قسمت های اخیر سریال «معمای شاه» برای خیلی ها جذاب تر شده زیرا به بخش های مربوط به حوادث منتهی به انقلاب اسلامی رسیده است. یکی از چهره‌هایی که نقش ایشان در انقلاب اسلامی در این سریال مورد توجه مردم قرار گرفت، رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. علیرضا مهران بازیگری که این نقش را بازی کرد، می‌گوید حالا احساس می‌کند که مسؤولیتش در حوزه فرهنگی بیشتر از قبل شده است.

نقشی به رسم یادگار از زندگی «آقا»

محمدعلی میرزایی: «معمای شاه» اولین سریالی است که در سطح گسترده و به‌طور مستقیم با شخصیت‌های تاریخی در ارتباط است و در کنار روایت ماجراهای دربار، قصه‌ای پر افت و خیز را هم روایت کرده و ضمناً اثری مناسبتی نیست. در اغلب سریال‌های تاریخی گذشته، این شخصیت‌های تاریخی حضوری کوتاه و محدود داشته‌اند. در اغلب موارد در سریال‌های تاریخی یا به این شخصیت‌ها به‌صورت محدود پرداخته شده یا فقط قصه روایت شده و شخصیت‌های تاریخی جایگاهی نداشته‌اند.

این سریال این روزها به روزهای منتهی به انقلاب اسلامی رسیده است و به همین دلیل جذابیت بیشتری برای مخاطبان پیدا کرده است. مخاطبان سالمند که روزهای انقلاب را از نزدیک دیده‌اند، خاطرات شیرین آن ایام را مرور می کنند و جوانان و نوجوانان که تشنه شنیدن و دیدن در باره روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی‌اند، اطلاعات تازه‌ای درباره روزهای پایانی حکومت پهلوی پیدا می‌کنند.

به‌تصویرکشیدن شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی همچون امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، آیت‌الله مطهری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی،آیت‌الله طالقانی، دکتر شریعتی، و... از جمله جذابیت‌های این قسمت‌های سریال است. علیرضا مهران، بازیگر تئاتر و سینما که در این سریال فرصت یافته است نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را بازی کند، درباره نقش خود در این گفت‌وگو سخن گفته است.

نحوه ملحق‌شدن شما به عوامل تولید سریال چه بود؟

2 سال پیش آقای ورزی با بنده تماس گرفتند و به من گفتند می‌خواهیم یک برش کوتاه به رسم یادگار از زندگی حضرت آقا در سریال داشته باشیم. ایشان بیشتر تمایل داشتند که این نقش جنبه یادگاری برای مجموعه داشته باشد چون بعد از انقلاب اثر یا پروژه‌ای به این شکل که در برگیرنده تمامی شخصیت‌های معاصر ما باشد و در آن وقایع دوران پهلوی اول و دوم و دوره شورای انقلاب در ابتدای انقلاب به تصویر کشیده شده باشد، ساخته نشده و این سریال با تمام جزییات دقیق به همه دوره‌ها پرداخته است.

زمانی که به بنده این نقش را پیشنهاد کردند، اولویت اول تست گریم بود. افراد زیادی هم تست گریم شده بودند ولی انگار قسمت من بود که این نقش را ایفا کنم. واقعیت امر این است که من در روزهای اول یک مقدار احساس دلهره بابت این که قرار است که چه اتفاقی بیفتد، داشتم. چون بازی‌کردن نقش شخصیت‌های دینی و مذهبی که در قید حیات هستند، از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است. با صحبت و مشاوره‌هایی که از مشاور تاریخی سریال آقای موسی حقانی گرفتم، سعی کردم که این برش از زندگی ایشان را تا حد توان به‌خوبی بازی کنم.

