قزوین-معاون امور بین الملل دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: در شرایطی که همه جوامع به سمت جهانی شدن حرکت می کنند، جوانان مسلمان ایران و عرب می توانند با تکیه بر اشتراکات دینی و فرهنگی، نیروی جدیدی در برابر این موج جهانی شدن ایجاد کنند.

جوانان مسلمان موج جدیدی دربرابر موج جهانی شدن ایجاد کنند

به گزارش قدس آنلاین، روح الله بیات صبح یکشنبه در همایش بین المللی جایگاه جوانان ایران و عرب در گفت و گوهای فرهنگی که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار کرد: دانشگاه ها در ارائه الگوی همکاری های مشترک فرهنگی و اقتصادی بین جوانان ایران و جهان عرب در عصر جهانی شدن، نقشی بسیار مهم و تعیین کننده دارند.

وی با اشاره به اشتراکات تاریخی ایرانیان و اعراب افزود: با وجود این تاریخ و فرهنگ مشترک، جوانان ایران و عرب درک مناسبی از یکدیگر ندارند و این موضوع واگرایی بزرگی را به خصوص در دهه های اخیر ایجاد کرده است.

معاون امور بین الملل دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) با بیان اینکه واگرایی بزرگ میان جوانان ایرانی و عربی ریشه در ناسیونالیسم افراطی دارد، ادامه داد: ناسیونالیسم در ایران در نهایت و تحت تأثیر انقلاب اسلامی به سمت آرمان خواهی و وحدت در جهان اسلام حرکت کرد.

وی به سرخوردگی ناسیونالیسم عربی اشاره کرد و افزود: این موضوع باعث شد جوانان عرب به سمت و سوی القاعده و سایر سازمان های تروریستی و گروه های افراطی کشیده شوند و به زودی نیز این افراطی گری دامنگیر جهان اسلام خواهد شد.

بیات زندگی بشر در دهه های آینده را تحت تأثیر جهانی شدن دانست و گفت: جوانان مسلمان ایران و عرب می توانند با حفظ و عمق بخشی به اشتراکات دینی خود، نیروی جدیدی دربرابر موج جهانی شدن ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه مسلمانان در آموزه های دینی می تواند باعث پیوند سریع فرهنگی جوانان شود، ادامه داد: گفتمان جهانی شدن و آینده ای که مورد انتظار در روابط جوانان ایرانی و عرب است وابسته به شکل گیری جریان های اصلی در جهان، سیاستگذاری ها و پشتوانه های فکری وعلمی خیروهای جوان در هریک از این دو جامعه است.

معاون امور بین الملل دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) دانشگاه ها را نهادهایی با کارکردها و محصولات بین المللی معرفی کرد و گفت: طول مدت تحصیل یک دانشجوی ایرانی و عرب بدون شک امکان تعاملات آتی سازنده را بین افراد، جوامع و نهادهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به وجود می آورد.

در ادامه این همایش احسان خزایی، رایزن سابق فرهنگی ایران درگرجستان به نقش جوانان نخبه در انتقال فرهنگ و خرده فرهنگ های تمدنی اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی های بلندمدت می تواند ضمن فراهم کردن زمینه و فرصت های مشترک فرهنگی، به بهره گیری بیشتر از ظرفیت های گوناگون جوانان مسلمان کمک کرد.

وی ادامه داد: در حالی که جوامع امروزی در دام افراطی گری گرفتار آمده اند، جوانان نخبه مسلمان می توانند با رشد و توسعه عقلانیت و اعتدال، مبارزه با موج ویرانگر تندروی را در پیش گیرند.

خزایی نیروی جوانی و نخبه را موتور محرک، انرژی تمام نشدنی و بخش اصلی سرمایه هرکشور دانست و افزود: جوانان ایران و عرب با تکیه بر ایمان و عقیده پیشتازند و با وجود آن که در محاصره فرهنگ غرب قرار دارند با ارتباطات و تعاملات مستمر فرهنگی می توانند به بازیابی هویت و تمدن اسلامی کمک کنند.

وی تصریح کرد: اکنون که فرصت شناسایی دقیق و موشکافانه نقش جوانان در پیشبرد تمدن ایران و عرب فراهم شده، امیدواریم بتوانیم از نتیجه این نشست ها در توسعه روابط فرهنگی جوانان ایران و عرب بهره برده و با کم کردن فاصله ها، فضایی در سایه صلح ایجاد کنیم.

گفتنی است این همایش از شنبه، دوم بهمن در تهران آغاز شده و امروز به صورت همزمان در دانشگاه های علامه طباطبایی، شهید بهشتی و الزهرا تهران، پژوهشگاه علوم اسلامی قم، دانشگاه فردوسی مشهد و بین المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه یافته است. اختتامیه این همایش نیز دوشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.