بیرجند- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با بیان اینکه راه های استان به لحاظ مشخصات فنی و سطح راه، دارای یک عقب ماندگی تاریخی است گفت: راه های خراسان جنوبی نیاز به ارتقاء همه جانبه دارد.

 راههای استان خراسان جنوبی نیاز به ارتقاء همه جانبه دارد

جعفر شهامت صبح یکشنبه در بازدید از پایگاه خبری قدس آنلاین درخراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین در بیرجند اظهار داشت: وضعیت بحرانی آبنماها در محور های شریانی و غیر شریانی استان ضمن انسداد و آسیب به راه ها در فصل سیلاب موجب خطر شدید برای جان شهروندان و استهلاک خودرو ها است.

 وی گفت: مسئولیت سنگین ما در حوزه راهداری و حمل و نقل این است که‌ باید سرمایه مردم را حفظ کنیم و با تصمیمات غلط مشکلی ایجاد نکنیم و اگر جایی مسیر اشتباه بود از جنبه سیاست گذاری بتوانیم به آنان کمک کرده و نقش تسهیل کننده داشته باشیم.

وی سهم راه های استان از کشور را ۵ و نیم درصد عنوان کرد و افزود: علی رغم اینکه سهم استان در ارزش افزوده و تولید ناخالص ملی زیاد بالا نیست اما از سهمی که‌ دارد ۵ و ۴ دهم درصد مربوط به بخش حمل و نقل و انبارداری ما است که‌ با تدابیر خوبی که در استان پیش می رود و استاندار، نمایندگان مجلس و بخش خصوصی به خصوص اتاق بازرگانی پیگیر هستند انشالله سهم استان افزایش یابد

وی از روکش آسفالت ۵۶۰ کیلومتر از راه های استان خبر داد و بیان کرد: به طورمتوسط پروژه های روکش با میانگین هر کیلومتر ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد که برای این میزان راه روکش شده حدود ۲۵۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که‌ بخشی از محل کمک قیر رایگان، بخشی اعتبارات ملی و بخشی استانی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی انجام ۲۲۵ کیلومتر فوگ سیل، ۱۰ کیلومتر روشنایی راه ها، یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط کشی سرد راه ها و ۱۰ کیلومتر نصب حفاظ ایمنی را از جمله اقدامات انجام شده در ۸ ماهه امسال عنوان کرد.

وی  با بیان اینکه ارزش روز سرمایه گذاری دولت روی راه های استان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است خاطرنشان کرد: به طور معمول بین ۲ تا ۶ درصد آن برای نگهداری سالانه راه ها هزینه می شود که‌ اعتبارات فعلی به فرض تحقق با احتساب غیر رایگان کمتر از یک درصد این مبلغ محقق شده است که‌ موجب عقب ماندگی راه های استان خواهد شد.

شهامت با بیان اینکه اگر ما در راهداری هزینه های لازم را  انجام ندهیم این هزینه را مستقیم باید مردم بپردازند یعنی دولت اگر در بحث راه ها کم بگذارد مردم باید هزینه را مستقیم بدهند یادآور شد: در حوزه راهداری مشاهده می شود کار با هزینه های هنگفتی انجام می شود اما اطلاع رسانی به مردم به درستی انجام نمی شود که این امر اشتباه است و باید مردم بدانند در حوزه راه که سرمایه ملی است چقدر هزینه می شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی اظهار داشت: در حوزه راهداری خراسان جنوبی یکی از استان های پیشرو در بحث میکرو سپرسین است که در این راستا تا ۱۵ روز آینده حدود ۱۶ میلیارد تومان فراخوان مناقصه خواهیم داشت.

وی گفت: بخشی دیگر نیز بحث های میکروسرفیسینگ است که یک روش مدرن راهداری  و از روش های مدرن و کم هزینه نگهداری راه است که به سمت آن خواهیم رفت.

شهامت با اشاره به اینکه پروژه های راهداری مزیتی دارد که دست به نقد است و پس از ترمیم بلافاصله برای مردم قابل استفاده است افزود: این باعث افتخار ما است چون بخشی است که هم راستا با سیاست های اقتصاد مقاومتی است و همچنین هزینه های غیر ضروری را در بخش ایمنی و بخش نگه داری سرمایه های بیت المال متقبل شده ایم و وظیفه دشواری است.

وی افزود: متأسفانه وضعیت روکش های استان علی رغم اینکه در دولت حدود یک هزار و ۸۴۰ کیلومتر از سال ۹۲ تاکنون روکش آسفالت و  ۹۰۰ کیلومتر نیز روش های حفاظتی پیشگیرانه داشته ایم اما راه های استان به لحاظ مشخصات فنی و سطح راه، دارای یک عقب ماندگی تاریخی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت:  در حال حاضر با خشکسالی های اخیر و اتفاقی که در دولت عدالت محور پیش آمد و سرمایه راه ها و بهداشت به بخش مسکن مهر داده شد در بحث راه وضعیت خوب نبود وسرمایه گذاری چندانی صورت نگرفت.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه منابع مالی بسیار گسترده بود و همزمان ما به وضعیتی رسیدیم که در بخش آب با وجود خشکسالی ها نشانگر گرفتاری است و هم در بخش راه به دلیل اینکه راه یک موجود زنده است اگر امروز هزینه ای انجام نشود چند سال آینده باید ۲ برابر آن هزینه شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: همزمان پروژه های آبی ما به لحاظ آب رسانی در اولویت است و در این راستا هم پروژه های بخش راه و هم بخش بهداشت ما در طرح نظام سلامت هزینه های سنگینی را می طلبد و شاید با خزانه دولت زیاد جور نباشد.

شهامت اظهار داشت: بنابراین امروزه به دلیل اینکه نیاز های اقتصاد ما سنگین است ما کار راهداران گذشته را که زحمت زیادی کشیدند نقد می کنیم و خواستار دوبانده کردن راه ها هستیم و امروز نه تنها نیازمند باند دوم هستیم بلکه باید برای همین راه ها نیز کلی هزینه شود تا به وضعیت استاندارد برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.