قبل از اینکه وارد این نقش شوید، تا چه اندازه مطالعه و تحقیق در رابطه با شخصیت ایشان داشتید؟

قبل از این که این نقش به بنده پیشنهاد شود، چون ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که رهبرمان آیت‌الله خامنه‌ای است و من به عنوان یک جوان باید اطلاعاتی نسبت به رهبرم داشته باشم، اطلاعات کلی داشتم. ولی بعد از اینکه این نقش پیشنهاد شد، تعدادی از کتاب‌ها و مستندات را هم در رابطه با دوران زندگی ایشان مطالعه کردم که این خود مکمل اطلاعات قبلی بنده بوده است.

بین این نقش با دیگر آثارتان در حوزه تلویزیون و تئاتر چه تفاوتی احساس می‌کنید؟

مطمئناً بعد از ایفای این نقش برای من بازیگر حساسیت‌های ویژه‌ای شکل می‌گیرد که سعی کنم در انتخاب نقش‌ها دقت کنم. چون برای هر بازیگری به‌ندرت پیش می آید که این مدل نقش ها به وی پیشنهاد شود. از مقطعی که وارد این سریال شدم و درگیر این نقش ویژه بودم، تغییرات بسیاری برای خود بنده ایجاد شد. خود من از زمانی که این نقش را بازی کردم، احساس می‌کنم که مسؤولیتم در خصوص کار فرهنگی بیشتر شده است. من قبل از این سریال هم در حوزه تلویزیون در آثار آقای سیروس مقدم بازی کرده‌ام که همیشه در دل خانه‌های مردم بوده است. اما بعد از سریال «معمای شاه» حساسیت‌های بنده بیشتر هم خواهد شد.

اوایل که سریال در دست تولید بود، خبری پخش شد که نقش نقام معظم رهبری منتفی شده است. واقعیت امر چه بود؟

همیشه شرایط به‌صورتی بوده است که حواشی هم باید چاشنی کار تولید هنری شود. واقعیت امر این است که ما فیلمبرداری کار را شروع کردیم و یک وقفه چندماهه در کار افتاد و مجدد شروع شد. این توقف بهانه‌ای برای بعضی از دوستان برای حواشی بود وگرنه از همان روز اول قرار بر این بود که ما سکانس‌های مربوط به حضرت آقا را در سریال داشته باشیم و فکر کنم که این وقفه زیاد موضوع عجیبی نبود که بعضی از دوستان مطبوعاتی به آن دامن زدند.

با توجه به اینکه شما نزدیک 2 دهه است در حوزه تئاتر در حال فعالیت هستید، آیا تجربیات این حوزه تواسته به شما در کار تلویزیون کمک کند؟

به نظر بنده تئاتر بدنه سینما و تلویزیون ما، است و بزرگان ما از جمله عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و... از تئاتر شروع کرده‌اند. تئاتر باعث پخته‌شدن بازیگر می‌شود و به بازیگر کمک می‌کند که با آرامش بیشتری وارد سینما و تلویزیون شود. من هم به عنوان عضو کوچکی از خانواده تئاتر به خود می‌بالم که از تئاتر شروع کردم. به نظرم هر فردی که قرار است وارد هنر شود، چه خوب است که از تئاتر آغاز کند.

بازخورد و بازتاب سریال را چطور می‌بینید؟

بازخورد آن را بر عهده مخاطب می‌گذارم و ممکن است هر کسی با یک دید این سریال را دنبال کند و من به عنوان عضو کوچک گروه تولید این سریال برای همه نگاه‌ها ارزش قایل هستم.

در حال حاضر درگیر چه کاری هستید؟

در حوزه تصویر یک تله‌فیلم به نام «کتیبه» با آقای قاسمی جامی کار کردم که فکر می‌کنم بهمن‌ماه پخش شود. در حوزه تئاتر هم نمایشی به نام «کمدی استشمامات» به کارگردانی آقای میثم عبدی را بازی می‌کنم که هر روز ساعت18:30 در سالن کنش معاصر به روی صحنه می‌رود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.