عنوان آنتی اکسیدان و آنتی کارسینوژن در دستگاه گوارش عمل می کند.

لیکوپن: به طور عمده در گوجه فرنگی یافت می شود و خطر ابتلا به سرطان پروستات و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

لوتئین: در زغال اخته و کدو حلوایی یافت می شود که برای داشتن چشم های سالم خیلی مهم است.

بتاگلوکان: در قارچ موجود است و با تقویت سیستم ایمنی بدن و حمایت از سلول های سفید، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پستان را کاهش می دهد.

بیوفلانوییدها: در مرکبات یافت می شود که به همراه ویتامین ث تولید کلاژن را حمایت می کند و در کاهش ورم مفاصل مفید است.

منبع: العالم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.