سخنگوی قوه قضاییه گفت یک طبقه از پاساژ علاءالدین که غیراستاندارد و برخلاف مقررات بود می‌خواستند تخریب کنند اما شورای تأمین تهران تشکیل شد و فرماندار رسما اعلام کرد که این کار انجام نشود.

اژه‌ای: فرماندار مانع تخریب طبقات غیراستاندارد علاءالدین شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ادامه یکصد و هفتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در خصوص حادثه ساختمان پلاسکو و آیا اینکه کسی در این خصوص دستگیر شده است یا خیر گفت: از یک سو این حادثه دلخراش است به ویژه آتش‌نشانان جان برکف و شهروندان غیرآتش نشانی که در این حادثه جان باختند.

وی با بیان اینکه این موضوع باید از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد، افزود: جنبه نخست این است که آیا ساختمان‌های با قدمت پلاسکو بازهم در تهران وجود دارد یا خیر؟ اگر وجود دارد چه تعداد است؟ و چه اقداماتی باید کرد تا قضیه پلاسکو در آینده تکرار نشود. قطعا استانداری، شهرداری، مالک یا مالکین باید این موارد را بررسی کنند.

سخنگوی قوه قضاییه توضیح داد: فرض کنید که 100 ساختمان مشابه پلاسکو وجود داشته باشد آیا می‌شود همه آنها را پلمپ کرد یا باید رفع خطر کرد؟ این مسئله‌ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

محسنی اژه‌ای افزود: طبق بند 14 ماده 55 قانون، شهرداری موظف است در برخی ساختمان‌ها رفع خطر کند. اما رفع خطر به چه معناست؟ اگر رفع خطر منجر به پلمپ شود چه کاری باید کرد؟ اگر یک ماه پیش شهرداری می‌خواست این ساختمان را پلمپ کند و حدود سه هزار کارگر آن را به خانه هایشان بفرستد آیا موضوع امکان‌پذیر بود؟

وی گفت: اگر فرض کنید شهرداری که موظف به رفع خطر است به مالک تذکر بدهد، کفایت می‌کند. یا خودش باید رفع خطر کند؟ آیا شهرداری برای رفع خطر از همه این ساختمان‌ها امکان، بودجه و اختیار لازم را دارد؟

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: چند وقت پیش یک طبقه از پاساژ علاءالدین که غیراستاندارد و برخلاف مقررات بود می‌خواستند تخریب کنند اما شورای تأمین تهران تشکیل شد و فرماندار رسما اعلام کرد که این کار انجام نشود.

محسنی اژه‌ای توضیح داد: قطعا اگر همه دست به دست هم بدهند تا این مسائل در آینده تکرار نشود و بخش‌های مختلف کار را به گردن دیگری نیاندازند طبیعی است که کار بهتر پیش می‌رود و قطعا یک دستگاه نمی‌تواند بار همه مسائل را به تنهایی به دوش بکشد.

به گفته اژه‌ای فعلا در ارتباط با این موضوع کسی بازداشت نشده و دادستان تهران از روز نخست دو تن از معاونان خود را در محل مستقر کرده تا پشتیبانی های حقوقی و قضایی لازم را انجام دهند.

سخنگوی قوه قضاییه توضیح داد: همانطور که روز گذشته دادستان کل کشور نیز اعلام کرد مقرر شده دادسرای تهران یک شعبه و حتی بیشتر برای مسائل حقوقی ساختمان پلاسکو اختصاص دهد و اگر تقصیر کسی در ارتباط اب این موضوع ثابت شد حتما دادسرا ورود پیدا می‌کند.

محسنی اژه ای ادامه داد: درباره حادثه ساختمان پلاسکو پرونده تشکیل شده که دو بخش دارد؛ بخش نخست مربوط به زمان گذشته تا وقوع حادثه و بخش دوم نیز از وقوع حادثه تا به امروز است که هم اکنون اولویت با بخش دوم است.
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.