بانک مرکزی در سال ۹۳ از محل تفاوت نرخ ارز خریداری شده از دولت و فروش آن به بازار ۹۱۳ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان درآمد کسب کرد.

درآمد ۹۱۴میلیارد تومانی بانک مرکزی از فروش ۱.۵ میلیارد دلار در بازار

به گزارش قدس آنلاین، در صورت‌های مالی بانک مرکزی در بخش نتیجه معاملات ارزی، درآمد دولت از تفاوت خرید و فروش ارز ۹۱۳ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان محاسبه شده است.

همچنین سود حاصل از خرید و فروش اوراق قرضه بین‌المللی، منفی ۹ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان، سود حاصل از معاملات اسناد خزانه ۴ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان و تفاوت نرخ خرید و فروش ارز مبادله‌ای صفر بوده است.

پس از در نظر گرفتن سود اوراق قرضه بین‌المللی با تجدید ارزیابی ۳۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومانی، درآمد بانک مرکزی از معاملات ارزی در مجموع ۸۷۲ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان ارزیابی شده است.

به گزارش فارس، با توجه به اعلام سود ۹۱۳ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومانی تفاوت نرخ خرید و فروش ارز می‌توان میزان فروش ارز مداخله‌ای توسط بانک مرکزی در سال ۹۳ را برآورد کرد.

در سال ۹۳ میانگین نرخ دلار در بازار تهران (براساس گزارش بانک مرکزی) ۳۲۸۰ تومان بوده و میانگین ارز خریداری شده از دولت توسط بانک مرکزی ۲۶۵۰ تومان بوده است.

البته با توجه به اینکه معمولا ارز مداخله‌ای حدود ۵۰ تومان کمتر از نرخ بازار به فروش می‌رسد، نرخ ارز مداخله‌ای برای بانک مرکزی حدود ۳۲۳۰ تومان بوده است.

بنابراین در سال ۹۳ فاصله نرخ ارزی که بانک مرکزی از دولت خریداری کرده و ارزی که بانک مرکزی برای کنترل نرخ‌ها به بازار تزریق کرده است، حدود ۵۸۰ تومان است.

با این ارقام می‌توان به این نتیجه رسید که مجموع ارزی که بانک مرکزی برای مدیریت نرخ‌ها در بازار ارز تزریق کرده است، یک میلیارد و ۵۷۴ میلیون و ۱۳۷ هزار دلار بوده است.

این میزان عرضه ارز سال ۹۳ در حالی انجام شده است که سال ۹۳ یکی از سال‌های کم‌نوسان بازار ارز بوده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.